borde jag känna mig blåst?

Permalänk

borde jag känna mig blåst?

Beställde två ddr2 stickor som fanns inne på lager hos komplett 9:e september (söndag), färdigpackad 12:e och skickad därefter men fortfarande inte fått hem grejorna. Grejen är att jag direktbetalade med kort och brev som leveranssätt och supporten ringde jag i fredags men dom påstår att det tar en vecka för brevförsändelser att komma fram (?).

Nu är jag orolig att det aldrig kommer fram och se mina 840kr gå upp i rök. När killen i supporten säger att det tar EN vecka för brev att komma fram så blir man ju inte lättad direkt, alla vet ju att brev tar EN arbetsdag. Säkerligen har dom ett rent kaos där med byte av lagersystem och massor av ny personal som kanske blir frestade att "äh ingen märker något i kaoset ändå" och stoppar ner lite godis i fickorna. Fast man vill ju tro det bästa om folk tills annat är bevisat.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Om du är så nojig, varför betala i förskott och skicka i brev? Visste du inte att du skulle få nippran?

klart att du kommer få grejerna! Inga problem... Var positiv.

Permalänk
Medlem

Komplett skickar väl sakerna från Norge vilket gör att det kanske tar lite extra tid, men en vecka bör det ju inte ta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tycker inte du ska känna någon oro. Ibland kan posten vara fruktansvärt sega. Mycket, mycket osannolikt att någon skulle snott dina stickor, troligare då att posten slarvat bort det. Vilket inte heller är särskilt sannolikt. Antagligen bara fastnat någonstans.

Permalänk
Medlem

Om nu inte brevet skulle komma fram så är det Komplett som har ansvaret tills du fått varan i din hand så då lär dom antingen skicka nya minnen till dig eller kreditera dig så förlora några pengar gör du inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Komplett har ju visat sig vara seriösa o pålitliga flertal gånger. Förutom några mindre lämpliga uttalande gjord utav någon enstak anställd.

Fast varför det tar sådan tid har jag ingen anning om. Deras ombyggnad var väl för några månader sedan. Fast det har ju dykt upp ett par klagotrådar mot posten på senaste tiden, så där har du kanske boven i dramat? Snigelpost?

Jag skulle inte vara orolig iaf.

Permalänk
Medlem

nej du behöver inte vara orolig. komplett blåser inte sina kunder. vore ett enormt felsteg av dem då:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Det dröjde 4 arbetsdagar för mig för ett brev att komma fram, så det kan nog dröja ett tag ibland...

Har du fått dom nu?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Nix, inga minnen än...har gått ett tag nu sedan den 12:e september då den ska vara skickad. Ringde supporten igen i förrigår och han sa att det tar 5 arbetsdagar. Får hoppas att det är skrymmande och att posten inte har hunnit ut med något avi.

Edit: såg att priserna har dumpats rejält dessutom nu 799 till 719 spänn för twinmos 2X1gb kit pc6400

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broderick
Edit: såg att priserna har dumpats rejält dessutom nu 799 till 719 spänn för twinmos 2X1gb kit pc6400

Leveranstid för brev varierar. Att tro att det alltid är 1 dag efter är ja, det har de flesta redan påpekat.
Som du säger verkar priserna ha dumpats rejält. Hela 80kr om vi ska gå efter ditt inlägg, och om sedan någon vill leka smart och räkna i procent på sådana summor så kör på.

Permalänk

Varför skulle du känna dig blåst?
Om posten slarvat bort det så har de gjort det, du lär få nya minnen i sinom tid.
Har du bråttom på nåt sätt?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf

Fast varför det tar sådan tid har jag ingen anning om. Deras ombyggnad var väl för några månader sedan.

Komplett håller på att bygga om nu oxå. Jag har nu väntat i 3 veckor på en prollekylare och ett par fläktar. Får mail från dom nästan varje dag med ursäkter.

Visa signatur

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925

Permalänk

Ringde Komplett nu och dom säger " Det är bara att hoppas att minnena dyker upp, vi ersätter inte på något sätt. Tyvärr"

Kan man verkligen göra så här?

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broderick
Ringde Komplett nu och dom säger " Det är bara att hoppas att minnena dyker upp, vi ersätter inte på något sätt. Tyvärr"

Kan man verkligen göra så här?

Svar nej.

