CRT verkar vara helt överlägset tft

Permalänk
Medlem

Jag är mest förvånad över att det finns en debatt om vilken skärmtyp som är bäst för High-end gaming. Det är väl självklart att man har en CRT om man spelar CS, BF, UT, Quake osv...?

Förbannat synd att det inte tillverkas några (bra) CRT skärmar längre. När min gamla CRT dog blev jag tvungen att köpa en LCD och det går väl ganska bra men man kommer aldrig i närheten av en CRT i många områden, svärta t.ex en LCD blir i bästa fall mörkgrå medans en bra CRT blir svart som kol, Betrakningsvinklarna imponerar inte heller - trots IPS panel!

Mest tragiska med LCD skärmar är nog ändå att för varje steg frammåt i utvecklingen så tas ett bakåt. Bättre färger visst men hoppsan responstiden fördubblades visst. Snabbare panel (Overdrive) inga problem men hoppsan nu fick vi visst Inputlag på 50ms.

Hoppas verkligen att det kommer bättre teknologi snart, SED/FED och OLED har det varit oroväckande tyst om ett tag. Med lite tur kanske Plasma kan komma(tillbaka) till datorskärmar även om det skulle ta ett tag. 32" FullHD Plasmor sägs komma om 2-3år och då är det inte så långt tills dess att upplösningen är tillräckligt hög för en datorskärm...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
...och funkar minst lika bra till spel!

För dig. LCDs är ju otroligt slöa de flesta. Endel är snabbare än andra men duger fortfarande inte till en. Men det är bara en tidsfråga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
2048*1536 är ju ganska bra, men man brukar inte få ut det i praktiken. Detta beror på dot-pitch hos det fluoriscerande lagret som aktiveras av strålen, inte har så hög upplösning. Dvs, även fast man kan ställa in den upplösningen, så får man inte ut det p.g.a. att pixlarna "flyter ihop".

Jag verkar inte ha några problem att få ut mina 2048*1536:
http://aycu05.webshots.com/image/27324/2004800004680989485_rs...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akkaniclas
Okej, tack då vet jag det! Så det spelar inte så stor roll om man tar en med 2ms eller med 4/5ms?

Nej egentligen så spelar det inte så stor roll om du tar en med 2ms-märkning eller en med 4ms-märkning. De mäter nämligen inte långsammaste färgomslag, utan snabbaste färgomslag. M.a.o kan resten av färgomslagen vara mycket långsammare än märkningen (och i många fall är detta också fallet). Man får leta upp recensioner på skärmen på bra hårdvarusidor för att få rättvisande värden på responstid (de brukar mäta diverse färgomslag och presentera resultatet i en graf). Hurpass väl märkningen stämmer överrens med verkligheten varierar stort beroende på paneltyp och modell.

Men det som Flopper är ute och far efter är input-lag, som främst märks av på skärmar med PVA-panel och overdrivetekniker för att få snabbare responstider. Styrelektroniken fördröjer då bilden från grafikkortet till panelen. Även detta fenomen varierar kraftigt mellan skärmtyper och skärmmodeller. Vissa skärmar har väldigt lite input-lag även om de använder overdrive-tekniker (har för mig att Viewsonic VX922 hade väldigt låg input-lag trots overdrive och låg responstid)

Jepp, så var det ser jag nu, här är testen:
http://www.behardware.com/articles/632-1/lcds-images-delayed-...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Suck, det är inte verktygen som gör hantverkaren...

Verkar som att ni aldrig upplevde tiden då man satt på software-mode och en ping upp mot 250ms över 56k när man lirade tex HL:dm.

Det handlar inte om den som har bäst utrustning vinner utan den som tränar mest utan att ändra på inställningarna. Har ni 20-30 ms mer fördröjning så skjuter man före eller efter motståndaren, hur svårt är det egentligen? Jag själv sitter oftast och spelar på amerikanska servers med en ping runt 130-150ms, inga problem.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Suck, det är inte verktygen som gör hantverkaren...

Verkar som att ni aldrig upplevde tiden då man satt på software-mode och en ping upp mot 250ms över 56k när man lirade tex HL:dm.

Det handlar inte om den som har bäst utrustning vinner utan den som tränar mest utan att ändra på inställningarna. Har ni 20-30 ms mer fördröjning så skjuter man före eller efter motståndaren, hur svårt är det egentligen? Jag själv sitter oftast och spelar på amerikanska servers med en ping runt 130-150ms, inga problem.

Jo, men om det blir förvrängning och skillnaden är för stor vilket påverkar mer då du måste kompensera i onödan vilket i sin tur ger sämre uförande.

jag skulle behöva pröva en samsung 226bw för att bedömma skillnaden lite bättre, min egen 20lcd är helt enkelt inte tillräckligt bra för fps.

sedan handlar det inte bara om sikte, om jag ser en motståndare så ser han mig före då jag är efter i det rent visuella aspekten, det kan ingen sikta framför åtgärda.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

men 20ms är väll endast 2 hundradelar av en sekynd och vem hara sådana reaktionstider?

Ska isåfall vara en 1337 überspelare.. eller dom som tror att dom är det och skyller på skärmen när dom dör.

Känner då ingen skillnad mellan crt och min w2207 i cs och jag har säkerligen några tusen timmars spelande.

Visa signatur

E2140@ 3,44ghz: 120- ultra extreme: Corsair 520w: Gigabyte ds4: corsair xms2 800mhz cl4 2 gig: 6800nu :/ Antec nine hundred

Permalänk
Medlem

Alla som har fått napp på krogen, för att sedan bli dumpad när hon ser er skitfula crt-skärm kommer nog byta direkt, lite sämre prestanda, mycker snyggare och smidigare!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av labanskalle
men 20ms är väll endast 2 hundradelar av en sekynd och vem hara sådana reaktionstider?

Ska isåfall vara en 1337 überspelare.. eller dom som tror att dom är det och skyller på skärmen när dom dör.

Känner då ingen skillnad mellan crt och min w2207 i cs och jag har säkerligen några tusen timmars spelande.

Det kan variera från 20-80ms t.o.m mer ibland och det gör faktiskt stor skillnad mellan liv o död i fps-spel .

Som jag skrev i mitt första inlägg, för mig är det stor skillnad ,men det fanns en skärm som inte hade så mycket "inputlagg" som ngn skrev om ett par inlägg tidigare ,du kanske har en sådan .
Men överlag är det bara så att det är stor skillnad, sedan kan tft förespråkarna hitta det ena eller det andra skälet ,det ändrar inte det grundläggande CRT är bäst i fps-spel.

Så de så
Carolus12

Visa signatur

Carolus12
E6850(4,0ghz),p5b,scythe ninja,ddr2 1060 kingston,pny8800gts(645/2008)Zalman 600w,emu 1820m

Permalänk
Medlem

Så länge LCDs inte tillverkas med 100Hz teknik kommer jag inte byta till en LCD. Hade faktiskt tänkt köpa en begagnad Nokia 445 Pro 21" trinitron CRT men då alla exemplar de hade vid affären var dåliga på ett eller annat sätt, repor, problem med ljusstyrkan, tjutande ljud osv. Önskar så att jag kunde få tag på en riktigt god begagnad 21" trinitron skärm som är ännu i gott skick som klarar typ 100Hz @ 1600x1200 men tycks bara inte gå att hitta en som inte har repor eller andra problem idag. Min Sony G400 19" har ju fortfarande mycket bra färger tack vare återställningsfunktionen och skärpan är typ det bästa jag har nånsin sett på en CRT (väldigt nära LCD nivå) men tyvärr har den lite geometri problem och bilden ändrar storlek nästan hela tiden och när man slår på den efter den stått still ett par timmar är färgerna ofta lite färglösa i några minuters tid så därför skulle jag gärna hitta en 19" eller 21" (hellre) trinitron CRT i bra skick.

