Intel avskedar 10 procent av arbetsstyrkan?

Permalänk
Melding Plague

Intel avskedar 10 procent av arbetsstyrkan?

Enligt en anonym blogg som publicerades för en tid sedan förbereder sig Intel på att trimma organisationen genom att avskeda cirka 10 procent av sin arbetsstyrka. Intel har nu bekräftat ryktet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

They are getting weaker

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

javla.. jag är en av de första!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blazter
They are getting weaker

Snarare nog att det inte vill vänta på att det ska bli svagare.

Sen att det är svårt att bedömma vem som är duktig och vem som är mindre duktig är ju ganska självklart. Det är ju inte det lättaste att betygsätta en människa.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Ajfan alla jobb som finns att tillgå behövs ju. .

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

dåligt... men kanske dom menar "tror" att dom kommer klara sig ett bra tag på nm45 ett bra tag?

kanske, kanske inte... ?

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk

undrar hur detta kommer påverka marknaden för oss.

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Dom kanske har insett att dem har för mycket kvanitet istället för kvalitet bland personalen, och då är det en smart utrensning, för jag har svårt att tro att Intel går dåligt ekonomiskt?

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk

Eller så beror det helt enkelt på att marknaden börjar bli mättad och att utvecklingen kanske svalnat av lite då de fästa är ganska nöjda med utbudet idag.

Permalänk

Så är det när man blir stämd på 5 Miljader kronor. Men och andra sidan har Intel ett ex antal olika personer som sitter och arbetar med analyser av risker, "om detta händer gör vi såhär" och så vidare. Så det har nog inget med det att göra i alla fall.

Upp AMD!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

ok, men hur många har de anställt då?

Jag menar, det anställs folk hela tiden för att sedan avskedas.

Så om man bara hör när folk avskedar, och inte när det anställs, ja.. då blir det så här.
Rätta mig gärna med lite siffor

Sist kan det ju betyda att de anställer folk på andra ställen också.

Permalänk
Medlem

2005 var dom 102830 anställda och skulle trimmas ner med 10000 i september i fjol. Är nyheten kanske ett spöke från fjolåret?

Permalänk
Inaktiv

nu ska de lata sej när de har vunnit pris/prestanda-tronen, dåligt för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

Varför ett frågetecken i rubriken om ryktet är bekräftat?

Det är inte direkt första gången sweclockers sätter rubriker som hade passat bra till ett rykte över en nyhet.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Så är det när man blir stämd på 5 Miljader kronor. Men och andra sidan har Intel ett ex antal olika personer som sitter och arbetar med analyser av risker, "om detta händer gör vi såhär" och så vidare. Så det har nog inget med det att göra i alla fall.

Upp AMD!

Skänk 5 miljarder till AMD =(( har ju en tråkig skuld.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Dom kanske har insett att dem har för mycket kvanitet istället för kvalitet bland personalen, och då är det en smart utrensning, för jag har svårt att tro att Intel går dåligt ekonomiskt?

Även företag som går bra ekonomiskt drar ned på personalstyrkan med jämna mellanrum. Det behöver inte nödvändigtvis betyda speciellt mycket. Att avskeda folk har allt mer blivit ett sätt att visa "marknaden" (dvs. aktieägarna och potentiella investerare) att man tar effektivisering på allvar.
Att det sedan är en åtgärd som långt ifrån alltid sparar pengar är en helt annan sak.

Dessutom behöver det inte ens nödvändigtvis betyda att man faktiskt avskedar speciellt många (även om det verkar vara så i det här fallet), ibland handlar det helt enkelt om att man inte nyanställer för att ersätta folk som går i pension eller slutar av andra skäl (vilket just nu händer där jag jobbar för närvarande).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Skänk 5 miljarder till AMD =(( har ju en tråkig skuld.

Det hade vart något.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

10% av IT-personalen är det väl ändå? Åtminstone enligt DT m.fl. källor.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blazter
They are getting weaker

Inte direkt nej. Intel ligger väldigt bra till ekonomiskt idag. Däremot har de för mycket personal och behöver trimma orginisationen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
nu ska de lata sej när de har vunnit pris/prestanda-tronen, dåligt för oss konsumenter.

Var i hela världen har du fått den iden ifrån? Intel både släpper och demonstrerar nya tekniker och produkter hela tiden. De har ingen önskan att "lata sej", det har inte vinstdrivande företag huvudtaget.

Vad artiklen inte nämner (tror jag åtminstonde inte') är att det också kommer ske vissa anställningar inom företaget . Intel Irland ska tex anställa 200 personer.

Permalänk

Alla sunda bolag har en dynamisk personal styrka. Man gissar på vad som händer i framtiden och anpassar därefter. Klart svårt att förstå som workhorse men i det stora hela är det sunt. Ingen mår bättre av att bolag daddar sin personal i för stor utsträckning.

å många idioter särskriver som tids fördriv.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd

Låter bra

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Alltid tråkigt att läsa om när folk får kicken, men sen får man ju tänka att det är bättre att 10.000 går idag än att 30.000 får gå imorgon. Även under bra tider måste företag hålla organisationen i trimm för att fortsätta att gå bra och vara konkurrenskraftiga. Förhoppningsvis kan man lösa det så att många kan få en "naturlig" avgång eller förflyttning inom organisationen. Kanske många av dem som går även kan vara intressanta för anställning hos konkurenter.