Permalänk
Medlem

s-ata el-kontakter.

Är på G att handla ny dator. Hade tänkt mig ett Antec P182B, samt ett Corsair 620W nätagg. Jag hade tänkt försöka ordna så det är så lite kablar som möjligt, och har märkt att det allt som oftast brukar sitta tre kontakter för hårddisk på alla kablar som går från nätaggen. Detta tycker inte jag är speciellt bra, med tanke på att det får plats fyra diskar i det där racket som följer med. Dessutom är det för långt mellan kontakterna. Detta avstånd kommer att generera onödigt mycket kabel som sitter där.

Min tanke är att ordna en egen kabel för hårddiskar i det racket. Den ska vara av korrekt längd, ha ett bättre avstånd mellan kablarna, och dessutom innehålla fyra kontakter. Har några frågor i och med detta.

Är det för det första en bra ide att genomföra detta över huvud taget, eller finns det något tokigt som kan hända?

Törs man köra fyra diskar på en och samma kabel, eller finns det någon bra anledning till varför de har valt att sätta max tre kontakter på en kabel?

Är det en dum ide att ordna någon form av skarv-don som gör att man lätt kan koppla bort diskarna? (I och med att kabeln annars måste vara ganska lång eftersom att man får ta ur racket innan man tar ur kablarna annars. Tänkte mig en skarv-kontakt där man kopplar ur strömmen innan man tar ur diskarna.

Någon som har nån aning om var man kan få tag på lösa s-ata kontakter för ström som är vinklade? Tänk er att kablarna ska gå rakt, och kontakterna ska sitta vinklade 90 grader för att gå in i diskarna. Den sista ska då förståss bara vara vinklad, och det ska inte gå vidare några kablar från den.

Övriga tankar och ideer angående detta mottages gärna.

Permalänk
Medlem

jag har gjort så på mina diskar, kan slänga upp en bild när jag kommer hem sen. finns en länk i faqn tror ja. kablar har jag för mej att de finns på kjell co. fyra diskar ska inte vara något problem, körde de förut på min kabel.

Permalänk

Kjell

Ovanstående talar antagligen pritect om, förövrigt samma som jag köpt. Har dock inte orkat göra nåt åt diskarna ännu, men det är på G!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

hmm blir så för min del att gå över till satakontakter med. dock dessa man köper på kjell är det "fullutrustade" ? så att man kan lägga till den kablen som igentligen används?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
hmm blir så för min del att gå över till satakontakter med. dock dessa man köper på kjell är det "fullutrustade" ? så att man kan lägga till den kablen som igentligen används?

Vilken kabel tänker du på då? Som jag förstod det så används bara +3.3V kabeln för att göra nån alternativ uppstart eller liknande. Ska om jag förstod det rätt funka utan den.

Permalänk
Medlem

vet inte hur det är med kontakterna på kjell, jag fick med mina med ett asus a8n-e...