A.N'doja> Hur menar du att du skulle få tag på en som klarar 100Hz @ 1600x1200 idag om det inte är begagnat. Är ju typ endast Trinitron skärmarna från 2001-2003 som klarar det.

För mig är det endast hertzen som är stora problemet med LCD skärmar. Jag har nu blivit så van att spela med 100Hz och ser så lätt skillnad mellan olika lägen även på LCD kan jag rätt så enkelt skilja mellan 60Hz DVI och 75Hz VGA läge i spel då spelen flyter smidigare/snabbare och mera verklighetstroget desto högre hertz. Det liksom dödar all min spelkänsla att behöva spela i 60/75Hz då jag ser skillnad ända till 100Hz men där börjar det ta stopp då, ser ingen större skillnad mellan 120 och 100Hz längre.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Jag ångrar bittert att jag sålde min 21" HP Crt. För att köpa en 22" HP Wide TN-äckel panel. Usch!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Så länge LCDs inte tillverkas med 100Hz teknik kommer jag inte byta till en LCD. Hade faktiskt tänkt köpa en begagnad Nokia 445 Pro 21" trinitron CRT men då alla exemplar de hade vid affären var dåliga på ett eller annat sätt, repor, problem med ljusstyrkan, tjutande ljud osv. Önskar så att jag kunde få tag på en riktigt god begagnad 21" trinitron skärm som är ännu i gott skick som klarar typ 100Hz @ 1600x1200 men tycks bara inte gå att hitta en som inte har repor eller andra problem idag. Min Sony G400 19" har ju fortfarande mycket bra färger tack vare återställningsfunktionen och skärpan är typ det bästa jag har nånsin sett på en CRT (väldigt nära TFT nivå) men tyvärr har den lite geometri problem och bilden ändrar storlek nästan hela tiden och när man slår på den efter den stått still ett par timmar är färgerna ofta lite färglösa i några minuters tid så därför skulle jag gärna hitta en 19" eller 21" (hellre) trinitron CRT i bra skick.

A.N'doja> Hur menar du att du skulle få tag på en som klarar 100Hz @ 1600x1200 idag om det inte är begagnat. Är ju typ endast Trinitron skärmarna från 2001-2003 som klarar det.

Jag letar också med ljus o lykta efter en bra crt-skärm 19 eller 21tum
Den jag har nu är en 19:tummare av tvivelaktig kvalitet ,ändå är den överlägsen min tft skärm (2ms) i snabba spel.

För att göra ett bra köp måste man se skärmen på plats och det gör att marknaden minskar.
I och för sig bor jag i Stockholm och har nog större möjlighet än ute på landet.
Dom väger en 25-35 kg och fraktkostnaden blir nästan större än priset.
Men men om ngn Stockholmare med en bra crt-skärm läser detta så ser ni att spekuklanter finns.

Väl mött

Carolus12

Visa signatur

Carolus12
E6850(4,0ghz),p5b,scythe ninja,ddr2 1060 kingston,pny8800gts(645/2008)Zalman 600w,emu 1820m

Permalänk
Medlem

Det värsta är ju att personer som inte använder sina fina gamla CRT skärmar idag så tar inte speciellt bra hand om dem heller så repor är väldigt vanliga idag. Hade haft en Nokia 445 Pro 21" annars som jag hade varit nöjd med men då det var lite repor som förstörde allting då jag bara inte tål repor överhuvudtaget när de lyser i regnbågens alla färger mot ljusa bakgrunder.

Jag t.o.m bar den 31KG tunga bjässen typ 40m från min lägenhet ända upp till 3:e våningen och sen tillbaka för att få pengarna tillbaks. Jag var ytterst försiktig när jag bar den, liksom om jag hade en kattunge i famnen men vad hjälper det att man själv behandlar dem med ytterst försiktighet när personerna redan vid leveransen lr annars bara inte var tillräckligt försiktig och kanske råkade snudda med nyklarna mot bildytan lr nåt när de bar bort den...

