AMD introducerar R680

Permalänk
Melding Plague

AMD introducerar R680

I november kommer grafikkort med AMD:s nya grafikprocessor RV670 lanseras. Det hindrar dock inte AMD från att diskutera R680, som lanseras någon gång 2008. Räkna med lägst 800 MHz klockfrekvens och 1 gigabyte minne.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske blir ett köp Roligt att skryta med 10.1 ^^

Permalänk
Medlem

Hoppas att nästa generation AMD-kort blir Nvidia-dödare som de alltid tidigare varit

Visserligen är inte RV670 släppt än, så det finns fortfarande plats för AMD att ta tronen och lyckas sälja flest antal kort i denna generation. Men på något sätt känns det svårt att ta igen det försprång Nvidia nu har.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk

Låter nice men återigen, dual GPU? Suck!

Jag vill se fler kärnor under samma kiselplatta som ryktena säger kring R700!

Ajame: Och ändå har Nvidia regerat i flera år. Nvidia tjänar mer stålar än vad ATi någonsin har gjort.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-KakaN
Kanske blir ett köp Roligt att skryta med 10.1 ^^

Även RV670 som kommer i November månad i år har stöd för 10.1 och Nvidias motsvarighet - G92 kommer också ha stöd för 10.1.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk

Trevligt å höra lite nytt. Känns grymmt tråkigt att köpa dator nu då grafikkorten som finns ute är mer än ett år gamla (tror jag).

Får vänta till sommarn 2008.

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk

Jaha, dags att börja spara då..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajame
Hoppas att nästa generation AMD-kort blir Nvidia-dödare som de alltid tidigare varit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajame
Även RV670 som kommer i November månad i år har stöd för 10.1 och Nvidias motsvarighet - G92 kommer också ha stöd för 10.1.

Okejokej, får väl bli ett sånt då, eller är det budget-kort som kommer nu i november? :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_blueflame
Trevligt å höra lite nytt. Känns grymmt tråkigt att köpa dator nu då grafikkorten som finns ute är mer än ett år gamla (tror jag).

Får vänta till sommarn 2008.

Väntar du till nästa sommar så kommer det flera nyheter om nya generationer på G. Kommer säkert komma 3 st generationer innan sommarn. Så är det hela tiden och kommer fortsätta på så tills det inte finns någon marknad för grafikkort längre.

Så köp en dator nu, du ska inte behöva ha ångest.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Låter nice men återigen, dual GPU? Suck!

Jag vill se fler kärnor under samma kiselplatta som ryktena säger kring R700!

Ajame: Och ändå har Nvidia regerat i flera år. Nvidia tjänar mer stålar än vad ATi någonsin har gjort.

Återigen, alla vet att du vill se fler kärnor under samma kiselplatta, Det börjar bli irriterande att läsa det där inlägget i allt som har med två kärnor på ett grafikkort att göra. Föressten, vem vet inte att du tycker det?

Men jag håller med dig hursomhelst. Men värme? en GPU gör mycket värme, medan dubbelkärnig GPU skulle väl generera dubbelt så mycket?

Men jag leker med tanken, dubbelkärnig GPU, två GPU'er per grafikkort, Två grafikkort på varann som 7950 GX2, Firestream med tre grafikkort. Det skulle vara fett, man skulle ju inte behöva ha något element i Villan. Men där skulle nog 1000W nätaggen eller mer behövas hoppas jag (inte).

Permalänk
Inaktiv

hoppas den presterar som det har ryktats då

Permalänk
Avstängd

Tråkigt med GDDR3.

Borde ha GDDR4.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Tråkigt med GDDR3.

Borde ha GDDR4.

Sluta klaga, AMD samarbetar ju med Qimonda som utvecklar GDDR5 så du får nog bättre godis snart.

Edit: vill tillägga att produktionen beräknats i januari

Btw. "stöd för crossfire"? Quad Crossfire om jag får be

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

R680 kommer att ha DirectX 10.1-stöd, Unified Shader Architecture, flyttal med dubbel precision, stöd för Crossfire, inbyggd h.264- och vc-1-avkodare, stöd för HDMI och HD Audio.

Är inte det ganska likt R670? Vad är nytt som inte är med på R670?

Visa signatur

[ten acres of mainframe computers]

Permalänk
Medlem

galet, ati kommer gå om nvidia snart!

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Återigen, alla vet att du vill se fler kärnor under samma kiselplatta, Det börjar bli irriterande att läsa det där inlägget i allt som har med två kärnor på ett grafikkort att göra. Föressten, vem vet inte att du tycker det?

Men jag håller med dig hursomhelst. Men värme? en GPU gör mycket värme, medan dubbelkärnig GPU skulle väl generera dubbelt så mycket?

Men jag leker med tanken, dubbelkärnig GPU, två GPU'er per grafikkort, Två grafikkort på varann som 7950 GX2, Firestream med tre grafikkort. Det skulle vara fett, man skulle ju inte behöva ha något element i Villan. Men där skulle nog 1000W nätaggen eller mer behövas hoppas jag (inte).

Andreas du behöver inte kommentera mig om jag redan tycker att flera kärnor under samma kiselplatta är det jag vill se. Det är bättre för dig att bara ignorera det och skriva något annat. Du skapar en dålig stämning här genom att flyga på folk för deras åsikt. Låt bli det så kommer det gå bättre för dig här inne, överrens?

Flera kärnor under samma kisel skulle förmodligen vara mer effektivt. Det är ungefär som flera kärnor under samma kisel när det gäller processorer.
--

Sorry för OFF-T.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Varför envisas de med Gddr3? Varför inte Gdd4 istället? som på x1950xtx

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

gddr 4 kostar mer.
ger ofta inte mer prestanda då minnesbredden ej kan utnuttjas fullt ut.
därav blir det ett avdrag.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-KakaN
Okejokej, får väl bli ett sånt då, eller är det budget-kort som kommer nu i november? :S

Man vet ännu inte riktigt om var prestandan kommer landa. Så det är svårt att svara på det. Men om man går efter prissätningen kommer det bli någon form av budget/medel-kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ajame: Och ändå har Nvidia regerat i flera år. Nvidia tjänar mer stålar än vad ATi någonsin har gjort.

Nog är jag medveten om det. Men jag pratade just om prestanda. Nvidia kör betydligt mer med reklam och sponsrar/marknadsför sig via spel med sitt "Nvidia, The way it's meant to be played" osv vilket alltid ger fler kunder som inte bryr sig om att titta på prestandatester.

Men ungefär som när Intel hade 90% av CPU-marknaden hade ändå alla entusiaster och insatta AMD då AMD's processorer var betydligt snabbare än Intels Pentium 4/Xeon.

Jag pratade givetvis om prestanda i mitt inlägg, inte marknadsandelar

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajame
Men ungefär som när Intel hade 90% av CPU-marknaden hade ändå alla entusiaster och insatta AMD då AMD's processorer var betydligt snabbare än Intels Pentium 4/Xeon.

Jag pratade givetvis om prestanda i mitt inlägg, inte marknadsandelar

Jo men så har det inte vart mellan Nvidia och ATi.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Spännande tider på både GPU och CPU marknaden nu, 2008 kan inte komma fort nog tycker jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

när ska AMD & Nvidia börja ha vattenkylningsblock förmonterade på korten då? eller ja.. de som använder chippen.
finns ju redan på moderkort

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Det är upp till tillverkarna eftersom nVidia och Ati inte tillverkar några kort förutom referensdesignen.

Finns redan vissa som gör det men de är oftast dåliga.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Det är upp till tillverkatna eftersom nVidia och Ati inte tillverkar några kort förutom referensdesignen.

Finns redan vissa som gör det men de är oftast dåliga.

BFG säljer ju grafikkort med förmonterade vattenblock från danger den, e det med skit ??

Jag kan ju inget direkt om vattenkylning men jag hadde ju iaf för mig att DD var ett kvalitetsmärke.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
BFG säljer ju grafikkort med förmonterade vattenblock från danger den, e det med skit ??

Jag kan ju inget direkt om vattenkylning men jag hadde ju iaf för mig att DD var ett kvalitetsmärke.

Tänkte mer på att tillverkarna gör egna.

Edit: Phenom + RD790 + RV670 i crossfire up and running. Notera hur mkt watt man kan mata kortet med i bios. 255w!

http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2007/10/06/workin...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

hm.. dom säger att detta kortet kommer att vara 800+ i klock frekvens medans ultra ligger på runt 615? låter det troligt?

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklundvall
hm.. dom säger att detta kortet kommer att vara 800+ i klock frekvens medans ultra ligger på runt 615? låter det troligt?

Duh? Ultra har en annan klock på shaders... 1350mhz eller mer tror jag.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Som sagt, nästan helt säkert att R680 är samma sak som 2950X2X eftersom man inte hört ett pip om någon annan kärna än RV670. Det intresanta är VR-Zone raporterar att att kärnorna kanske sitter på samma die vilket skulle kunna göra kortet intresant om dom bara fixat det så att dom båda kärnorna kan adresera samma minne.

Nvidia erkänner G92 besegrad, i 3DM 06: http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2007/10/03/nvidia...

nicklundvall: G80 är tillverkad på en 90nm tillverkningsprocess, RV670 på 55nm, det vore väldigt underligt om RV670 inte klarade av mycket högre klockfrekvenser.

davve00: Samma kärna, samma featureset.

Ajame: Enligt Fudzilla har G92 INTE stöd för DX10.1 http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

A.N'doja: Visa mig gjärna ett inlägg där du kritiserar 7950GX2 (dvs. från tiden kortet var aktuellt, inlägget du gjorde igår räknas inte)

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
A.N'doja: Visa mig gjärna ett inlägg där du kritiserar 7950GX2...

Tog mig 8 sekunder att hitta:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Hade jag tyckt att 7950GX2 var en bra lösning så skulle jag ha ägt något själv, men jag köpte aldrig det för jag ansåg inte kortet var ett bra kort tanke på lösningen och pengarna för kortet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.