Trådlöst övervakningssytem i tuff miljö!

Permalänk
Medlem

Trådlöst övervakningssytem i tuff miljö!

Behöver bygga ett system med en kamera som jag kan komma åt att titta på från tryggt avstånd. Ska sätta en kamera ute på en fyr i skärgården för att ha koll på vad som händer där. Dock är ju klimatet lite sådär, och det finns inget internet...

Tänkte köpa mig en trådlös router med som kan ansluta via 3g-nätet, ska tydligen funka en bit ut i skärgården.
typ denna -> http://www.itservice.se/dialectit/site_itservice/index.jsp?sh...

Dock är ju nästa steg en nätverkskamera för utomhusbruks... Det var visst svårt att hitta, har bara hittat en och den är lite för dyr, typ 7000kr. Någon som har bra tips på en nätverkskamera för utomhusbruk?

Kan man kanske köpa en "vanlig" nätverkskamera och kapsla in den själv? Vad tror ni?

Och vad tror ni om hela projektet? Kommer det funka?

Permalänk
Medlem

Låter kul, skulle nog inte vara några problem att kapsla själv. De frågor jag kommer på är:
Är det inte dyrt att ha den uppkopplad med 3G hela tiden?
Kan man låta den ansluta vissa tider?
Vad händer vid strömavbrott (som ju inträffar förhållandevis ofta ute i skärgården), återgår systemet till normal drift när strömmen kommer tillbaka?

EDIT:
Kom på att det gäller en fyr, kanske har de säkrare strömförsörjning än ett sommarstugeområde?

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Låter kul, skulle nog inte vara några problem att kapsla själv. De frågor jag kommer på är:
Är det inte dyrt att ha den uppkopplad med 3G hela tiden?
Kan man låta den ansluta vissa tider?
Vad händer vid strömavbrott (som ju inträffar förhållandevis ofta ute i skärgården), återgår systemet till normal drift när strömmen kommer tillbaka?

EDIT:
Kom på att det gäller en fyr, kanske har de säkrare strömförsörjning än ett sommarstugeområde?

Tänkte inte ladda bilder hela tiden.. då blir det nog dyrt. Har inga krav på antalbilder och överföringshastighet egentligen, bara kolla nån gång om dagen... Själva uppkopplingen verkar inte kosta nått, bara trafiken.

Tänkte på det där med strömavbrott, visst har dom bra strömförsörjning på fyren, men ändå, det kommer ju ske! Så jag måste ju bygga ett system som "hoppar igång" automatiskt efter strömavbrott.

Och säg den router som inte måste startas om ibland för att funka... hmm... en router som tappar internetuppkopplingen måste ju startas om... och hur gör jag det på avstånd? Och om jag har en strömförsörjning som låter mig starta om routern vid problem, säg att det bryter strömmen nån gång då och då automatiskt... Då får jag ju en ny ip-adress? Och hur hittar jag kameran då?

Permalänk
Medlem

En UPS borde väl trygga strömförsöjningen.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem

En kraftig UPS klara strömförsörjningen.
Sen fixa nån DNS , på nått sätt , blir svårt om du inte har nån PC som kan klara den biten.
Sen för att starta om routern ifall det skulle behövs finns GSM module.r som du kan ringa upp o styra.
Koppla då bara ett relä på kabeln till routern som styrs via GSM modulen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjAlbert
En kraftig UPS klara strömförsörjningen.
Sen fixa nån DNS , på nått sätt , blir svårt om du inte har nån PC som kan klara den biten.
Sen för att starta om routern ifall det skulle behövs finns GSM module.r som du kan ringa upp o styra.
Koppla då bara ett relä på kabeln till routern som styrs via GSM modulen

Tror inte jag behöver en UPS... Jag behöver inte ha tillgång jämt, så det gör inget om den ligger nere ibland. Bara den går igång som den ska om nu strömmen skulle brytas.

Bra idé med relä och gsm-module, nått sånt hade jag tänkt. Känner på mig att routern kommer behöva startas om nån gång ibland, som den man har hemma...

Dock behöver jag ju veta vilket ip-nummer skiten får när det kommer igång igen, så jag slipper åka ut till fyren! Utan att ha en dator där... Kan man spåra upp en mac-adress, på routern alltså, och översätta det till en ip-adress hemmifrån?
eller kan jag ha nån pryl som skickar mig ip-adressen ifrån fyren?

Permalänk
Medlem

Köper du någon enkel Dlink eller liknande så har ju dom inställningar för "dynamic dns" som du kirrar på www.dyndns.org gratis och enkelt samt att dom av brukar ha val för att starta om sig via webinterfacet och det kommer du ju åt igenom en tredje funktion som låter dig ange ett externt ipnummer som får ansluta och configurera routern, med inloggning.

Sen om det blir strömmavbrott kommer ju routern bara starta om sig, har du då en Dyndns tjänst så spelar det ju ingen roll vilket ipnummer den får.

