Febril diskaktivitet efter installation av Windows Vista.

Permalänk
Medlem

Febril diskaktivitet efter installation av Windows Vista.

Fattar inte...

Hade XP och den var så tyst och skötte sig hyffsat bra.
Uppgraderade till Vista och allting funkar klockrent, förutom att hårddiskarna jobbar som tokar ettag efter uppstart.

Knattrar på som om de håller på och defragmenterar eller ngt.

Inga spyware, inga virus.

Några ideér? Tycker inte själv att jag har några skumma processer igång heller... Något i Vista? Som man kanske kan knäppa av?

Några tankar?

Mvh
Peter

Permalänk
Medlem

Tror den skapar nån slags index för nått i början.. kan ta några timmar, men har den inte lugnat sej efter nån dag är det nog någe annat.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Det ska göra så. Indexering.
Min slutade inte efter en vecka så jag slog av Prefetch och Indexing Service.
Tyst blev det.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

prefetch e ju bra om man vill program ska starta snabbt fast index skitet stänger man av först vid ny instalering av xp i alla fall

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Det ska göra så. Indexering.
Min slutade inte efter en vecka så jag slog av Prefetch och Indexing Service.
Tyst blev det.

Detta låter klart intressant.
Hittat ngt som hette Superfetch och Windows Search...

Är det de?

Skulle vara helt underbart om den slutade knattra.

Permalänk
Medlem

Det stämmer.
Dock har jag låtit det stå igång ett par dagar i rad, och nu är det tyst.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Hedersmedlem

Läs på om superfetch så inser du varför du inte vill stänga av det.
Indexeringstjänsten (som inte indexerar hela hårddisken som vissa tror) är det olika meningar om.
Men jag ser det inte som farligt att hårddisken får arbeta en del.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Som MMOG-spelare så finner jag indxeringen underbar. Mapparna med chatloggar är inkluderade i indexeringen, och jag behöver bara minnas några ord i en diskussion för att hitta rätt logg.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara