Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
Om jag inte förstått det fel så är alltså det där exponeringen som sker då kameran faller ned i vattnet.

Korrekt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vadå, den ville ju bara baaaaada lite!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Regn regn och regn hela dagarna. Ska till källaren och leta grejer till ghetto softbox

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem

Lyckades aldrig ta mig ut idag, så jag plockade fram lite gamla bilder från somras.

Första gången jag testar på B&W, så jag känner mig fortfarande väldigt osäkert på det.

Ni hittar större versioner av bilderna på: zuqr.swecovers.se

Visa signatur
Permalänk
Korsordsguru

Bild på tema "ljus" till fotokurs.

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

Tyckte den såg lite matt ut, vet inte om de blev bättre dock

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag tycker bilden har förhårda blixtskuggor dalys, den känns inte så verklig pga det. tyvärr. använda paraply maybe?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Ok, köpt mig ett stativ och tog denna bild i en AEB serie på 3 bilder, -2 till 2.
Använde sedan Photomatrix för att göra HDR bilden.
Såhär är resultatet, är inte helt nöjd men rätt ok iaf.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Har fan inte alls fotat mycket på senaste tiden, en vecka med 5D:n och ett tjugotal bilder är allt, känner mig så jävla låst med enbart 50/1.8 :\

Permalänk
Medlem

Åttiotalstemasatt outfit idag. Blandade reaktioner från omvärlden, men det var kul! Och för en gångs skull passade jag på att ta bilder på mig själv när jag inte var trött. Dock har jag röda märken i halva ansiktet på grund av en mycket åtsittande "cyklop", en sån man har när man dyker. Also, skäggstubb (Vem orkar gå upp tidigare för att raka sig om mornarna när man istället kan ligga kvar i värmen och mysa i sängen?)

Lite mörk vid ena ögat kanske.. Men jag är blixtlös, endast lampupplyst på bilden.

Visa signatur

iMac 27" Quad + Canon 20D + EF 17-35/2.8L (säljes) + Konica TC + 28mm/1.8 + Leica M8 KÖPES

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Tyckte den såg lite matt ut, vet inte om de blev bättre dock

http://www.nordfoto.se/dump/blommor.jpg

Jo, din version var nog en aning trevligare. Hade inte så mycket tid på mig att editera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Jag tycker bilden har förhårda blixtskuggor dalys, den känns inte så verklig pga det. tyvärr. använda paraply maybe?

Jo paraply skulle ju helt klart vara att föredra, men blixten skulle nog bli för svag då, körde den i 1/1 eller 1/2 på bilden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
Har fan inte alls fotat mycket på senaste tiden, en vecka med 5D:n och ett tjugotal bilder är allt, känner mig så jävla låst med enbart 50/1.8 :\
http://farm2.static.flickr.com/1054/1444295798_82940bb726_o.j...
http://farm2.static.flickr.com/1404/1444295894_52ff25595f_o.j...

Vadå låst, jag har bara haft mitt 50/1.4 på kameran i flera månader nu. Gäller bara att röra lite mera på fötterna
Nej men ska jag vara helt ärlig så börjar jag tröttna lite nu också, har brist på bättre alternativ :/

Permalänk
Medlem

Hittade ett riktig härligt höstträd idag.

Å så hittade jag en inte fullt lika härlig danstävling i söndags:

Permalänk
Medlem

Lite galet fel vitbalans på den senare bilden där!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Mjo.. medveten om det... får väl skylla lite på den något undermåliga belysningen, de hade 8 spottar till att lysa upp en handbollshall för 1500 åskådare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kahl
Mjo.. medveten om det... får väl skylla lite på den något undermåliga belysningen, de hade 8 spottar till att lysa upp en handbollshall för 1500 åskådare.

Vad hindrar dig från att ändra vitbalans i ACR/LR?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Inget mer än att det antagligen kommer se ännu värre ut om jag gör det på laptopen som är det enda jag har tillgång till just nu..

Permalänk
Medlem

lite snabbt med levels och hue/sat... går att göra bättre

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benjiman
Vadå låst, jag har bara haft mitt 50/1.4 på kameran i flera månader nu. Gäller bara att röra lite mera på fötterna
Nej men ska jag vara helt ärlig så börjar jag tröttna lite nu också, har brist på bättre alternativ :/

Ja, men jag gillar inte att vara låst, 17-55 på 400D var ganska perfekt allroundvidd imo

Permalänk
Medlem

Jag var ute i skogen idag. Tyvärr har hösten knappt börjat än så gula och röda löv var det ont om. Blev rätt nöjd med desssa två dock. Kritik uppskattas, positiv som negativ.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Musikälskare

vectrex: Dom bilderna med gula löv istället, vänta lite och ta om då lär dom bli ännu bättre

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Jag var ute i skogen idag. Tyvärr har hösten knappt börjat än så gula och röda löv var det ont om. Blev rätt nöjd med desssa två dock. Kritik uppskattas, positiv som negativ.

http://www.pbase.com/ekbom/image/86272790/original.jpg

http://www.pbase.com/ekbom/image/86272785/original.jpg

På första tycker jag ögat dras till den tomma förgrunden, pga det ljusa reflektionerna i vattnet. Kanske om du hade tagit närmare trädet så kunde du fylla detta tomrum, fast då är det väl vadarbyxor som gäller
2:an var intressant, bra komposition då ögat följer bäcken hela vägen ut till den ljusare delen av skogen.

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men vad är poängen med HDR?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Dum fråga kanske, men vad är poängen med HDR?

Poängen är väl egentligen att få med så mycket information (ljus) som möjligt.
Bättre förklarat här:
http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging

Visa signatur
Permalänk
Medlem

flashen och steffo, tack för kommentarerna. Det blir att åka ut i skogen igen inom ett par veckor när det börjat bli lite mer höstlikt. Jag måste skaffa en zoom dock, min vidaste vinkel just nu är 50mm, det håller inte riktigt för landskap.

Här kommer 2 bilder till från igår.

Fastän det är 560mm så är det inte ens i närheten att fylla ut sökaren. Behöver säkert minst 1500mm.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Dum fråga kanske, men vad är poängen med HDR?

Dynamik.
http://www.d70sverige.se/forum/viewthread.php?tid=328

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

Lite höstbilder från idag.

Kanske inte så mycket höst över denna men..

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Musikälskare

Camera Model: Canon EOS 5D
Focal Length: 24.0mm
Exposure Time: 0.0025 s (1/400)
Aperture: f/5.6
ISO equiv: 100

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Igår...

Edit: synd att det var lite dåligt väder idag, orkade inte ta mig ut.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Timpa: HDR (enligt mig) bör bara användas när det verkligen krävs, båda bilderna du visat hittills är i medljus där det inte ser ut att finnas något större behov av HDR. En DSLR kameras sensor klarar av att registrera rätt mycket dynamik. Dessutom så har du tagit på löv som ser suddiga ut, antagligen beroende på att det blåste lite när du tog bilderna och således är löven inte helt stilla mellan exponeringarna.

Nu kanske det var detta du ville uppnå, men ett tips är att ta kort på något statiskt objekt i en ljusmiljö som verkligen kräver HDR för att funka. Åtminstonde bara för att lära dig hur du gör.

Här är ett HDR exempel jag tog för något år sen.

Visa signatur

5D MkII