Western Digital RE2 750GB testad

Permalänk
Melding Plague

Western Digital RE2 750GB testad

För en tid sedan lanserade Western Digital hårddisken RE2 750GB vilken är utvecklad för användas i raid eller i andra krävande system. På Tech Report har man nu tagit reda på hur väl hårddisken presterar i diverse syntetiska tester.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Har själv lillebror 500GB. (WDC WD5000YS RE2).
Testresultat från "HDTune 2.54":
Avarage: 52,1MB/sec
Acces time: 14,6ms
Burstrate: 105MB/sec
Testresultat från "HD Tach 3":
Avarage: 50,7MB/sec
Acces time: 16,3ms
Burstrate: 185,9MB/sec
Uppenbart så används disken ganska bra av program som är igång på datorn. Annars blir resultaten klart bättre.
Kör bland annat utorrent.

Gjorde på skoj en bench på min ena Raptor 74GB (WD740ADFD).
Testresultat från "HD Tach 3":
Avarage: 77,8MB/sec
Acces time: 8,0ms
Burstrate: 134,2MB/sec
Den disken var som väntat snabbare.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

Härligt. Jag ska köpa nya håddiskar här inom kort men det får bli två stycken 500GB.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Western Digital's 750GB icke raid versionen var i ett test hos Tomshardware (tror jag) klart snabbare än en Raptor. Och Hitachi's 1 TB disk var ännu snabbare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Köpte två stycken WD7500AAKS (AKA WD Caviar SE16 750GB) och jag e ju iaf klart nöjd

Två tummar upp! (om jag nu visste hur man gör dom i BBCode )

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Western Digital's 750GB icke raid versionen var i ett test hos Tomshardware (tror jag) klart snabbare än en Raptor. Och Hitachi's 1 TB disk var ännu snabbare.

Kollar du noga ser du nog att Raptorn e snabbare på vissa saker som tex random access och andra söktider pga den högre rotationshastigheten, när man spelar och använder datorn normalt e det ju inte topphastigheten vid överföring av stora filer man märker av mest utan just hur "rapp" disken e i sökningar osv.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Bara jag som börjar tröttna på den här gammla relik-teknologi från 1900-talet?
Fram med solidstatehårddiskar nån gång! Extrem hastighet, extrem tillförlitlighet, extremt låg accesstid. Det enda man behöver fila på är priset och storleken på dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Bara jag som börjar tröttna på den här gammla relik-teknologi från 1900-talet?
Fram med solidstatehårddiskar nån gång! Extrem hastighet, extrem tillförlitlighet, extremt låg accesstid. Det enda man behöver fila på är priset och storleken på dom.

Och hastigheten på filöverföringar med större filer, där vinner vad jag vet fortfarande vanliga gammla skrammeldiskar

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

beställde sjäv 2x hitachi 500gb precis... men nästa köp blir 2x 750gb

Permalänk
Hedersmedlem

hmmm. med vad fyller man 1TB+ egentligen?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Med pr0n såklart. Filmer i 720 lr 1080p tar väldigt stor plats.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
hmmm. med vad fyller man 1TB+ egentligen?

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
hmmm. med vad fyller man 1TB+ egentligen?

Media tar rejält för mig nu när jag kör htpc. 1TB är inga problem direkt.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd

750gb, trevligt.

Så när kommer 1 terabyte modellen?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Verkar vara riktigt bra diskar WD's senaste generation. Snabbast, tystas och billigast (750GB versionen).

Vad fyller man 1TB med? ganska lite. Jag har ganska precis 1TB hårddiskytrymme och varje litet hörn är fullt (under 4GB ledigt). Tror inte det skulle vara några som helst problem att fylla 5ggr så mycket. Undrar hur man klarade sig på 8GB som jag hade 1998

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Verkar vara riktigt bra diskar WD's senaste generation. Snabbast, tystas och billigast (750GB versionen).

Vad fyller man 1TB med? ganska lite. Jag har ganska precis 1TB hårddiskytrymme och varje litet hörn är fullt (under 4GB ledigt). Tror inte det skulle vara några som helst problem att fylla 5ggr så mycket. Undrar hur man klarade sig på 8GB som jag hade 1998

Instämmer definitivt i att man ganska lätt fyller 1TB utan att hinna blinka med dagens umm "glädje för att dela med sig av sina *egna* filer"

Har runt 3TB bara i denna burken nu (Enligt Everest, formaterat utrymme: Total storlek 2980.8 GB (1102.3 GB ledigt)) och som ni ser så har jag använt drygt 2TB redan och sedan har jag två datorer till....

På sistonde har jag tankat en hel del x264-film och det tar ju en del utrymme som sagt och sen har jag en stor musikvideosamling på runt 2000 videor för att inte tala om alla "lagliga" grejor jag har såsom shareware, trialware, drivrutiner till faen vet allt och mycket mer

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Instämmer definitivt i att man ganska lätt fyller 1TB utan att hinna blinka med dagens umm "glädje för att dela med sig av sina *egna* filer"

Har runt 3TB bara i denna burken nu (Enligt Everest, formaterat utrymme: Total storlek 2980.8 GB (1102.3 GB ledigt)) och som ni ser så har jag använt drygt 2TB redan och sedan har jag två datorer till....

På sistonde har jag tankat en hel del x264-film och det tar ju en del utrymme som sagt och sen har jag en stor musikvideosamling på runt 2000 videor för att inte tala om alla "lagliga" grejor jag har såsom shareware, trialware, drivrutiner till faen vet allt och mycket mer

blir inte bättre av att man har 100/10 lina numera iheller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
blir inte bättre av att man har 100/10 lina numera iheller

OOhh ditt lilla äckel!