Men ska du använda en vanlig webkamera så äre ju bara att ställa dit nån sunkig gammal burk med nått os på som får sköta dnshistorien.
Burkar startar själva efter strömmavbrott om man ställer in det i bios, brukar heta "power on ac-loss" eller något i den stilen.
Då slipper du jävlas med routrar inte bara med inställningar och driftsäkerhet utan även det faktum att 3modemen har usb interface.

Så skulle jag gjort iallall, billigt och enkelt.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Köper du någon enkel Dlink eller liknande så har ju dom inställningar för "dynamic dns" som du kirrar på www.dyndns.org gratis och enkelt samt att dom av brukar ha val för att starta om sig via webinterfacet och det kommer du ju åt igenom en tredje funktion som låter dig ange ett externt ipnummer som får ansluta och configurera routern, med inloggning.

Sen om det blir strömmavbrott kommer ju routern bara starta om sig, har du då en Dyndns tjänst så spelar det ju ingen roll vilket ipnummer den får.

Smart tänkt!! Det tror jag kommer funka svinbra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Då slipper du jävlas med routrar inte bara med inställningar och driftsäkerhet utan även det faktum att 3modemen har usb interface.

Jag hade inte tänkt att använda ett 3modem utan en router med 3G inbyggt. Kolla länken längst upp... Kan det funka?

Permalänk
Medlem

Sätt inte dit en vanlig "innomhuskamera", det kommer bli ett helsike att få till bra bilder.

Jag hade förut en en vanlig webbkamera på landet som var riktad ut mot vattnet.
När det var soligt såg man inget, när det var taskigt ljus såg man inget, samt att detaljerna blev heldåliga på avstånd.

Har idag axis med bländare monterad i ett hus. Funkar kanon. Även då det är mörkt.

Visa signatur

"Old enough to know better, young enough to do it anyway"

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet och med risk att i princip inte tillföra något nytt till tråden. Vad är motivet med kameran? Att kunna bevaka sjöväderleksrapporten eller är det bara.. to do it faktor eller... ?

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

Som någon sa, ljuset utomhus varierar kraftigt. En kamera med aktiv bländare är nästan ett krav.

Permalänk
Medlem

Vi har nyligen löst ett liknande problem på jobbet åt en kund som skulle övervaka nivån på sågspån (väldigt intressant objekt). Vi installerade en axis kamera i ett "utomhus hus", helt tappat bort ordet ... I huset installerade vi även en GSM modul som kopplar upp ner kameran vill skicka en bild, vilket den gör en gång timmen om jag minns rätt. Det hela går automatiskt tillbaka i drift vid strömförlust men en till sak vi löste i förhand var ifall GSM-modulen eller kameran helt enkelt låser sig. Därför är de kopplade till en dygnsrelä som bryter strömmen en gång per dygn i någon minut så att allt startas om...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrandBil
Av nyfikenhet och med risk att i princip inte tillföra något nytt till tråden. Vad är motivet med kameran? Att kunna bevaka sjöväderleksrapporten eller är det bara.. to do it faktor eller... ?

Hehe.. Nja, jag ska faktiskt övervaka och se hur många fåglar som använder sig av fyren...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Vi har nyligen löst ett liknande problem på jobbet åt en kund som skulle övervaka nivån på sågspån (väldigt intressant objekt). Vi installerade en axis kamera i ett "utomhus hus", helt tappat bort ordet ... I huset installerade vi även en GSM modul som kopplar upp ner kameran vill skicka en bild, vilket den gör en gång timmen om jag minns rätt. Det hela går automatiskt tillbaka i drift vid strömförlust men en till sak vi löste i förhand var ifall GSM-modulen eller kameran helt enkelt låser sig. Därför är de kopplade till en dygnsrelä som bryter strömmen en gång per dygn i någon minut så att allt startas om...

Vilken modell var det? Behöver en i prisklass 1000-4000kr, nätverkskamera med "utomhus hus" och aktiv bländare ska det visst vara, finns det nån sån? Nån som vet?

Permalänk

nja en liten fråga, har du tillgång till at komma in i fyren?? du behöver ju ställa den gammla datorn där??
är du typ forskare eller fågelskådare?

Från en som undrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
nja en liten fråga, har du tillgång till at komma in i fyren?? du behöver ju ställa den gammla datorn där??
är du typ forskare eller fågelskådare?

Från en som undrar.

Nej, jag har tillgång till fyren. Håller på med en examensgrej som har med mina studier att göra

Men jag vill inte ha en gammal dator där, utan bara en kamera och en 3g-router. Det ska funka har jag hört... På så sätt slipper jag massa strömförbrukning och felkällor.

Men vilken kamera? Det är svårt tycker jag...

Permalänk
Medlem

Detta var kameran vi använda oss av iaf, dock lite dyrare än specsat:

http://www.axis.com/products/cam_221/index.htm

Sitter förövrigt ett litet element inne i kamerahuset som förebygger att linsskyddet immar igen...