Datorerna hittar inte varandra i nätverket

Permalänk
Medlem

Datorerna hittar inte varandra i nätverket

Tjo!
Jag har lite problem med mitt nätverk. Jag har 2st datorer som är nyinstallerade med WindowsXP pro, alla automatiska uppdateringar är installerade. Men datorerna kan inte hitta varandra i nätverket. Att komma ut på nätet/internet är inga problem, och datorerna detekteras i routern under "attached devices", men att kommunicera mellan datorerna och överföra filer är stört omöjligt. Vad ska man göra?

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk

testa med att överföra filer genom msn det brukar gå

Visa signatur

E6600. 2048 ram, XFX 8800GT

Permalänk
Medlem

kört nätverksguiden, samma arbetsgrupp?

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

jo den har jag kört flera gånger, japp samma arbetsgrupp...

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

det fungerar att pinga. windowsbrandväggen är på, men det blir ingen skillnad om man knäpper av den.

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Avstängd

Jag har typ samma problem. Jag har 3 datorer i nätverket. En av dem ansluter trådlöst till en trådlös router som de andra är kopplade till och den hittas inte i nätverket (hittar inte de andra heller).

Permalänk
Medlem

ok. förstår inte, har aldrig haft nåt sånt här problem förr och jag har alltid gjort likadant för att få det att fungera och nu helt plötsligt fungerar det inte =S

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Medlem

Har du igång protokollen och tjänsterna för att se varandra och dela filer? File and print sharing (fil och printer delning?), browser, workstation och servertjänster. Felsökning kan enklast göras genom att via start/kör skriva i den andra datorns IP-adress som unc-liknande sökväg till en administrativ resurs: \\192.168.1.33\c$ eller \admin$ - bara för att se att det ansluter och kopplar upp.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T