Elpida tillkännagör xdr dram i 4,8 gigahertz

Permalänk
Melding Plague

Elpida tillkännagör xdr dram i 4,8 gigahertz

Dram-tillverkaren Elpida har tillsammans med Rambus idag tillkännagjort världens snabbaste dram. Minnesarkitekturen som används är Rambus-utvecklade xdr med vilken minnet når en hastighet på hela 4,8 gigahertz.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Snabbt

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Medlem

Kul att se något nytt från Rambus.
Mkt bättre att de utvecklar nya saker istället för att bara hålla på att stämma företag för patentintrång.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Hedersmedlem

Wow! Hoppas den här tekniken hamnar i vanliga datorer så småningom!

Permalänk
Medlem

Soft må jag säga!

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem

Verkar ju kul att dom äntligen kommer med något nytt

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Wow! Hoppas den här tekniken hamnar i vanliga datorer så småningom!

Nej du! Det är Rambus vi talar om och dom vill du inte ha i närheten av din eller någon annans dator.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Nej du! Det är Rambus vi talar om och dom vill du inte ha i närheten av din eller någon annans dator.

Jaså? Hur kommer detta sig? Jag har aldrig hört talas om Rambus förut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Jaså? Hur kommer detta sig? Jag har aldrig hört talas om Rambus förut.

Äh, rambus har fått en massa skit för att de mer eller mindre gjort sina vinster på att stämma andra bolag för patentintrång och att de verkligen var sinnessjukt dyra back in the day.
Men det är absoult inget fel på dem, så nu när jag faktiskt har lite pengar hade jag inte haft nåt som helst problem med att börja köra RDRAM igen!

Permalänk
Medlem

Rambus är en styggelse som inte ska få komma nära en persondator igen! Eller vill folk ha rampriser som är 4 gånger nuvarande...igen?

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

Jag minns när man hade sdr 166mhz då fanns der redan mycketsnabbare rdram (800mhz?). Hur presterar xdr mot ddr?

Permalänk
Medlem

hur kan de göra ram minne på 4,8 gigahertz och sen är processor dual core på typ 2.3-3ghz?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Finns kretsar som är sjukt mycket snabbare än så, testkretsar på över 100 GHz finns. Hastigheten beror helt på vad som görs, en komplexare krets har i allmänhet svårare att nå högre hastigheter i GHz mätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
hur kan de göra ram minne på 4,8 gigahertz och sen är processor dual core på typ 2.3-3ghz?

Jag var på en föreläsning om nanoteknik igår där detta om frekvenser hos olika kretsar togs upp, det han berättade var säkerligen väldigt förenklat men var något i stil med: Att göra en krets som svänger med otroliga hastigheter går med dagens teknik, problemen ligger i att energi förbrukningen blir så stor med de ämnen som används idag. Så när man klämmer ihop flera miljoner transistorer på så liten yta blir det så varmt att processorerna brinner upp vid höga frekvenser.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Så jävla imponerande vet e fan om det var. ligger ju enbart på 16bitars bredd då 4.8Ghz och 9.6Gb/sek blir 16bitar är cykel så.

Vanligt 667Mhz DDR2 klarrar 5.3Gb/sek.

Responstiden på det är nog rätt högt dock.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att Elpida har valt att samarbeta med Rambus.
Rambus är ett väldigt skitigt företag!

http://vendors.bluwiki.org/#Rambus

De gick med i standardsorganet JEDEC, sen snor de alla grejer och tekniker som är publicerade där av deras konkurrenter, sen lämnar de JEDEC, tar patent på teknikerna som deras konkurrenter uppfann, och stämmer sina konkurrenter för att de använder sina egna tekniker.

FTC har har sagt att Rambus skapat ett olagligt monopol och vilselett.

Synd att Rambus inte har gått i konkurs.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Jag minns när man hade sdr 166mhz då fanns der redan mycketsnabbare rdram (800mhz?). Hur presterar xdr mot ddr?

Rambus PC800 går i 400 MHz, men det är DDR. Eftersom bussen bara är 16 bitar (1/4 av SDRAM) så blev bandbredden bara dubbelt så stor som hos PC100 SDRAM, eller samma som hos DDR200 (PC1600). Dock var latenserna skyhöga.

edit: Ditt sdram i 166Mhz hade 83% av bandbredden hos PC800, ändå säger du 'mycket snabbare rdram'. Det visar att Rambus marknadsföringsavdelning lyckades med sin avsikt

Rambus är inget som vi vill ha tillbaka på moderkorten. Visst kan det finnas specifika ändamål där XDR kommer till sin rätt. Det är trots allt en bra bandbredd för en smal buss, och smala bussar ger enklare kretskort.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Rambus PC800 går i 400 MHz, men det är DDR. Eftersom bussen bara är 16 bitar (1/4 av SDRAM) så blev bandbredden bara dubbelt så stor som hos PC100 SDRAM, eller samma som hos DDR200 (PC1600). Dock var latenserna skyhöga.

edit: Ditt sdram i 166Mhz hade 83% av bandbredden hos PC800, ändå säger du 'mycket snabbare rdram'. Det visar att Rambus marknadsföringsavdelning lyckades med sin avsikt

Rambus är inget som vi vill ha tillbaka på moderkorten. Visst kan det finnas specifika ändamål där XDR kommer till sin rätt. Det är trots allt en bra bandbredd för en smal buss, och smala bussar ger enklare kretskort.

Tur man bara var ca 12 år gammal och inte hade pengar till rdram då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
hur kan de göra ram minne på 4,8 gigahertz och sen är processor dual core på typ 2.3-3ghz?

Datorn men framför allt processorn är uppbyggd av logiska kretsar. Dessa logiska kretsar har en fördröjning på ett tiotal nanosekunder. Dessutom så måste vissa kretsar ha rätt timing med klockfrekvensen annars hinner den inte få ut en 1:a innan den ska skicka en 0:a. Processorn består av flera miljoner så kallade grindar som ger en ganska stor totalfördröjning, dvs alla grindar måste hinna slå om innan nästa klockpuls kommer.

Ett minne innehåller andra sorters kretsar och har nog inte lika många kretsar i serie på samma sätt som processorn och därför blir fördröjningen mindre och man kan höja klockfrekvensen.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Hedersmedlem

bra fakta alltid lär man sig nått nytt. några bra tips på hemsidor som förklarar lite mer hur en modern cpu är uppbyggd?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Inaktiv

vad är det då? cache-minne eller vanligt ram?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Rambus är en styggelse som inte ska få komma nära en persondator igen! Eller vill folk ha rampriser som är 4 gånger nuvarande...igen?

Rambus har förmodligen mer att göra med din dator än vad du vet om.

Jag har inget personligen emot Rambus än hela fiaskot med DDR-standarden. De är faktiskt en tillgång för industrin i övrigt.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Avstängd

Klart Rambus kan utveckla snabba minnen när de har stulit massa teknik från andra företag och sedan patenterat det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Jag minns när man hade sdr 166mhz då fanns der redan mycketsnabbare rdram (800mhz?). Hur presterar xdr mot ddr?

166Mhz SDR är nog snabbare än Rdram 800MHz till och med. Rambus klarade sig på att INtel körde Dual-channel. När de gick över till dualchannel DDR så hade inte Rambus en chans.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Rambus har förmodligen mer att göra med din dator än vad du vet om.

Jag har inget personligen emot Rambus än hela fiaskot med DDR-standarden. De är faktiskt en tillgång för industrin i övrigt.

/Adrian

Tror inte de är en tillgång. De stjäl teknik från seriösa företag och stämmer dem sedan på pengar om de använder sin egenutvecklade teknik. De begränsar många företag seriöst, om de inte stulit från JEDEC hade dagens ram kunnat vara mycket snabbare än det är idag. Nu har ju JEDEC gått miste om massa fin teknik som de utvecklat och inte kan ta tillbaka på något vis.