Grafikkortsinställningar i spel/catalyst.

Permalänk

Grafikkortsinställningar i spel/catalyst.

Har precis fixat lite nya delar till min dator för att kunna lira lite nyare spel. Hårdvaran ser ut som följande:

Gigabyte GA-MA69G-S3H, AMD 690G+SB600,HDMI, Socket-AM2, ATX, DDR2, PCI-Ex16

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz SocketAM2,2MB, BOXED m/fläkt

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's.

Sapphire Radeon X1950Pro 256MB DDR3 TV-out DUAL DVI LITE RETAIL PCI Express

Som OS använder jag Windows Vista 32-bitars versionen. Jag har uppdaterat allt med de senaste drivrutierna.
Jag köpte lite spel med förhoppningar på att jag skulle kunna spela dom på hyffsat hög nivå. Jag antar att grafikkortet är en flaskhals i mitt system men jag förväntade mig ändå mer än vad jag får ut nu.
Colin Mcrae Dirt kan jag enbart köra på låg nivå dock med en upplösning på 1440x900 (hösta som skärmen stödjer). Tar jag högre så laggar det som fan. Fear kan jag köra på medium, försöker jag köra på high som laggar det till emellanåt. Ghost Recon Advanced Warfighter är det som flyter på bäst. Där kör jag det mesta på high i en 1440x900 upplösning.

Först och främst vilka inställningar bör man välja i catalyst för att främja bästa flyt/grafik i spel. När det gäller spel, bör man välja en hög upplösning före hög spelinställning eller tvärtom? Var kan man kompromissa. Vilka inställning bör man ändra på för att få ut så mycket som möjligt visuellt ur spelen (AA och AF osv)? Jag vill självklart att spelen skall se så bra ut som möjligt utan att lagga.

Jag märker att jag varit ifrån spel för länge. Det enda som jag spelat på dom senaste 5-6åren är lite cs och battlefield.

Tacksam för synpunkter/svar.

(Skrev denna frågan i grafikkortsforumet först men jag tycker nästan att denna frågan passar bättre här då den handlar mer om spel än något annat)

Permalänk
Medlem

Den passar nog ändå bäst i grafikkortsforumet enligt mig, men jag är ingen moderator.

I alla fall, i Catalyst tycker jag inte att du ändrar någonting. Ha bara på Standard/Default, risken finns att det bara blir massa krångel om du både ska ställa in i Catalyst, och i spelet.

Har du mycket skit på datorn?
- Antal processer
- Version på grafikdrivrutinen
- Chipset drivrutiner installerade?
- Slagit av autosökning och defragmentering?
- Hur ser tempeturerna ut?

Sov gott ifrån Jaomi

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Den passar nog ändå bäst i grafikkortsforumet enligt mig, men jag är ingen moderator.

I alla fall, i Catalyst tycker jag inte att du ändrar någonting. Ha bara på Standard/Default, risken finns att det bara blir massa krångel om du både ska ställa in i Catalyst, och i spelet.

Har du mycket skit på datorn?
- Antal processer
- Version på grafikdrivrutinen
- Chipset drivrutiner installerade?
- Slagit av autosökning och defragmentering?
- Hur ser tempeturerna ut?

Sov gott ifrån Jaomi

Nej, ingen skit. Har precis installerat windows. Jag har senaste drivrutinerna av allting. Autosökning har jag ingen aning om vad det är och var man slår av det (hårddiskarna är nya). CPU ligger på 32gr, system på 38 och grafikkortet på 44 idle.

Permalänk
Medlem

Vista har en förmåga att indexera hårddisken, hela tiden.
Tappar du inte bort dina filer ofta, och kan vänta någon sekund extra på sökningen kan du avaktivera indexeringen.
Jag tror du bara högerklickar på hårddisken i "Den här datorn"

Kolla så att disken går i DMA hastighet.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Kanske borde byta tillbaka till xp igen, men jag tror iofs inte vista är boven. Får försöka avinstallera alla drivrutiner och installera om dom igen.