Skulle jag få tag på t.ex en Sony G520/530, Dell 1130 som är i ypperligt skick skulle jag inte våga ens släppa mina kompisar i närheten av den! Finns faktiskt de som kan värdesätta dessa gamla goda skärmar än idag. Sjukt bara att man inte kan köpa nya trinitron skärmar idag när viljan är så stark! Hade lätt betalat 250~350 EUR (vilket du får en något sånär bra 22" WS LCD idag för) för en retail Sony G520 eller Dell P1130 t.ex.

Och vart är de förbannade 100Hz LCD skärmarna som visades upp på CeBIT 2006 mässan? Har ju funnits HDTV i evigheter nu med 100Hz teknik och ändå har LCD monitor marknaden bara sett skuggan av två med "fusk" 100Hz teknik. Blir så less på dethär när tillverkarna inte ens kan ge det vad man frågar efter. Borde ta och skicka ett mail till Samsung för skojs skull om detta ämne.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

En Sampo Alphascan 912 21" i utmärkt skick vad står en sådan i då ?

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem

Bytte själv bort min 19 crt mot en samsung 206BW, man dödar lika lätt folk i bf2 nu som då

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

För mig spelar det ingen roll om jag får flera kills med en CRT, det är själv spelkänslan hur spelet flyter som är grejjen. Behöver inte vara FPS spel heller, speciellt bilspel blir så mycket skönare att köras i 100Hz, speciellt FlatOut 2 är en ret njutning att få spela i 100Hz. Så fort jag testade spelet hos en kompis på en rätt så bra LCD skärm märkte jag genast hur flytet i spelet var helt fruktansvärt när jag med 100Hz nästan känns som om man hade varit inne i spelet medans med 60Hz så var det nästan en ren plåga och kunde inte fokusera på racet alls när jag hela tiden stördes utav hur overkligt det kändes att spela spelet jämnfört med det smidiga flyt man fick på min CRT i 100Hz.

Det är just det som är problemet för mig med LCD skärmar och många säger eller tror att hertzen inte spelar så stor roll på en LCD men då den har en viss betydelse då också. http://www.behardware.com/articles/641-1/1rst-lcd-at-100-hz-t... säger det mesta. Synd bara att allt detdär tal om att såna LCD skärmar ska ta över och börja dyka upp år 2007 ser inte att stämma längre.

Skulle va väldigt roligt att få testa en sån TV för datoranvändning bara för att få kunna själv konstatera hur pass stor skillnad om jag verkligen kunde få samma spelupplevelse som med en CRT i 100Hz med en sån.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

[B]A.N'doja> Hur menar du att du skulle få tag på en som klarar 100Hz @ 1600x1200 idag om det inte är begagnat. Är ju typ endast Trinitron skärmarna från 2001-2003 som klarar det./B]

Nej. Min Viewsonic P227FB 21" körs i 100hz @ 1600*1200 och klarar 80Hz @ 2048*1536 utan problem. Finns en motsvarande variant från Samsung som dock inte är lika bra som Viewsonic riktigt men de ligger ungefär i samma klass.

Väldigt bra skärm:
http://www.ciao.se/ViewSonic_P227fB__44585

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

Alla ni som tror att ni dödar fler personer när ni använder CRT gör följande:
Testa din reaktionsförmåga fem gånger i rad och räkna ut genomsnittet.
Posta sedan ditt resultat här så får vi se hur många det egentligen är som tjänar på att använda CRT i spel.

Permalänk
Medlem

hehe sitter på NT-panel, lirat cod2 i 2år. ocg gör det ganska bra där.

reaktionstid, snitt 0.32 sekunder.

spelar på 50pingservrar bara.

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nej. Min Viewsonic P227FB 21" körs i 100hz @ 1600*1200 och klarar 80Hz @ 2048*1536 utan problem. Finns en motsvarande variant från Samsung som dock inte är lika bra som Viewsonic riktigt men de ligger ungefär i samma klass.

Väldigt bra skärm:
http://www.ciao.se/ViewSonic_P227fB__44585

Nämen att jag har missat detta. Visserligen är det inte en gammal fin Trinitron skärm utan DynaFlat tekniken som jag hade VÄLDIGT dålig erfarenhet av när jag testade en lite billigare ViewSonic 17" CRT. Det var det suddigaste bildkvaliteten jag någonsin sett och det är det som är ett frågetecken för mig för just DynaFlat typen. Är bilden verkligen tillräckligt tydlig? Kan du verkligen köra 1600x1200 i 100Hz med nöjaktig skärpa med den skärmen? Många trinitron 21" skärmar klarar ju inte riktigt av det heller så det är ju inte direkt någon skam ifall den inte gör det typ. Däremot av någon konstig anledning gillade jag den icke korrekt aspect ratio upplösningen 1600x1024 när jag testade dendär Nokia 445 Pro 21" Trinitron skärmen som endast klarade 85Hz vid 1600x1200 fast det stod stöd upp till 100Hz men fick ingen bild ifall jag försökte köra det men redan i 85Hz i den upplösningen var bilden någrolunda suddig men däremot 1600x1024 @ 100Hz fungerade ypperligt bra och var väldigt trevlig upplösning tyckte jag fastän det inte var rätta 4:3 aspekt ratio. Borde finnas ett 4:3 alternativ nånting där emellan 1280x960 och 1600x1200 tycker jag.

EDIT: Står visserligen "PerfectFlat" typ men tror det borde väl i princip vara samma sak men ett annat namn som låter bättre för just DynaFlat lr? Men då finns det ju en hel del fördelar med att köpa en sån, det är inte begagnat och du borde få en felfri skärm (om inte bara skicka in på garanti för en ny) och att DynaFlat lider inte av de tyvärr många typiska Trinitron skärm problemen och borde hålla länge. Måste spana in den skärmen litegrann, låter mycket lovande och väger dessutom rätt så lite för att vara 21", endast 26KG. Problemet är väl att hitta affärer som säljer den här i Finland. :/

EDIT2: A.N'doja> Hur mycket betalade du för din P227fB? Hittade ett ställe som säljer den för 490 EUR som är ungefär 5000kr. Riktigt så mycket vill jag inte sätta i en CRT skärm dock. :/ Får väl försöka hitta en sådan begagnat då lr nåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag verkar inte ha några problem att få ut mina 2048*1536:
http://aycu05.webshots.com/image/27324/2004800004680989485_rs...

faan måste ha nytt bildkort snart, men tyvär är körkortet prioriterat just nu.

du kör den mongo upplösningen och har endå 62 fps, visst inte så mkt händer men vafaan jag kan vara glad om jag har 62 fps i 1024*768 och allt på medium/low med mitt gamla 7900gt, nej jag pallar inte drops ned till 15fps därför kör jag hellre lite sämre bildkvalite men på nya spel förlorar man så mkt.

store brorsan klarar bioshock på sitt 6600gt men faan va fult det är!

aja har ju iallafall en kraftfull crt skärm alltid något, sorry för "lite" offT.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Citat:

Nämen att jag har missat detta. Visserligen är det inte en gammal fin Trinitron skärm utan DynaFlat tekniken som jag hade VÄLDIGT dålig erfarenhet av när jag testade en lite billigare ViewSonic 17" CRT. Det var det suddigaste bildkvaliteten jag någonsin sett och det är det som är ett frågetecken för mig för just DynaFlat typen. Är bilden verkligen tillräckligt tydlig? Kan du verkligen köra 1600x1200 i 100Hz med nöjaktig skärpa med den skärmen? Många trinitron 21" skärmar klarar ju inte riktigt av det heller så det är ju inte direkt någon skam ifall den inte gör det typ. Däremot av någon konstig anledning gillade jag den icke korrekt aspect ratio upplösningen 1600x1024 när jag testade dendär Nokia 445 Pro 21" Trinitron skärmen som endast klarade 85Hz vid 1600x1200 fast det stod stöd upp till 100Hz men fick ingen bild ifall jag försökte köra det men redan i 85Hz i den upplösningen var bilden någrolunda suddig men däremot 1600x1024 @ 100Hz fungerade ypperligt bra och var väldigt trevlig upplösning tyckte jag fastän det inte var rätta 4:3 aspekt ratio. Borde finnas ett 4:3 alternativ nånting där emellan 1280x960 och 1600x1200 tycker jag.

EDIT: Står visserligen "PerfectFlat" typ men tror det borde väl i princip vara samma sak men ett annat namn som låter bättre för just DynaFlat lr? Men då finns det ju en hel del fördelar med att köpa en sån, det är inte begagnat och du borde få en felfri skärm (om inte bara skicka in på garanti för en ny) och att DynaFlat lider inte av de tyvärr många typiska Trinitron skärm problemen och borde hålla länge. Måste spana in den skärmen litegrann, låter mycket lovande. Problemet är väl att hitta affärer som säljer den här i Finland. :/

Jag vet faktiskt inte om det är skillnad på Dynaplat och Perfectflat.

Ja, det är lite suddigt i vänstra hörnet men det är något jag störde mig på i början bara.

I 1600*1200 @ 100Hz är den väldigt klar förutom just på vänstra sidan som kan vara lite suddig om man letar fel.

Den visar korrekt 100Hz i 1600*1200 vilket är lika med att njuta. Färgerna är mycket bra enligt mig. Sök på skärmen och se om det är något du gillar. Den kostar en slant dock och frakt borde inte vara några större problem till dig tror jag.

Skärmen i helhet är väldigt bra för pengarna. Visst hade jag hellre velat ha en Sony GDM-900 24" Widescreen, vem vill inte det? Då kan alla med LCD hälsa hem på nästan alla håll och kanter förutom att den drar mycket ström och är väldigt stor. Det är en riktigt nice skärm om man tycker om spel men den kostar också därefter. Men min duger helt okej för mig tills vidare. Jag väntar fortfarande på en LCD som är hälften så vass som en CRT som jag vill ha det, då köper jag en.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Men betalade du verkligen 5000kr för din? Så pass rik är jag ändå inte att jag skulle sätta 5000kr på en skärm då redan 3500kr hade varit rätt mycket tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Men betalade du verkligen 5000kr för din?

4500 har jag för mig. 21" CRT görs knappt längre och dom är väldigt bra så man kan ta priser därefter.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Se det såhär, om ni spelar sämre med TFT skärmar är det för NI är dåliga och bör sluta med spelet. Skyll inte på skärmen. Själv bytte jag till TFT för 4 år sedan (en fin med 25 ms ungefär). Lirade då CS hyffsat mycket och hyffsat seriöst. Påverkade inte mitt spel det minsta. Bästa någonsin, slippa få ont i huvudet av strålningen osv, samt bättre bildkvalité.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

4500 har jag för mig. 21" CRT görs knappt längre och dom är väldigt bra så man kan ta priser därefter.

Visst visst och smakar det så kostar det... men är jävligt störande när jag verkligen skulle vilja ha en men då min budget då jag är student och betalar hyra på sin studentbostad och köper all mat själv osv skulle inte riktigt skulle gilla det men samtidigt hittar man inga andra alternativ heller typ och min nuvarande trinitron skärm har ju redan sett sina bästa år.... arrghh gillar inte min situation alls, varför ska det vara så jävla svårt att få tag på något man verkligen vill ha utan att behöva spendera 5000kr lr mer. 21" CRT lr stora dyra HDTVs helst med 1080P stöd då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Se det såhär, om ni spelar sämre med TFT skärmar är det för NI är dåliga och bör sluta med spelet. Skyll inte på skärmen. Själv bytte jag till TFT för 4 år sedan (en fin med 25 ms ungefär). Lirade då CS hyffsat mycket och hyffsat seriöst. Påverkade inte mitt spel det minsta. Bästa någonsin, slippa få ont i huvudet av strålningen osv, samt bättre bildkvalité.

WORD.

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem

Ni som inte har ett skvatt om vad vi talar om här kan lika bra lämna tråden istället för att lämna dumma offtopic kommentarer.

Själv bryr jag inte mig ett skvatt om det påverkar ifall jag skulle spela bättre på CRT och det kan jag inte svara på heller för jag har aldrig spelat tillräckligt länge med en LCD för att kunna göra sådana jämnförelser men sen spelar jag ju inte alltför mycket online spel heller. Typiskt att personer ska dra fram CS i varje jävla CRT tråd då CRT allmänt tycks förknippas med CS nördar. Själv har jag inte spelat CS på vad blir det nu kanske 6-7 år och tror det var v1.3? när jag spelade då var det endast en kort tid offline med bottar då jag satt med 56k modem lol. Gillar inte CS själv.

Men grejjen är det att vissa personer ser kvaliteten med CRT skärmar som vissa andra inte ser, för vissa duger inte LCD skärmar helt enkelt. Det är bara bra och ni ska vara glada ifall ni gillar era LCD skärmar för jag önskar jag kunde göra det också men tyvärr kan jag inte tvinga mig i att gilla någonting jag inte gillar. Visst finns det saker jag gillar med LCD skärmar också men sen finns det saker som jag prioriterar högst som LCD skärmar hittills är sämre på, i just spel. Hade 100Hz LCD skärmar funnits hade jag antagligen gått över till LCD dock men nu finns det inte det iaf ännu.

Visa signatur

Permalänk

Exakt. Det relevanta är inte att man spelar bättre med CRT. Jag gör inte det. Det viktiga för mig är upplevelsen. Jag rent ut sagt skiter i om jag spelar bättre eller sämre. Det är inte poängen.

Jag kör mest bilspel och i jag kör samma tider oavsett om jag har en FPS på 25 eller 100. Höga eller låga grafikinställningar. Men det är roligare med en mer responsiv skärm och mer ögongodis helt enkelt. Största anledningen, dock inte den enda, är färgerna. De är bättre, främför allt för bildredigeringen.

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highspeedfreak
Exakt. Det relevanta är inte att man spelar bättre med CRT. Jag gör inte det. Det viktiga för mig är upplevelsen. Jag rent ut sagt skiter i om jag spelar bättre eller sämre. Det är inte poängen.

WORD, kunde inte ha sagt det bättre själv. lol

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: CRT verkar vara helt överlägset tft

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carolus12
Hej!

Fick tag på en crt burk av inte alltför hög kvalitet men vilken skillnad att spela BF2 på, nu är man värsta elitsoldaten och kan skjuta först vid möten o.s.v.
När jag spelade med min tft skärm på 2 ms ,märkte jag att saker hände innan jag såg dom på skärmen, har förstått nu att det var s.k inputlagg som enligt vissa sajter kan vara så hög som 20-80ms även om du har en snabb tft skärm ,den är snabb på att växla bilder eller gråfärger på pixlarna men själva signalen in i skärmen fram till pixlarna kan vara fördröjd med en massa.
På en CRT skärm slipper man detta och det märktes verkligen i alla fall för mig.
Nu skall jag jaga en högkvalitets crt skärm ,men behåller tft:n till internet och filmer där det är en behaglig bild och "inputlagg" inte spelar ngn roll.

Mvh
Carolus12

http://bf2tracker.com/bf2_userprofile.php?bf2id=38697826&bfmo...

Du måste ha haft det väldigt svårt innan du skaffade CRT om det är det här kontot du använt.