Häv köpet omedelbart! Då blir det deras egna problem att leta reda på minnena som tydligen försvunnit i posten. Du bara hänvisar till distansavtalslagen och ångerrätten. Märk väl att ångerrätten träder i kraft då du har tagit emot varan, alltså INTE den dag du har beställt varan om du nu inte mot förmodan har förbundit dig genom något avtal till andra villkor.

Läs igenom kompletts avtalsvillkor.

"Ångerrätten

När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige."

"Om konsumenten ångrar köpet skall varan återlämnas
I marknadsföringen skall anges att konsumenten – om denne utövar sin ångerrätt och säljaren begär det – är skyldig att lämna eller sända tillbaka varan till säljaren i väsentligen oförändrat
skick och att denna skyldighet inte gäller om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som var nödvändig för att
undersöka varan eller på grund av någon omständighet som inte kan
hänföras till konsumenten"

Du kan inte gärna anses skyldig för postens slarv, eller hur?

Källor: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...
http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/postord...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Kan jag häva utan varan i handen och hur går jag tillväga? beställde 9:e och ska vara skickad 12:e och hos mig inom 5 arbetsdagar

Edit: Dinoman har du msn? jaqual75@hotmail.com

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broderick
Kan jag häva utan varan i handen och hur går jag tillväga? beställde 9:e och ska vara skickad 12:e och hos mig inom 5 arbetsdagar

Klart du kan, bara det att det åligger dig att skicka tillbaka varan till komplett. Men eftersom du inte har fått någon vara så kan du inte heller skicka tillbaka något. I detta fallet så är det posten som har slarvat antagligen.

Men har du inte fått något kolli-id?

Läs igenom kompletts levernasvillkor nästa gång det står klart och tydligt; "Försvunnet/försenat gods
Försvunnet eller försenat (5 veckodagar utan spår) gods reklameras till Komplett.se. Skicka e-post till order@komplett.se, eller ring kundtjänst på telefon (031-710 20 00)."

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Men har du inte fått något kolli-id?

Läs igenom kompletts levernasvillkor nästa gång det står klart och tydligt; "Försvunnet/försenat gods
Försvunnet eller försenat (5 veckodagar utan spår) gods reklameras till Komplett.se. Skicka e-post till order@komplett.se, eller ring kundtjänst på telefon (031-710 20 00)."

Jo jag har fått ett s k id men det är brev-id och därmed går inte att spåra. Det står också på en annan sida hos Komplett att brev ersätts inte vid förlust. Tyvärr läste jag på när grejorna dröjde längre än vad som var väntat.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broderick
Jo jag har fått ett s k id men det är brev-id och därmed går inte att spåra. Det står också på en annan sida hos Komplett att brev ersätts inte vid förlust. Tyvärr läste jag på när grejorna dröjde längre än vad som var väntat.

Fel av Komplett isf för dom har risken tills du har varan i handen bara att fråga din konsumentvägledare. Du har ju risken när du skickar in en vara av olika anledningar till säljaren men säljaren har ingen risk när varan skickas till dig :rolleyes:.

Permalänk

Läst på reglerna nu och skickat ett brev till komplett där jag vill ha motsvarande vara eller att köpet hävs. Ska ringa dom också för att höra vad dom anser är deras skyldigheter/rättigheter. Lutar mig på paragraf 6.4 i http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/postord...

Edit: Nu har jag pratat med Komplett och hänvisade till säljarens ansvar enligt paragraf 6.4 om att brev eller inte (inte konstigt att dom flesta företag har minst postförskott som minimikrav) så har säljaren risken tills varan hamnar i köparens händer. Han i supporten pratade en stund med sin chef och sa så här i telefon:

I och med att vi har det skrivet på vår hemsida att brev som inte går att spåra ersätter vi inte, då gäller inte den regeln.

Här skriver man alltså egna regler?

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broderick
Läst på reglerna nu och skickat ett brev till komplett där jag vill ha motsvarande vara eller att köpet hävs. Ska ringa dom också för att höra vad dom anser är deras skyldigheter/rättigheter. Lutar mig på paragraf 6.4 i http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/postord...

Edit: Nu har jag pratat med Komplett och hänvisade till säljarens ansvar enligt paragraf 6.4 om att brev eller inte (inte konstigt att dom flesta företag har minst postförskott som minimikrav) så har säljaren risken tills varan hamnar i köparens händer. Han i supporten pratade en stund med sin chef och sa så här i telefon:

I och med att vi har det skrivet på vår hemsida att brev som inte går att spåra ersätter vi inte, då gäller inte den regeln.

