Nvidia släpper ny drivrutin för Linux

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper ny drivrutin för Linux

Största nyheten i den här drivrutinen, som har fått versionsnummer 100.14.19, är stöd för de nya Quadro FX-korten som lanserades för ett par dagar sedan. Drivrutinen finns också att tillgå för Solaris och FreeBSD.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fina grejor! de kände sig väl pressade nu när ATi släpper sitt open source..

(Så fick jag vara först att kommentera något oxå)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Fina grejor! de kände sig väl pressade nu när ATi släpper sitt open source..

(Så fick jag vara först att kommentera något oxå)

Jag tvivlar att nVidia känner sig pressad eller änns hottad av att AMD släppte fritt sina koder för drivers.

BTW, ATI finns inte. Det är AMD nu.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Inaktiv

Drog hem den igår Fungerar bra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag tvivlar att nVidia känner sig pressad eller änns hottad av att AMD släppte fritt sina koder för drivers.

BTW, ATI finns inte. Det är AMD nu.

Det kommer ta ganska lång tid för privatpersoner att förstå hur AMD har valt att koda drivrutinerna. Det kommer ta ganska lång tid innan privatpersoner på djupet förstår hur ett grafikkort från AMD verkligen fungerar, både arkitekturmässigt och på papper samt i praktiken. Det vill säga att det kommer ta ganska lång tid innan det kommer några vettiga drivrutiner till Linux som skulle slå Nvidias.

Öppen källkod är riktigt bra men bättre PR för AMD de närmsta 3 åren innan det blir konkurrans för Nvidia. Det är vad jag tror.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det kommer ta ganska lång tid för privatpersoner att förstå hur AMD har valt att koda drivrutinerna. Det kommer ta ganska lång tid innan privatpersoner på djupet förstår hur ett grafikkort från AMD verkligen fungerar, både arkitekturmässigt och på papper samt i praktiken. Det vill säga att det kommer ta ganska lång tid innan det kommer några vettiga drivrutiner till Linux som skulle slå Nvidias.

Öppen källkod är riktigt bra men bättre PR för AMD de närmsta 3 åren innan det blir konkurrans för Nvidia. Det är vad jag tror.

Du har helt rätt.
Det kommer ta ett jävlans tid innan något vettigt kommer ut från det här. Men folk verkar inte förtå det utan blir helt vild glada som om nåt mirakel har sket.

Och att detta är bra PR är ingen tveckan för AMD, specielt för "ATI's" kort som har inte haft bra PR på en lång tid.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det kommer ta ganska lång tid för privatpersoner att förstå hur AMD har valt att koda drivrutinerna. Det kommer ta ganska lång tid innan privatpersoner på djupet förstår hur ett grafikkort från AMD verkligen fungerar, både arkitekturmässigt och på papper samt i praktiken. Det vill säga att det kommer ta ganska lång tid innan det kommer några vettiga drivrutiner till Linux som skulle slå Nvidias.

Öppen källkod är riktigt bra men bättre PR för AMD de närmsta 3 åren innan det blir konkurrans för Nvidia. Det är vad jag tror.

ati/amd har ju sin stängda drivare kvar också vilken är väldigt nära nvidias nu.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=824&num=3
spöar ett klockat 8600gt iaf vilket fan inte den gamla drivaren hade gjort. dessutom så tror jag inte att den öppna drivaren kommer att stödja 3d på ett bra tag och när den gör det så kommer det att befinna sig i betastadie i ett par år minst.men 3d används nog ändå inte på ca 99% av alla kort så den öppna drivaren är ett bra komplement för servers, administrationsburkar och moster agda.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller har inställningen till andra operativsystem utom Windows, främst då linux, blivit markant mycket mer positiv på relativt kort tid? Tycker det trillar in positiva nyheter nästan hela tiden, eller är det bara så att det rapporteras mer om det?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Aldrig varit nöjd över drivisarna till linux.. =/

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Nej, jag håller med dej belga, fler nyheter och fler forumtrådar har det allt blivit. Och varför måste man ju så klart spekulera lite i Jag tror att släppet av win vista har hjälpt till lite, många befinner sig i en övergångsperiod och då provar man kanske på nått annat os också, vanligtvis linux. Sen är det ju lite hype kring beryl/compiz/compiz fusion också, finns många flashiga filmer på youtube och då blir man lite sugen att testa, det är ju gratis. Livecd-konceptet kanske också fångar några som är nyfikna men inte vågar installera på hd. Vad tror ni?

