Permalänk

Server

Hej,

Jag hade tänkt att bygga en server där jag kunde lagra filer e.x. Filmer musik. Jag har en del gamla grejor som man kan koppla ihop och så men det andra vet jag inte hur jag ska göra. Några förslag?

Permalänk
Medlem

Menar du rent mjukvarumässigt? Koppla den till nätverket och installera antingen Windows eller någon Linux-variant, till exempel Debian som är lätt att installera. Sen delar du ut någon hårddisk (med Samba om du kör Debian) som då blir tillgänglig över nätverket.
Var det något sådant du menar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beginner_a_datan
Tack ska nog börja med den snart men är den bara att dela ut den sen? Man behöver väl bara ha linus eller xp på en hårdisk?

Det är bara att dela ut ja och det räcker med OS på en hårddisk.

Om du är nybörjare är Windows lättare att få igång men om du vill ha ett stabilt system som kör 24/7 så skulle jag rekommendera Linux. Windows måste ju starta om sig hela tiden när det kommer uppdateringar.
Om du väljer en nybörjarinriktad dist som t.ex. Ubuntu så är det enkelt att hitta guider för hur du gör när du vill dela ut filer och så vidare.

Permalänk

Jag har fått årdning på allt nu tack så mycket!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beginner_a_datan
Jag har fått årdning på allt nu tack så mycket!!!

Ett litet tips, om du inte redan fixat detta, är att montera nätverksdiskarna. Högerklicka på den här datorn och välj Anslut nätverksenhet.

Blir mycket smidigt och hårddisken på nätverket lägger sig som en vanlig hårddisk i utforskaren.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?