Här skriver man alltså egna regler?

Hej.

Här verkar vi ha stött på patrull. Eftersom komplett helt uppenbarligen inte vill varken ersätta dig för en vara de aldrig levererat eller behålla sitt goda rykte genom "good will" så är det alltså dags att ta till med hårdhandskarna.

Nu tycker jag att du gör så här. Du går till denna länken klagoguiden , använder klagoguiden som är ett färdigformulerat brev som du enkelt fyller i, det står vad du ska fylla i. Du skriver ut detta och postar till kompletts support eller relevant avdelning. Samtidigt tycker jag att du ringer supporten IGEN. Klagar på att du har betalt för en vara du inte fått, påpekar att du nu har skickat ett skriftligt krav på att få varan levererad eller att du inom skälig tid får ersättning för dina utgifter. Sen så hotar du med att om komplett INTE ser till att lösa detta problem så kommer du att göra en anmälan till konsumentombudsmannen och att dem knappast kan räkna med några goda vitsord från dig.

Konsumentombudsmannen: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Lycka till!

Jag tycker att detta sättet du har blivit behandlad på är vidrigt, har alltid haft stor respekt för komplett men detta var ett riktigt lågvattenmärke. Kan man inte garantera leveranser så ska man fan inte använda de leveranssätten!

EDIT:
Har hittat lite mer info, går ner till "Leveransskyldighet" i denna pdf:en: Länk

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Skriv även på http://www.fairshopping.se så fler kan se det och kommentera detta för detta är lågt Komplett bra mycket lägre än Glocalnet ;).

Föresten om dom är med i Postorderföreningen Komplett så ska dom ersätta dig utan trassel enligt den länk du skickade mig.

Sen kan inte komplett friskriva sig heller i sina villkor så väldigt konstigt agerande ifrån dom och jag som rekomenderat dom tidigare för presumtiva kunder men det blir det nog slut på om dom inte tar sitt ansvar gällandes detta ärende.

Permalänk

Tack Dinoman!

Nu tänker jag göra som så att jag väntar veckan ut och har jag inte fått varan senast fredag så går jag tillväga som du har beskrivit. Precis som du skriver ska Komplett inte ha brev som leveranssätt om dom inte kan leverera.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broderick
Tack Dinoman!

Nu tänker jag göra som så att jag väntar veckan ut och har jag inte fått varan senast fredag så går jag tillväga som du har beskrivit. Precis som du skriver ska Komplett inte ha brev som leveranssätt om dom inte kan leverera.

Inga problem, hjälper gärna till eftersom det är få som faktiskt är insatta i konsumenträtten.

Skriva gärna hur det gick! Även om det löste sig bra!

Lycka till, ha det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Slutet gott allt gott. Slutligen, idag, fick jag hem minnena och dom puttrar på i datorn.

Det visade sig att en Komplett anställd hade läst igenom denna tråd och ville lösa det hela genom att skicka ett par likadana minnen. Vad som fick dom att ändra sig från tidigare telesamtal och epost kan jag bara spekulera i men det hade nog blivit en hel del besvärligare utan er hjälp, speciellt Dinoman och Olirc. Tack för alla tips och råd!

Hädanefter håller jag mig till postförskott, pallar helt enkelt inte att vänta så här länge igen. Då vet man iallafall hur det ligger till i postgången.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broderick
Slutet gott allt gott. Slutligen, idag, fick jag hem minnena och dom puttrar på i datorn.

Det visade sig att en Komplett anställd hade läst igenom denna tråd och ville lösa det hela genom att skicka ett par likadana minnen. Vad som fick dom att ändra sig från tidigare telesamtal och epost kan jag bara spekulera i men det hade nog blivit en hel del besvärligare utan er hjälp, speciellt Dinoman och Olirc. Tack för alla tips och råd!

Hädanefter håller jag mig till postförskott, pallar helt enkelt inte att vänta så här länge igen. Då vet man iallafall hur det ligger till i postgången.

Hej igen.

Skönt och höra att det löste sig för dig och att du inte behövde betala mer än normalt. Detta visar ju på att tillsammans kan vi få även storföretagen att ändra sig, plus att man har juridiskt-stöd.

Mycket besviken på komplett fortfarande, men de visade till slut good will, tror dem själva förstår att det inte är bra med dålig publicitet på sweclockers.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt