Permalänk
Medlem

Datorn startar ej med 2 hårddiskar?

Vad är felet? har min nya hårddisk i som är av SATA modell. När jag kopplar in den andra som inte är av SATA modell så startar ej datorn, felmeddelande kommer upp innan start. Jag har strömsladden i och då startar den så de beror inte på nätagget, det är när jag kopplar in 40 pins sladden som den vägar starta? har kört den på både en enskild 40 pins sladd och som slav efter cd romen.

Snälla hjälp mig, blir galen!!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
40pins sladd ?..:/

= PATA = IDE

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vet inte, hur gör man det??

Permalänk

Har du inte inaktiverat det så är det antagligen igång.

Vet du om hårddisken fungerar? eller kan den vara trasig?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
= PATA = IDE

visstfan så är det:D

skyller som vanligt på att det är helg;)

Permalänk

brukar vara så att när man har både ide och sata diskar i datorn behöver mna gå in i biosen och välja att (som på mitt abit kort .. ) istället för auto så har man några altenativ som . only sata, combinated, eller enchantemen eller vad det hette ... har det på enhansenement när jag har ide och sata i samma dator så funkar det

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk

har du byglat de rätt?
jag får med samma fel med att de stör ut varandra och oftst är det inställningar i bios eller byglingar som är felet

vid post så står det hur du ska göra för att gå in i bios vanlgit vis "del"
sen letar du runt där o kolla bootordning o lite sånt. kan du lite svag engelska så löser du det lätt.

ändra bara inget du inte vet o sen när du har ändrat om det behövs så spara.
startar inte datorn så reseta bios genom att bygla över till cmos o starta och sedan stäng av o bygla tillbaka till bios

står i din manual till moderkortet hur man gör, har du inte manualen så finns det på nätet , ex tillverkares hemsida.

Visa signatur

I am Extrazz.