Permalänk
Medlem

koppla fläktar

hejsan precis gjort mitt första chassi, har satt in 3 x 120 m.m fläktar och 2x 80 m.m fläktar i den, ska jag koppla dom till modekortet när allt är klart ? eller ska dom ha ett eget vägguttag ?

mvh kristofer

Permalänk
Medlem

Det beror på kontakten på fläktarna , antar att det är 3pins. Så ja du skall koppla fläktarna till moderkortet.

Visa signatur

Mr. Livingstone , I Presume.
[-Pale-] . Rest in P.

Permalänk
Medlem

Det blir nog lite svårt, med tanke på att de flesta moderkort bara har 1-2 anslutningar för chassifläktar. Om det är 3-pins kontakter så får du skaffa molex->3-pins konverterare. Om det är 4-pins molex-kontakter är det bara att koppla in dem på nägagget.

Permalänk
Medlem

Men jag har ett 2 år gammalt modekort och det är standard kopplingar till fläktarna, det måste ju finnas något enkelt sätt att fixa så att jag kan få igång alla fläktarna ? måste verkligen få dom att funka finns det någon som vet något knep ? tacksam för snabba svar mvh kristofer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
[ ... ]Om det är 3-pins kontakter så får du skaffa molex->3-pins konverterare. Om det är 4-pins molex-kontakter är det bara att koppla in dem på nägagget.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

kan du länka till någonting så jag förstår vad du menar ? mvh kristofer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe33
kan du länka till någonting så jag förstår vad du menar ? mvh kristofer

http://gtek.net/index.php?mode=item&id=43&session=1744bec6448...

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Dustin har även molex->4x3-pin : http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010079207
Men då får man tänka på att två av kontakterna bara ger 5V, vilket kanske inte är önskvärt.