Permalänk
Medlem

Snygga upp bakom skrivbordet..

Tjena.

Jag undrar hur man ska fixa sin kabelhärva bakom skrivbordet. Är ju många som skrivit hur man ska fixa inuti datorn och nu när det ser hyfsat ut där inne behövs en fix där ute. Jag satte upp kabelkanaler under mitt skrivbord för ett tag sen, tyvärr satte jag dit dom med dubbelhäftande tejp så dom har trillat ner nu. Känns inte som att kabelkanaler är det ultimata, även fast det är bra. Blir lite för jobbigt så fort man ska ha loss en kabel. Så jag undrar helt enkelt om någon har någon bättre idé innan jag bryr mig om att sätta dit kanalerna igen...

Tack på förhand

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

kan ju bunta ihop alla sladdar annars, eller finns ju sån där kabelstrumpor liknande man kan vira runt sladdarna ifall man vill ha det snyggare också. finns på biltema

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd

Kag har kaborre buntband, dom är lätta att öppna och gör inga märken på kablarna.
Själv har jag många kablar då jag bla har en kvm switch 4 portars

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem

En kabelränna under bordsskivan ordnar det mesta

Montera en grendosa i den som du kopplar in alla sladdar på gör att du får en sladd till skrivbordet

En nätverkssladd eller WLAN ordnar nästa kabel
(jag fäste min vid bordsbenet)

I mitt fall döljer jag en kabel till vägguttaget och sladd till stereon med en vit masonitskiva från en slaktad bokhylla

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

ta små skruvar vet ja

som nämts så skruvar man upp grendosan under bordet.
många har fästen för skruvar/krokar på undersidan så. annars tar man ett skärp o skruvar fast i lämpliga bitar som håller upp grendosan
sladdar ner till uttag osv döljer man med buntband bakom något bordsben så ^^

annars skaffar man laptop;)

undcom: du har glömt måla spikskallarna på listerna ju

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag har en kabelränna under skrivbordet. Sen buntar jag ihop saker som hör ihop i små "kabelrör", d.v.s. varje skärm har ett eget rör, tangentbord/mus har ett eget rör och högtalarna har eget. Då blir det lätt att plocka med sig det man behöver när man ska på Dreamhack eller liknande men det ser fortfarande rent och snyggt ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
undcom: du har glömt måla spikskallarna på listerna ju

klåpare till hantverkare...noobs som går omkring med målarfärg under fötterna och lämnar fina avtryck i hela lägenheten...

jag funderar på en liten ändring som jag testat tidigare...att montera nätagget under bänkskivan mha spikband eller liknande - testade med ett 300W noname tidigare och det gav mycket goda resultat...

då skulle min Shuttle må mycket bättre och jag kan lägga i ett kraftigare grafikkort och en snabbare CPU utan risk för att bryta 200W barriären som mitt nuvarande nätagg levererar...

visuellt så blir det ingen skillnad...bara en ATX-förlängningssladd och 2-3 MOLEX - vilka sitter som en smäck i en spiralskuren slang bakom datorn...

en ny skärmfot skulle vara bra det med - jag kan svetsa på eller skruva fast ett fäste i bordet som håller i skärmen via VESA-fästet...då blir det helt rent...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johlin2
Jag har en kabelränna under skrivbordet. Sen buntar jag ihop saker som hör ihop i små "kabelrör", d.v.s. varje skärm har ett eget rör, tangentbord/mus har ett eget rör och högtalarna har eget. Då blir det lätt att plocka med sig det man behöver när man ska på Dreamhack eller liknande men det ser fortfarande rent och snyggt ut.

Skulle vilja se hur det ser ut.. bild?

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
klåpare till hantverkare...noobs som går omkring med målarfärg under fötterna och lämnar fina avtryck i hela lägenheten...

jag funderar på en liten ändring som jag testat tidigare...att montera nätagget under bänkskivan mha spikband eller liknande - testade med ett 300W noname tidigare och det gav mycket goda resultat...

då skulle min Shuttle må mycket bättre och jag kan lägga i ett kraftigare grafikkort och en snabbare CPU utan risk för att bryta 200W barriären som mitt nuvarande nätagg levererar...

visuellt så blir det ingen skillnad...bara en ATX-förlängningssladd och 2-3 MOLEX - vilka sitter som en smäck i en spiralskuren slang bakom datorn...

en ny skärmfot skulle vara bra det med - jag kan svetsa på eller skruva fast ett fäste i bordet som håller i skärmen via VESA-fästet...då blir det helt rent...

fördjävligt hoppas du har klagat iaf.

men topic. jag har även jag testat att montera en dator på en träskiva. borrade fast hdd'n och öppnade agget o skruvade i plåten fast 2 skruvar o sedan skruvad eihop o sen satt allting på täskivna. även moderkortet satt där på samma sätt ^^

pcikort osv satt faktist rätt bra utan något extra stöd från slotten. dock kan jag tänka mig att tunga grafikkort osv är värre.
Satt så i ett halvår tills jag märkte att jag inte använde den datorn (p2a) utan körde mer på en annan.

dock klart det går att fästa en grå liten låda under skrivbordet.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Skulle vilja se hur det ser ut.. bild?

Nu har jag faktiskt gjort om kabeldragningen. Så som jag hade gjort var inte optimalt och det var mycket tack vare att alla strömkablar var tvugna att gå ner bakom datorn. Jag har beställt en extra uppsättning skärm- och elkablar så när jag ska iväg med datorn så räcker det att jag plockar med chasssit.
Därför buntade jag istället ihop skärmströmkablarna för sig, vga-kablarna för sig och så vidare.
Det blev inte överdrivet snyggt nu heller men nu syns ingenting om man står framför datorn förutom subwooferns kablar som tyvärr måste vara där eftersom förstärkaren sitter där inuti. Ska byta ut högtalarna i framtiden.
Jag tog lite bilder så får du se hur jag har gjort:

Översiktsbild

Närbild

Jag ber om ursäkt för Dell-datorn, ersättare kommer nu i veckan.

Permalänk

jag har en kabel strumpa som alla kablar ligger i ser helt ok ut. blir bara en tjock vit slang som knapt syns ^^

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem

Finns det nån typ av skärmade slangar eller något som man kan jorda? Vill inte dra ljudet tillsammans med 230v om jag inte har skärmat. Som det är nu ligger dom ihop och det blir lite störningar i ljudet..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Säger bara en sak: Häftpistol

Hittade en på Bauhaus för ett par månader sen och den har förändrat mitt liv, ungefär som när jag upptäckte buntbanden. Fördelen är att det inte är vanliga häftstift utan stift med en bygel som går runt kabeln.

Stort plus att det är grymt kul att skjuta in dom i väggen mohahaha (se upp för ek-lister bara dom är hårda )

Visa signatur

E6600 @ 3,3 Ghz, Asus P5W DH Deluxe, 2GB Patriot 800Mhz CL4, X1900XT, 2x250 GB, Cooltek 600W, P182, Fläktkylt

Vaio T5500, 2GB 667Mhz, 120GB, GeForce Go7400

Permalänk
Medlem

Annars hittar du en passande skiva 1cm eller nå, som passar in med Väggen/Bordet. Bäst är ju att Lura runt babeldjungeln under Bordskivan:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Finns det nån typ av skärmade slangar eller något som man kan jorda? Vill inte dra ljudet tillsammans med 230v om jag inte har skärmat. Som det är nu ligger dom ihop och det blir lite störningar i ljudet..

aluminiumfolie brukar lösa sånt. kanske ingen snygg lösning men den brukar skärma av tillräckligt.