OT: Är det nvidias egna drivers man får med i Ubuntu, eller är det hemmasnickrade? Alltså dem som man aktiverar i "properity-drivers"-fönstret. Jag tycker det hade varit fint med en enkel installer precis som det funkar i win, alltså dubbelklicka sen klart. Terminalen skrämmer mej. =S

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Nej, jag håller med dej belga, fler nyheter och fler forumtrådar har det allt blivit. Och varför måste man ju så klart spekulera lite i Jag tror att släppet av win vista har hjälpt till lite, många befinner sig i en övergångsperiod och då provar man kanske på nått annat os också, vanligtvis linux. Sen är det ju lite hype kring beryl/compiz/compiz fusion också, finns många flashiga filmer på youtube och då blir man lite sugen att testa, det är ju gratis. Livecd-konceptet kanske också fångar några som är nyfikna men inte vågar installera på hd. Vad tror ni?

OT: Är det nvidias egna drivers man får med i Ubuntu, eller är det hemmasnickrade? Alltså dem som man aktiverar i "properity-drivers"-fönstret. Jag tycker det hade varit fint med en enkel installer precis som det funkar i win, alltså dubbelklicka sen klart. Terminalen skrämmer mej. =S

du är inte den enda som skräms av terminalen

Visa signatur

no i will not go loladin over this....no not at all

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akeripper
du är inte den enda som skräms av terminalen

Om de gick så skulle jag ha sex med /bin/bash/ Den e så sexig

OffT igen: radeonhd som e på g på linuxfronten kommer självklart ta ett tag att få stabil. men en användbar version tror jag inte kommer ta allt för lång tid. Jag tror att intresset är extremt stort från utvecklarnas håll att pilla med ledande graffikkort på det här sätter. Många duktiga utvecklare kommer ta sig an det här projektet. IMHO.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
OT: Är det nvidias egna drivers man får med i Ubuntu, eller är det hemmasnickrade? Alltså dem som man aktiverar i "properity-drivers"-fönstret. Jag tycker det hade varit fint med en enkel installer precis som det funkar i win, alltså dubbelklicka sen klart. Terminalen skrämmer mej. =S

Det finns ju ett program vid namn Envy som enkelt installeras i ubuntu där du sedan med bara ett klick kan installera nVidias eller AMDs drivrutiner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swipp
Om de gick så skulle jag ha sex med /bin/bash/ Den e så sexig

OffT igen: radeonhd som e på g på linuxfronten kommer självklart ta ett tag att få stabil. men en användbar version tror jag inte kommer ta allt för lång tid. Jag tror att intresset är extremt stort från utvecklarnas håll att pilla med ledande graffikkort på det här sätter. Många duktiga utvecklare kommer ta sig an det här projektet. IMHO.

Vad jag läst så håller bl.a. Novell på med drivrutiner och har en alfa-version färdig. Så det går inte helt långsamt.. men det är ju självklart att det inte kommer att ta en vecka att få ut drivrutiner som är bättre än AMDs egna.
Det som är mest intressant är väl att utvecklarna själv kan välja var de ska lägga krut på.. i vilket område = det kommer antaligen flera olika drivrutiner för olika ändamål i början.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Tack för tippset b0bzor! Skall testa!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
OT: Är det nvidias egna drivers man får med i Ubuntu, eller är det hemmasnickrade? Alltså dem som man aktiverar i "properity-drivers"-fönstret. Jag tycker det hade varit fint med en enkel installer precis som det funkar i win, alltså dubbelklicka sen klart. Terminalen skrämmer mej. =S

i de flesta linuxdistributioner följer det med en pakethanterar. I ditt fall kan du använda dig utav APT, finns ett grafiskt front-end till det som heter synaptic. Jätte enkelt att installera. Bara sitta bekvämt framför datorn och söka upp paketen med APT och installera. Behöver inte ens anstränga sig att surfa runt på nätet för att leta upp programmen.

Finns OpenSource drivrutiner till nvidia också, nv kallas dom för, sen har du nvidias egna.

Permalänk
Avstängd

Bra med nya drivrutiner.

Köpte ganska nyligen ett grafikkort ut GeForce 8-serien.
Men nästa grafikkort blir ATI då der har open source drivrutiner.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det kommer ta ganska lång tid för privatpersoner att förstå hur AMD har valt att koda drivrutinerna. Det kommer ta ganska lång tid innan privatpersoner på djupet förstår hur ett grafikkort från AMD verkligen fungerar, både arkitekturmässigt och på papper samt i praktiken. Det vill säga att det kommer ta ganska lång tid innan det kommer några vettiga drivrutiner till Linux som skulle slå Nvidias.

Öppen källkod är riktigt bra men bättre PR för AMD de närmsta 3 åren innan det blir konkurrans för Nvidia. Det är vad jag tror.

Du glömmer att det inte är vanliga privatpersoner utan programmerare som ska
fixa det här.. Visst, det tar ett tag. Men 3 år?. då är ju korten som drivrutinerna
skrevs till gammla ju:) Jag skulle tro att en stabil reales är att vänta inom ett år.
Beroende på hur länge det tar för AMD att släppa all information

Visa signatur