Två skärmar skapar konstigt lagg

Permalänk
Medlem

Två skärmar skapar konstigt lagg

Tjenare!

I Prey och Quake wars får jag ett konstigt fel, jag kör två skärmar och varje gång jag startar något av dom spelen så laggar det otroligt, 1-2 fps. Såfort jag stänger av sekundär skärmen flyter det som vanligt.

Har senaste drivrutinerna, så jag utgår från att problemet ligger i att prey t.ex talar om för mitt gfx kort att skicka kraften till skärm två när det ska till 1 etc. men är det någon som vet hur man ändrar i någon fil / program för att få det här att fungera?

Det är lite irriterande att behöva stänga av en av skärmarna varje gång man ska spela :0)

Permalänk

Har samma problem faktiskt. Vore bra om någon hade en lösning på det.

Permalänk
Medlem

Har också samma problem =/

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Tja, spelat Prey samt Quake Wars och hade inte dessa problem alls, vet inte riktigt vad ni har gjort. Hur ser era inställningar ut bland annt?

T.ex. om ni använder Nvidia så är DualView ett måste mer eller mindre för att det ska fungera bra.

I alla fall saker som kan döda FPS'n.

#1 olika färgdjup på skrämarna.
#2 Använda DualView och en del av skärmen man spelar på går över till den andra.
#3 Vissa drivare har problem med sekundär skärm och vägrar ge mycket FPS på denna.
#4 Secundära skärmen med DualView är 30 FPS max.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Hittade en lösning.

"Nvidia control panel > manage 3d settings > multidisplay/mixedgpu acc
set this to single display performance mode."

Det fungerar för mig i alla fall.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Hittade en lösning.

"Nvidia control panel > manage 3d settings > multidisplay/mixedgpu acc
set this to single display performance mode."

Det fungerar för mig i alla fall.

Såg den lösningen i en tråd häromdan, då handlade det om Quake 4 men eftersom det är samma motor i alla tre spelen så är det ju ganska troligt att det uppträder i alla.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Din fix löste problemet i alla spelen!