Permalänk

Köpa stöldgods

Skulle vilja höra vad ni tycker om att köpa stöldgods, även om det är moraliskt fel är det värt det?

Scenario:
En bekant till din kompis vill sälja dig en splitter ny 46" LCD tv som i affären kostar 18000:-. Han säger att han vill ha 5000:- och du får testa den innan och så - allt fungerar. Han har berättat för dig att han har stulit den, så du kan inte köpa den i god tro, utan du gör dig skyldig till häleri.

Även om du är garanterad till 100% att du inte kan åka fast, köper du den?
Varför? Varför inte?

Vill inte se en massa PK-svar om vad ni tycker är rätt, skriv vad ni skulle gjort istället

Permalänk
Medlem

Att betala för grejer man vet är stulna är i princip samma sak som att sno dem själv enligt mig. Blir den förra ägaren mindre bestulen för att du lägger en peng emellan till din kompis? Känns bara som ett mellanled. Åka fast för att ha köpt stöldgods till underpriser kan du göra ändå. Då kan man ju lika gärna sno den själv och slippa betala något alls.

Hade inte ens övervägt att köpa den.

Permalänk
Avstängd

Det spelar ingen roll om man vet att det är stöldgods eller inte. Såvitt jag förstår har hälerilagen ändrats för flera år sedan, så det finns inget försvar av typen "köpt i god tro" längre.

Om man väljer att köpa stöldgods är givetvis upp till var och en. Även om "god tro"-klausulen är borta så hindrar det ju inte att man faktiskt ovetande kan köpa stöldgods, vilket är ett problem.

Jag skulle iaf göra en ordentlig bedömning innan jag köpte något dylikt: Moraliskt övervägande, risktagande och vad är det för typ av vara (eller: vem har blivit av med varan), dess värde osv.

Jag skulle inte köpa en TV värd 18000 för 5000. Av flera skäl: Dels vill jag ha garanti, jag vill ha en person jag kan tvångsmata med TVn om den inte håller vad den lovar. Dels så behöver jag ingen 42"-TV.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Usch nej... stöld är fel :/

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt den av följande anledningar, utan inbördes ordning:

i) Jag vill gärna inte slänga 5k på en TV jag inte har garanti/försäkring på
ii) Jag vill helst inte associera mig med brottslingar
iii) Jag vill helst undvika att begå brott
iv) Jag vill inte vara snubben som uppmuntrar till brott genom att se till att tjuven får pengar för sitt brott.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Hade inte köpt TV:n av puckot som hade snott den. Hade det dessutom varit en polare som snott den så hade jag sagt upp bekantskapen med vederbörande och tipsat polisen, om det inte är en väldigt bra polare som man kan försöka prata förstånd med.

I sånna här fall, som i många andra fall så bör man tänka mer än på bara situationen i sig. Tänker man långsiktigt så kan man se att om killen som snott TV:n får pengar för den så får han ett OK på att det går att sno mer för att få pengar. Någon som köper stöldgods bidrar alltså till att det begås fler stölder och inbrott. Är det något man vill bidra till?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kunna köpa den utan problem, För 5000 kan man ta om den skulel sluta funka elelr repara den själv etc. sen är inte moral min starka sida.

så ett klart JA

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Medlem

Det beror helt enkelt på vad det är det handlar om. Jag kanske skulle gått med på att köpa en stulen parfym dock aldrig något stort som en tv. Sedan att man aldrig kan lita på tjuven. Tänk så blir han tagen och avslöjar vem han sålde tvn till. Det är mycket lättare att spåra en tv än en parfym.
Dessutom så skulle det känts konstigt att titta på film. Man blir ju hela tiden påmind om sitt brott.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon100
Jag skulle nog kunna köpa den utan problem, För 5000 kan man ta om den skulel sluta funka elelr repara den själv etc. sen är inte moral min starka sida.

så ett klart JA

Hoppas du blir bestulen på allt du äger....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
Hoppas du blir bestulen på allt du äger....

Det är det man har försäkringar till

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon100
Det är det man har försäkringar till

Vilken cynism! Försäkringar ersätter på sin höjd en del av den ekonomiska skalan. Den kan inte ersätta icke-ekonomiskt värderade saker och kan inte heller ersätta den psykologiska stress och svåra integritetskränkning som är förknippad med att bli bestulen. Ej heller kan tiden försäkras, den tid du behöver för att ordna med försäkringarna, göra polisanmälning och införskaffandet av nya föremål.

Så nej, en försäkring "skyddar" inte det minsta vid stöld. Den minimerar den rent ekonomiska skadan. Försäkringar är bra, men det bästa är ändå att inte bli bestulen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vilken cynism! Försäkringar ersätter på sin höjd en del av den ekonomiska skalan. Den kan inte ersätta icke-ekonomiskt värderade saker och kan inte heller ersätta den psykologiska stress och svåra integritetskränkning som är förknippad med att bli bestulen. Ej heller kan tiden försäkras, den tid du behöver för att ordna med försäkringarna, göra polisanmälning och införskaffandet av nya föremål.

Så nej, en försäkring "skyddar" inte det minsta vid stöld. Den minimerar den rent ekonomiska skadan. Försäkringar är bra, men det bästa är ändå att inte bli bestulen.

När jag blev av med min bil var det inte direkt så att man fick några psykiska problem, själklart om någon snor ens barndomsbilder, men var det inte en tv vi pratade om?

Sen med polisens nya telefonnummer tog det 5 minuter att göra en polisanälan samt 10 min med försäkringsboalget. Det är ju inte så blodigt. Säg att man drar in 1500 i timmen så är det ändå inte så hemskt, även om jag föredrar att inte bli bestulen.

Folk kommer att stälja iaf. och nån kommer att köpa, så varför inte jag?

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon100
När jag blev av med min bil var det inte direkt så att man fick några psykiska problem, själklart om någon snor ens barndomsbilder, men var det inte en tv vi pratade om?

Sen med polisens nya telefonnummer tog det 5 minuter att göra en polisanälan samt 10 min med försäkringsboalget. Det är ju inte så blodigt. Säg att man drar in 1500 i timmen så är det ändå inte så hemskt, även om jag föredrar att inte bli bestulen.

Folk kommer att stälja iaf. och nån kommer att köpa, så varför inte jag?

Och var tror du försäkringspengarna kommer från?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon100
När jag blev av med min bil var det inte direkt så att man fick några psykiska problem, själklart om någon snor ens barndomsbilder, men var det inte en tv vi pratade om?

Sen med polisens nya telefonnummer tog det 5 minuter att göra en polisanälan samt 10 min med försäkringsboalget. Det är ju inte så blodigt. Säg att man drar in 1500 i timmen så är det ändå inte så hemskt, även om jag föredrar att inte bli bestulen.

Folk kommer att stälja iaf. och nån kommer att köpa, så varför inte jag?

Säg att du drar in 1500 i timmen... Vad gör du av alla pengar? Hårdare madrass eller försöker du fixa världens dyraste tapeter? Varför i hela friden köpa en stulen TV när du aldeles uppenbarligen har råd att köpa en fabriksny med garranti och alla andra fördelar?

Ja. Folk kommer att fortsätta stjäla på grund av att.... Ja just det. Det lönar sig för dem eftersom att det finns någon som köper grejjerna efteråt. Så jag tycker inte du ska försöka ursäkta dig med att någon alltid kommer att sno grejjer. Det är personer med din tveksamma moral som ser till att det är någon ide att stjäla över huvud taget.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon100
När jag blev av med min bil var det inte direkt så att man fick några psykiska problem, själklart om någon snor ens barndomsbilder, men var det inte en tv vi pratade om?

Sen med polisens nya telefonnummer tog det 5 minuter att göra en polisanälan samt 10 min med försäkringsboalget. Det är ju inte så blodigt. Säg att man drar in 1500 i timmen så är det ändå inte så hemskt, även om jag föredrar att inte bli bestulen.

Folk kommer att stälja iaf. och nån kommer att köpa, så varför inte jag?

Anekdoter helt utan sakligt värde.

Vad du tjänar i timmen spelar ingen roll. Att bli bestulen på sin bil är fundamentalt annorlunda än att få inbrott i sitt hem. Det senare är en svår integritetskräkning. Jag har själv inte råkat ut för något liknande, men på BRÅ kan man läsa undersökningar om folks psykosociala reaktioner som brottsoffer.

Åteigen, vad du tjänar är helt irrelevant eftersom frågan gällde just stöld rent genrellt (TVn var s.a.s. bara incitamentet att skapa tråden), och som jag sa är det inte det rent ekonomiska som är det svåraste.

Klart som fanken att försäkring är något bra och kan minimera den ekonomiska skadan. Men den gör inte mycket för annan skada. Detta trodde åtminstone jag var utgångspunkten för tråden: Rätt och fel att köpa stöldsgods. Vem drabbas? Hur drabbas denne? Vad tar man själv för risker? Vilken typ av brottslighet understödjer man? Osv...

Du säger att "moral inte är min starkaste sida". Jaha. Men de argument du använder är ju dåliga sakargument, inte amoraliska argument. "Jag skiter i vem som drabbas" är alltså ett bättre argument än "det är ju vad man har försäkringar till".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Att bli bestulen på sin bil är fundamentalt annorlunda än att få inbrott i sitt hem. Det senare är en svår integritetskräkning. Jag har själv inte råkat ut för något liknande, men på BRÅ kan man läsa undersökningar om folks psykosociala reaktioner som brottsoffer.

så det är självklart att denna tv är stulen från ett hem? De flesta stölder utav elektronik som säljs vidare är direkt från lager, butik elelr vid transport så det är ett företag som drabbas. och de är försäkrade.

eller?

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon100
Att bli bestulen på sin bil är fundamentalt annorlunda än att få inbrott i sitt hem. Det senare är en svår integritetskräkning. Jag har själv inte råkat ut för något liknande, men på BRÅ kan man läsa undersökningar om folks psykosociala reaktioner som brottsoffer.

så det är självklart att denna tv är stulen från ett hem? De flesta stölder utav elektronik som säljs vidare är direkt från lager, butik elelr vid transport så det är ett företag som drabbas. och de är försäkrade.

eller?

Men du, kan du inte svara på var du tror försäkringspengarna kommer från?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
Men du, kan du inte svara på var du tror försäkringspengarna kommer från?

Det gjorde jag men inlägget ville inte komma med.

Din , min och andras premier?

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon100

så det är självklart att denna tv är stulen från ett hem? De flesta stölder utav elektronik som säljs vidare är direkt från lager, butik elelr vid transport så det är ett företag som drabbas. och de är försäkrade.

eller?

Ja? Men? Och? Det handlar ju inte om TVn, yxskaft!

Svanteson:
"Hoppas du blir bestulen på allt du äger..."

Du:
"Det är det man har försäkringar till"

Således är det otvetydigt att vi disukterar inbrott i någons hem, inga sabla TV-apparater snodda från något lager eller någon stulen bil!

Vet du ens vad du yrar om i din argumentation?

Svara på hur man kan vara likgilltig inför inbrott i sitt hem eftersom man har en försäkring! Det är ju just den "tesen" du driver - uppenbart utan att begripa det själv!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ja? Men? Och? Det handlar ju inte om TVn, yxskaft!

Svanteson:
"Hoppas du blir bestulen på allt du äger..."

Du:
"Det är det man har försäkringar till"

Således är det otvetydigt att vi disukterar inbrott i någons hem, inga sabla TV-apparater snodda från något lager eller någon stulen bil!

Vet du ens vad du yrar om i din argumentation?

Ok sant, vi kan säga såhär.

man får överväga från fall till fall i scenariot, fine jag skulle köpa. Om någon kommer och vill sälja en låda med familjefoton, nej tack.

Så det varierar från fall till fall, man får alltså göra en bedömning.

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon100
Din , min och andras premier?

Och det tycker du är helt ok? Är inte du lite av en parasit som tycker att vi andra som inte köper stöldgods ska betala dina prylar?

