Problem med ständiga FPS drops i spel

Permalänk

Problem med ständiga FPS drops i spel

Hej, jag har problem med FPS drop i spel. Det spelar ingen roll vilka spel jag spelar eller med vilka inställningar, jag får ständiga FPS drops. När jag startar spelet funkar det oftast utan något problem med drops men efter ett tag börjar det droppa, först lite och sedan blir det större dropps. FPSen droppar också med mellanrum på 5-10 sekunder till en början men blir också lite mer frekventa på ca 3-6 sekunders mellanrum. Spelen jag spelar mest är Quake 3, Warcraft 3, World of Warcraft och Counter-Strike. Jag menar Quake 3... Komigen... Inte är det väl så att min dator inte ska kunna hålla max fps ingame i Q3?! Verkar väldigt underligt det. I alla fall så har jag skickat in datorn 2 gånger redan till supporten och det har inte blivit bättre. Dem har bytt grafik kort 2 gånger och proccessor fläkt samt nätaggregat. Grafikkortet byttes från RADEON 9800XT till RADEON x1650 Series och jag har senaste drivrutinerna från ATI (Driver only, inge CCC). Jag har alltså inte lyckats lösa detta problem själv, efter att ha vänt upp och ner på alla möjliga lösningar (allt från flasha samtliga bios, testat äldre drivrutiner, skickat in datorn på support, hålla bra temperatur på samtliga delar i datorn osv osv...) Så jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med detta bedrövliga problem. En tanke jag haft (den ända nu mer) är om det inte kan vara så att CPUn är för dålig för det nya grafikkortet. Men det borde dem ha åtgärdat på support. Iaf tack på förhand alla som försöker sig på detta!

System:
OS: Windows XP Pro SP2
CPU: Intel Pentium 4 3.2GHz HT
DirectX 9.0c
GFX: Radeon X1650 Series 264MB (ATI 7.9 Driver Only)
Sound Card: SB Audigy 2 ZS Audio (5.1 Surround)
Memory: 1,5 GB RAM DDR (2x 512MB 400MHz + 2x 256MB 400MHz)
HD: 2x 250GB WDC WD2500PD-07FZB1
Motherboard: FUJITSU SIEMENS D1627-C

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera dig att formatera, hade något liknande problem med cs på min förra dator

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk

Jo det var nog det första jag gjorde och problemet kvarstod

Permalänk

Hej!
Har du provat att ta med dig din dator till en vän som har en internetanslutning? Det kan ju eventuellt vara problem med din internetleverantör.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600 2.4Ghz 1066Mhz S-775 | Asus GeForce 8800GTX 768MB | Asus Commande P965 2XGBLAN | WD Caviar SE16 500GB SATA | DIMM DDR2 4GB PC2-6400 800MHZ | Samsung SyncMaster 215tw

Permalänk
Medlem

För min del låter det som temperaturproblem. Jag körde ett tag min P2 passivt och det fungerade tills jag började spela. BIOS var inställt på att dra ner CPU-hastigheten drastiskt vid viss temperatur, och det var vad som hände. Har förstått att grafikkort också har den funktionen inbyggd.

Ser att du fått bytt processorkylare, men iallafall. Vad har du för temps?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Kanske är nån usb pryl som sitter och stör?
Långsökt men dra ut all onödigt och testa.

Visa signatur

386dx@25mhz, 8mb ram, windows 3.11, Philips monitor @800x600 60hz, 16bit färg.

Ett fartmonster, helt klart!

Permalänk

CPU temp ligger på ca 38-44C beroende på hur aktiv datorn är. Har kollat med andra och det ska vara fullt normalt.
GPUn ligger på ca 68-80C och samma sak där.
Mina HDs dock ligger lite högt ibland på ca 55-65C.
Jag har varit på flera forum nu under en tid och fått hjälp av dem. Det dem säger är att de tror att min PSU är för svag för mina komponenter och är troligen orsaken till minskad prestanda i spel o dylikt. Jag ska få en ny PSU i de kommande dagarna men är inte säker på att detta är problemet. Om någon har nån annan ide vore jag tacksam.

Tack för alla svar det uppskattas ska ni veta. Brainstorma på bara! ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av babyshinsen
CPU temp ligger på ca 38-44C beroende på hur aktiv datorn är. Har kollat med andra och det ska vara fullt normalt.
GPUn ligger på ca 68-80C och samma sak där.
Mina HDs dock ligger lite högt ibland på ca 55-65C.
Jag har varit på flera forum nu under en tid och fått hjälp av dem. Det dem säger är att de tror att min PSU är för svag för mina komponenter och är troligen orsaken till minskad prestanda i spel o dylikt. Jag ska få en ny PSU i de kommande dagarna men är inte säker på att detta är problemet. Om någon har nån annan ide vore jag tacksam.

Tack för alla svar det uppskattas ska ni veta. Brainstorma på bara! ;D

Hade liknande problem när jag installerade vista med senaste drivisat samt hotfixar. INstallerade om datorn med xp (Orkade inte felsöka) igen och datorn går nu som ett spjut

Permalänk

Fortfarande inte löst problemet. Fick den nya PSUn på 500W vilket ska räcka men problemet kvarstår... FPS drops i alla spel (även med inställningar på lägsta) var 5:e sekund och droppsen blir kraftigare ju längre jag spelar. Har postat på 6 andra forum både svenska och engelska, fått massor av hjälp men inget har fixat sig. Temperaturerna på enheterna är normala. Jag har formaterat och uppat alla drivisar som möjligt går (allt från bios till mus). Blivit lite desperat nu som ni kanske förstår... Hoppas att någon här är har extra talang och kan hjälpa mig!

Permalänk

Är datorn allmänt seg i windows och när du gör andra grejer än spelar?
Tänkte om nån disk jobbar i pio-mode, kan vara värt att kolla upp iaf.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk

nej, program laddas snabbt osv hårddiskarna äre inge segt med. undrar dock vad pio-mode är?

Permalänk

Okej bra det iaf:) jadu Pio-mode är inget du vill att dina hårddiskar ska arbeta i...De flesta diskar arbetar i Ultra DMA 5 eller 6 och kanske klarar att läsa/skriva i ca 50-60MB/s medans Pio-mode är ca 2-3MB/s.
Var mycket vanligt att hårddiskarna hamnade i pio-mode på moderkort med via's styrkretsar, så kallat "The Via Syndrom":D deras IDE-hanterare var usel.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]