AMD prissänker inför vintern?

Permalänk
Melding Plague

AMD prissänker inför vintern?

AMD har i dagarna gått ut med information till sina partners kring en prissänkning av processorer lagom till vintern. Hur pass stora dessa prissänkningar är återstår att se.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ojojoj, det ser lovande ut. Prissänkning innan Phenom kommer. Hoppas att Phenom räddar AMD från kanten av klippan där AMD balanserar nu då...

Permalänk
Medlem

Ja, hoppas att folk köper slut på dessa snabbt nu så att Phenom eventuellt kan komma fortare

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vi vet redan att Phenom inte är AMD's räddning... visst, det kommer bli ett steg framåt men Intel är redan på gång att dra ifrån igen innan Phenom ens kommit ut.
AMD gör mig ledsen, jag vill se något revolutionerande... nu.

EDIT - OK jaja, "Jag vet redan". Håller du inte med mig? Ja så kan det bli... jag behöver inte konverteras för det. Så håll inte med mig helt enkelt.

EDIT - och jag ser att min edit hade noll effekt...

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

JAAAAAAAA:D

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Vi vet redan att Phenom inte är AMD's räddning... visst, det kommer bli ett steg framåt men Intel är redan på gång att dra ifrån igen innan Phenom ens kommit ut.
AMD gör mig ledsen, jag vill se något revolutionerande... nu.

EDIT - OK jaja, "Jag vet redan". Håller du inte med mig? Ja så kan det bli... jag behöver inte konverteras för det. Så håll inte med mig helt enkelt.

Hur vet du att intel håller på att dra ifrån? Finns ju bara tester på Opteron modelen av K10 än så länge och den klarar sig ju bra mot Xeon. Och Phenom lär bara vara snabbare. Jag tror vi kommer få se lika prestanda mellan intel och AMD, förutom i SSE4 där intel kommer dra ifrån.

Men men time will tell.

Angående prissänkningarna så tycker jag att det bara är den nya black modellen som är riktigt intressant. Läste att några fått upp den i 3,5 Ghz på luft. Genom att bara höja HTT till 220 och ökat mutipeln (vilket i stortsett varenda moderkort klarar av) Det är inte illa pinkat, borde stå sig rätt bra mot en C2D. Synd att inte AMD kunde haft såna modeller tidigare, då hade jag inte gått över till intel känner jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Vi vet redan att Phenom inte är AMD's räddning... visst, det kommer bli ett steg framåt men Intel är redan på gång att dra ifrån igen innan Phenom ens kommit ut.
AMD gör mig ledsen, jag vill se något revolutionerande... nu.

EDIT - OK jaja, "Jag vet redan". Håller du inte med mig? Ja så kan det bli... jag behöver inte konverteras för det. Så håll inte med mig helt enkelt.

Nej, vi vet inte detta ännu. Barcelona har visat sig ha en väldigt fin IPC. Phenom ryktas om en lansering på 2.8GHz med 3GHz i januari. Det kanske inte alls är sant, men poängen är att vi vet inte ett skit.

Permalänk
Medlem

Nice med prissänkning! Börjar luta åt att byta ut det nyvarande och då skulle en X2 6400 sitta fint!

Permalänk
Medlem

Trevligt att de säljer av lagren.

För övrigt klarar sig barcelona mot xeon. Visst den gör inte mos av den men i alla fall den står sig.

Jag tänker inte säga att Phenom inte blir AMDs räddning men jag tänker inte gasta högt att den blir det heller. Vi får se helt enkelt. Det har dykt upp överaskningar förut bland processorer så vi får alla(även intelfans för konkurensens skull) hoppas på en trevlig överaskning fram till jul.

Ska bli en intressant vinter i alla fall. Crysis + Phenom kommer göra mig glad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Vi vet redan att Phenom inte är AMD's räddning... visst, det kommer bli ett steg framåt men Intel är redan på gång att dra ifrån igen innan Phenom ens kommit ut.
AMD gör mig ledsen, jag vill se något revolutionerande... nu.

EDIT - OK jaja, "Jag vet redan". Håller du inte med mig? Ja så kan det bli... jag behöver inte konverteras för det. Så håll inte med mig helt enkelt.

Skön förmåga du har. Kan du tala om vad nästa generations grafikkort kommer prestera också?
Phenom är inte ute än. Barcelona är ute och de står sig bra på serversegmentet. De visar upp en bra potential.
Phenom däremot vet vi inte ett skit om mer än tidiga beta tester som är allt annat än sanningsenliga.

Man kan däremot gissa sig till ett händelseförlopp. Som i detta fall då Intel verkar ha väldigt mycket på gång. De är dessutom väldigt duktiga på att sprida sin propaganda också. Trots att AMD innehaft prestandatronen för gamers så vet jag personer som fortfarande ser AMD som ett sämre val och den synen har de haft hela tiden.

Även om Phenom visar upp sämre råstyrka än yorkfield så kan det ändå bli ett väldigt bra alternativ. AMD har alltid varit budget-alternativet. Ända tillbaks sen cyrix tid försökte AMD lansera budget alternativ.
Det florerar dessutom rykten på att AMD kommer lansera Phenom med ett pris på 400 dollar och uppåt. Om det stämmer så kommer den billigaste processorn som är fyrkärnig kosta runt 3500 här. Den prissättningen kan jag nästan lova att Intel inte kommer ha på Yorkfield när den kommer komma ut. Om detta stämmer så kan AMD ha en riktig bra chans att komma tillbaka i spelet igen.
Återigen detta är bara spekulationer. Det är ingen som vet säkert mer än AMD själva. Den som väntar får se!

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

När amd hade de generellt bättre presterande prollarna så "visste" en del att intel var körda, men nu vet ingen ett skit .. som jag sa en gång om amd´s provokationer mot intel - väck inte den björn som sover.

Björnen är numera vaken.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det var länge sen med AMD,numera köra jag INTEL.Mvh.....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

hmmm

Enligt tester i spec_fp och spec_int
Så verkar det ju lovande.
I fp så klår ju en barca på 2,0 ghz en xeon på 3.0 ghz
och i int så är en 2,5 ghz barca likvärdig en 3.0 ghz xeon.
Hoppas på bra klockmöjligheter hos phenom nu bara...

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Re: hmmm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Enligt tester i spec_fp och spec_int
Så verkar det ju lovande.
I fp så klår ju en barca på 2,0 ghz en xeon på 3.0 ghz
och i int så är en 2,5 ghz barca likvärdig en 3.0 ghz xeon.
Hoppas på bra klockmöjligheter hos phenom nu bara...

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Re: hmmm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Enligt tester i spec_fp och spec_int
Så verkar det ju lovande.
I fp så klår ju en barca på 2,0 ghz en xeon på 3.0 ghz
och i int så är en 2,5 ghz barca likvärdig en 3.0 ghz xeon.
Hoppas på bra klockmöjligheter hos phenom nu bara...

skön avator. megaman... det var tider de!

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Kan bli allt mellan en 5000+ och 6400+ till servern då. Min Opteron 144 börjar kännas slö...

Permalänk

Här är prissänkningen:

Model
X2 5000+ 125$ 110$ 12%
X2 5200+ 136$ 120$ 12%
X2 5600+ 157$ 140$ 11%
X2 6000+ 178$ 170$ 4%
X2 6400+ Black Edition 251$ 239$ 5%

Pris före
Pris efter
Prisreducering i %

Källa: http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.123646

Det är ju sketens billigt!!!

Räknade nyss om det med dagens växelkurs ~1 USD = 6.51 Kr

Då kostar en X2 6000+ endast 1100 kr. Jäkligt billigt

Permalänk

Enligt IDG så är det förhoppningsvis snabbare K10 päväg med nya steppingen

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.123881

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Avstängd

Toppmodellen för 2000 kr. Trevligt!

Så ska det se ut.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Det florerar dessutom rykten på att AMD kommer lansera Phenom med ett pris på 400 dollar och uppåt. Om det stämmer så kommer den billigaste processorn som är fyrkärnig kosta runt 3500 här. Den prissättningen kan jag nästan lova att Intel inte kommer ha på Yorkfield när den kommer komma ut.

3500:- är inte SÅ billigt om man jämför med C2Q idag, och att det inte lär bli dyrare på 45nm verkar minst sagt rimligt
om vi antar att det är en 2GHz modell som lanseras med det priset så har jag en känsla att priset kan behöva justeras ner en bit... typ 1/3...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
När amd hade de generellt bättre presterande prollarna så "visste" en del att intel var körda, men nu vet ingen ett skit .. som jag sa en gång om amd´s provokationer mot intel - väck inte den björn som sover.

Björnen är numera vaken.

Ja precis, men jag sa redan då att man inte kunde veta något säkert.

För två år sedan hade du och jag en diskussion då vi pratade om AMDs framtid, du vet på den tiden då det var Prescott mot AMD på 939.
Jag var orolig för AMD då 0.065µ P4 verkade visa sig lösa P4ans problem, dessutom började man ju höra om Conroe då. Nu ville ju Intel aldrig använda potentialen i P4 på 0.065µ för det skulle stjäla lite av Conroes succé. Men jag hade rätt när jag trodde att AMD skulle få det svårt, du däremot trodde att AMD skulle sätta stor press på Intel hela 2006. Jag vill inte påstå att Intel känt någon som helst press sedans de släppte Conroe.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Här är prissänkningen:

Model
X2 5000+ 125$ 110$ 12%
X2 5200+ 136$ 120$ 12%
X2 5600+ 157$ 140$ 11%
X2 6000+ 178$ 170$ 4%
X2 6400+ Black Edition 251$ 239$ 5%

Pris före
Pris efter
Prisreducering i %

Källa: http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.123646

Det är ju sketens billigt!!!

Räknade nyss om det med dagens växelkurs ~1 USD = 6.51 Kr

Då kostar en X2 6000+ endast 1100 kr. Jäkligt billigt

tokigt billigt! hoppas amd´s nya cpu´r inte drar så förbannat med ström så lägger jag ut en 1000 lapp till!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Men det där är inte konsumentpriserna utan priset till grosister.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Nice! Jag som just var i tankarna på att uppgradera mitt AM2-system :). Återstå att se vilka faktiska skillnader i pris det blir ute i butiker.