Permalänk

Skulle aldrig köpa en snodd tv, däremot en värsting logik-, spektrumanalysator, oscilloskop etc. skulle jag bli mer intresserad av. Dock ej sagt att jag skulle begå ett lagbrott för det.
Angående moral så finns det knappt hos datorintresserade ungdomar, ty all olaglig fildelning. Och köper man någon pryl som är snodd, så är det stor risk att en pirat har ägdt den och då kommer ju prylen inte från en hederlig person så...
Dessutom är det inte självklart att fler köpare av stöldgods leder till fler stölder. Är det mindre som vill köpa apparaterna så måste tjuvarna sälja dessa till lägre priser, vilket innebär att de måste sno mer för att få samma pengar. (till droger, brudar, bilar etc, som ändå kostar lika mycket)
Så flera spekulanter av stöldgods kanske minskar antalet stölder, såsom att piratkopiering ökar försäljningen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
Och det tycker du är helt ok? Är inte du lite av en parasit som tycker att vi andra som inte köper stöldgods ska betala dina prylar?

Är inte alla lite av parasiter? Vissa utnyttjar akassa, andra soc bidrag. andra åker SL, andra går till läkare osv osv.. så alla åker lite räkmacka här o där.. Jag gör inte så mkt av det ovanstående så kanske jag kan ta lite av det andra??

eller?

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Medlem

Mindre dyrbarheter, möjligen, beroende på vad det är, och vart det kommer ifrån. Bortsett från det, så klingar det ett starkt nej. Men njaä, troligtvis nej rakt av ändå.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk

Möjligen om jag visste att det var stulet från ett företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
Möjligen om jag visste att det var stulet från ett företag.

och då är vi inne på vad jag vill kalla steg två. Varför skulle det vara mer rätt att stjäla från ett företag än en privatperson?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon100
Är inte alla lite av parasiter? Vissa utnyttjar akassa, andra soc bidrag. andra åker SL, andra går till läkare osv osv.. så alla åker lite räkmacka här o där.. Jag gör inte så mkt av det ovanstående så kanske jag kan ta lite av det andra??

eller?

Jag köper inte stöldgods, utnyttjar inte akassa el. socialbidrag. Tjuvåker heller inte på spårvagn el. buss. Är faktiskt ganska hederlig. Då borde det väl vara ok att jag våldtar någon? Jag menar, alla är väl lite av parasiter?
Fattar du det orimliga i ditt resonemang? Man kan inte rättfärdiga något genom att hävda att alla andra är ohederliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
Jag köper inte stöldgods, utnyttjar inte akassa el. socialbidrag. Tjuvåker heller inte på spårvagn el. buss. Är faktiskt ganska hederlig. Då borde det väl vara ok att jag våldtar någon? Jag menar, alla är väl lite av parasiter?
Fattar du det orimliga i ditt resonemang? Man kan inte rättfärdiga något genom att hävda att alla andra är ohederliga.

Menade inte att du tjuvåkte.. menade att du kanske hade sl kort, vilekt gör att andra betalar för ditt åkande, ocj jämförde det med att andra betalar preminer om man ska ha pengar från försäkringen etc..

sen är de ju lite att ta i när du drar över det till våldtäkt?

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
och då är vi inne på vad jag vill kalla steg två. Varför skulle det vara mer rätt att stjäla från ett företag än en privatperson?

För företag har mycket högre självrisk på sin försäkring så de får lida mer? Skämt, men det är så i verkligheten.
Det många syftar på är snarare att det mer rätt att sno av rika personer, många associerar företag med rikedom och någon tusenlapp hit eller dit gör inte så mycket. Sedan tänker på storföretag när de säger företag, t.ex. Volvo lider inte så mycket om de blir av med en dator för 10tusen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Saknar moraliskryggrad.
Hadde köpt den om den låg i sin förpackning, alltså "trillat av en lastbil". Skulle aldrig köpa gods som är så uppenbart stulet från en privatperson (typ en bilstereo med avklippta kablar hängades).
Om det är någon skillnad på privatpersoners egendom och företags egendom, förutom att företag i regel har pengar att rulla sig i och privatpersoner tar mer stryk ekonomiskt? Antagligen inte, men betyder nått för mig och min "skadade" moral.