Permalänk
Medlem

Ny speldator, synpunkter (ca 17k)

Hej. Om en vecka skall jag beställa en ny dator, och tänkte be er att kolla igenom listan så att jag inte gör något dumt eller onödigt. Datorn är tänkt att vara en högpresterande spelburk och jag hoppas även försiktigt optimistiskt på att kunna uppgradera den om kanske ett år eller så när nytt blivit gammalt. Datorn skall överklockas och vattenkylas. Operativsystemet som skall köras är ett 32-bitars winXP pro. Är sugen på vista, och på 64bit men dessa har vad jag kunnat läsa mig till inte varit några höjdare.

Listan då:

Processor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
2295:- (hos NetGiganten.se)
Jag valde den eftersom den sägs vara väldigt överklockningsvänlig, och de flesta rekommenderade att ta denna istället för q6600.

Graffekort: Sparkle GeForce 8800 GTX 768MB GDDR3 / PCI-E / 2xDVI / TV-OUT
4485 kr (4609 kr) shg.biz
Jag tänkte först ta ett Ultra, men det var helt enkelt inte värt sitt pris. Dessutom sägs det kunna överklockas till samma eller högre prestanda än ett ultra, så det är vad jag har planerat.

Chassi: NZXT Zero FullTower Black/Silver without PSU/utan nätagg.
1 194:- (hos inWarehouse)
Stor, snygg och funktionell.

Moderkort: Asus P5KC iP35 4DDR2-DIMM + 2DDR3-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX
1161:- hos (clickOK.se)
Tanken är att det skall gå att sätta i dd3 när de hamnar på rimligare priser, men jag vet faktiskt ingenting om hur bra det här kortet är egentligen eftersom jag har hittat så lite information om det.

Minnen: OCZ Reaper Edition 2x1024MB Kit (tot. 2GB) DDR2 PC2-8500 1066MHz 5-5-5-15
2 007:- (shg.biz)
2 149:- (datorbutiken.com)
De är tänkta att tåla överklockning, samt ha låga tider. De olika priserna är ifall det skulle bli billigare från datorbutiken ändå pga frakt.

Hårddisk: Western Digital Raptor WD360ADFD 36GB 10000rpm 16MB cache S-ATA150
930:-
Det är tänkt att operativsystemet (32-bit winxp pro) skulle ligga på denna disk samt eventuellt några program som startar med datorn. Den är tänkt att vara snabb men liten och kombineras med andra SATA-diskar där program och spel ligger.

Nätagg: Corsair HX520
856:- (SHG.BIZ)
Någon här rekommenderade mig detta för ett tag sedan, med motiveringen att det var tillräckligt kraftfullt, stabilt och tyst, men ändå prisvärt.

Övrig skit: Zalman MC1 Multiconnector för fläktar 12V/5V
58:- (2st)

Serial-ATA strömadapter 12v
25:- (inet)
Grenkontakt för 5V/12V
22:- (inet)

--- Vattenkylningen ---

Pump: Hydor Seltz L30 pump, 20l/min
295 kr

Graffeblock: Zalman ZM-GWB8800 ULTRA/GTX VGA Water Block för GeForce 8800Ultra/GTX
(579 kr http://www.tbh.se/index.asp?id=3&kat_id=2504&prod_id=31688)
548 kr
Spelar det egentligen någon roll?

Temp: Innovatek Inline-water temperature sensor for motherboard or Fan-O-Matic PROFESSIONAL
209:-

Tank: Innovatek Tank-O-Matic External Watertank 280mm
549:-

Processorkylblock: Innovatek XX-flow Water-Cooler rev2.0 blue
399:-
Detta verkar plastigt? Den såg liten och snygg ut, men jag är tveksam...

Kylare: Black ICE GT Stealth - 240 - 280x135x30mm / 650g (Plats för 2x120mm fläktar) 1/4" skruvanslutning
649:-

Övrigt: Innovatek fjäder för skarpa slangböjar, 4pack
49:-
Innovatek Tubing 8x1mm clear - slang per meter
29:-
Innovatek InnovaProtekt 1000ml/1l - corrosion protection & heat transfer 129:-
Revoltec vibrationsdämpare för ATX-nätdel
49:-

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

Tycker det ser rätt bra ut, men.... försök o köp prylarna på 1..2 eller ja, kanske max 3 ställen. Nu har du spridit ut delarna på väldigt många nätbutiker, där ibland clickok... som jag inte har några bra erfarenheter med.

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk

Håller med, som det ser ut nu är det 6-7 olika butiker, ta allt från 1-2 butiker så kommer du fortfarande tjäna på det eftersom du slipper betala frakt för 6x butiker extra ...

Permalänk
Medlem

Jag har räknat lite på det där, frakten kommer att gå på ca 500kr samtidigt som jag tjänar några tusen på att köpa på det billigaste stället. Men senare kommer jag göra en mer noggrann beräkning där jag väger olika varor för sig och tar reda på de exakta frakkostnaderna osv.
Vad gäller clickOK så verkar det vara många som har haft problem med att få grejerna inom rimlig tid, men jag har köpt där tidigare och alltid fått grejerna någon dag senare. Men det är ju alltid bra att överväga alternativen

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

angående 36GB systemdisken, vore det inte lämpligare att lägga lite mera pengar för en 75-150gb 10krpm systemdisk? du vill ju ha både Operativsystem och dina spel på systemdisken för maximal prestanda, och kanske dina favoritprogram t.ex. photoshop med mera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ordeith
angående 36GB systemdisken, vore det inte lämpligare att lägga lite mera pengar för en 75-150gb 10krpm systemdisk? du vill ju ha både Operativsystem och dina spel på systemdisken för maximal prestanda, och kanske dina favoritprogram t.ex. photoshop med mera.

Ja, det är värt att fundera på. Vi får se hur mycket pengar jag har över när jag beställt prylarna. Frågan är om det verkligen ger bättre prestanda med tiden om den blir full av program som ständigt ska läsa och skriva från disken och dessutom blir fragmenterad. Jag vet inte riktigt vad som blir bäst, systemet på ett sata-par och programmen på det andra paret eller system och program på samma disk och lagring mm på allt det andra. Kanske någon kan bringa klarhet?

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white