En annan sitter ju bara med BBBs (Telenors numera) 8/1 *snyft*

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
OOhh ditt lilla äckel!

En annan sitter ju bara med BBBs (Telenors numera) 8/1 *snyft*

kan trösta dig med att efter 600-700gb på en vecka så börjar det bli tråkigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
kan trösta dig med att efter 600-700gb på en vecka så börjar det bli tråkigt

Nja jag hade isåfall kört en CSSRPG-server med mer folk på eftersom jag hade haft 10mb upload, kan ju inte direkt köra en vrålstor serv med 1mb upp :/

Brukar köra lite olika servers ibland tex då CSS/CSSRPG, Master Sword: Continued, en grymt kul RPG-mod till HL-motorn (dom håller på med en Source-version men dom behöver mer folk till jobbet) och sen körde jag förr en DC-server och jag brukar köra en Ventrilo-server när jag och nå andra lirar ihop samt att jag kör en webbradio när lusten faller på

Har säkert glömt någe men det får man ju leva med

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Nja jag hade isåfall kört en CSSRPG-server med mer folk på eftersom jag hade haft 10mb upload, kan ju inte direkt köra en vrålstor serv med 1mb upp :/

Brukar köra lite olika servers ibland tex då CSS/CSSRPG, Master Sword: Continued, en grymt kul RPG-mod till HL-motorn (dom håller på med en Source-version men dom behöver mer folk till jobbet) och sen körde jag förr en DC-server och jag brukar köra en Ventrilo-server när jag och nå andra lirar ihop samt att jag kör en webbradio när lusten faller på

Har säkert glömt någe men det får man ju leva med

Kör bara fil o webserver här hemma.. det är riktigt nice i dessa hastigheter..

En polare som sarkastiskt ringde efter att han såg min beställning och sa följande.. "Vad bra, jag har ont om utrymme på min maskin o lånar därför 250GB av dej"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Kör bara fil o webserver här hemma.. det är riktigt nice i dessa hastigheter..

En polare som sarkastiskt ringde efter att han såg min beställning och sa följande.. "Vad bra, jag har ont om utrymme på min maskin o lånar därför 250GB av dej"

HAHAHA

Ja du vet väl att "sharing is caring" ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
OOhh ditt lilla äckel!

En annan sitter ju bara med BBBs (Telenors numera) 8/1 *snyft*

Har sålt BBB adsl, och kan säga att 8mbit priset är ju det som är sämst i jämförelse med konkurenterna

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Har sålt BBB adsl, och kan säga att 8mbit priset är ju det som är sämst i jämförelse med konkurenterna

Då e det ju en jäkla tur att jag inte betalar ett öre för mitt internet

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Om ni köper den (eller någon annan re2-hårddisk från wd) och INTE tänker ha den i en raidkonfiguration kom ihåg då att stänga av TLER annars kan ni få datakorruption enligt vad jag läst... gör följande inställning på egen risk fast googlar ni runt lite får ni antagligen av samma uppfattning som jag...

http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=27&threadi...

http://www.abxzone.com/forums/f24/does-anyone-have-wd-re2-tle...

Permalänk
Medlem

synd att den var så dyr.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Nej, jag har fyllt 3 TB, ska slänga in 1 TB till nästa lön.
Sitter med 3 NIC på 100/100.
Går relativit snabbt att fulla diskarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
blir inte bättre av att man har 100/10 lina numera iheller

Visa signatur

Server: E6850, 4x1GB DDR2 6400 Corsair XMS2 CM2X1024 Pro, 4TB HWRaid5 + 6TB SWRaid5 Samsung F1 S-ATA, Windows 2008 Std 64-Bit
Hemma: Intel Q9550, 1x150 VelociRaptor, Windows 7 Retail Ultimate 64-bit

Permalänk
Inaktiv

synd då att diskar ovanför 500 gb brukar ha dålig pris/prestanda då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stimulant
Nej, jag har fyllt 3 TB, ska slänga in 1 TB till nästa lön.
Sitter med 3 NIC på 100/100.
Går relativit snabbt att fulla diskarna.

synd att det är så beroende framkallande.. man bara måste köpa mer o större diskar hela tiden...

Permalänk

Ja, man vill ju helst inte behöva ta bort nått...
Men det är ju inte så hög kostnad för 500GB idag.
Köper dom för 865 NOK/st över disk, blir ungefär 995 SEK med dagens kurs.
Det tycker jag inte är så farligt för rejält med plats.

Visa signatur

Server: E6850, 4x1GB DDR2 6400 Corsair XMS2 CM2X1024 Pro, 4TB HWRaid5 + 6TB SWRaid5 Samsung F1 S-ATA, Windows 2008 Std 64-Bit
Hemma: Intel Q9550, 1x150 VelociRaptor, Windows 7 Retail Ultimate 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
Om ni köper den (eller någon annan re2-hårddisk från wd) och INTE tänker ha den i en raidkonfiguration kom ihåg då att stänga av TLER annars kan ni få datakorruption enligt vad jag läst... gör följande inställning på egen risk fast googlar ni runt lite får ni antagligen av samma uppfattning som jag...

http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=27&threadi...

http://www.abxzone.com/forums/f24/does-anyone-have-wd-re2-tle...

Oj då.
Synd jag inte ens vet vad TLER är och sitter på en RE2 utan raid konf.
Måste kolla länkarna genast.

EDIT: hmm.. programmet ändrar väll inte hela firmwaren på disken?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace