Permalänk
Medlem

Dödsskjutningen i Rödeby

Ber om ursäkt på förhand om någon inblandad i själva händelsen rör sig här, jag ger endast min uppfattning efter att ha läst artiklar

En synnerligen tragisk historia tycker jag, för båda parter.

Kan inte säga mer än att jag nästan sympatiserar mest för mannen som skjöt. Förstår honom faktiskt. Efter den omfattning av trakasserier som faktiskt pågått är det nästan förståerligt att man tappar vettet till slut.
Nu är livet förstört, för nånting så onödigt som ärligt talat mycket tidigare kunnat avhjälpas.
Fattar inte varför socialen inte tar tag i sånna fall av trakasserier.

I artikeln skriver man:
"Den 50-årige mannen, nu misstänkt för mord och mordförsök, ska enligt uppgift ha sökt upp mopedgänget inne i samhället för att tala ut om det senaste årets trakasserier mot hans familj....[...]

Resultatet blev dock inte det väntade. I stället trappades stämningen upp.
– Min kompis ville prata om det, så vi åkte upp dit till dem, säger en av pojkarna från mopedgänget."

Rent skitsnack faktiskt. Inte fan åker man hem till någon halv två på natten för att "prata ut".
Tror helt och hållet att dom va där för att jävlas.

I en annan artikel berättar även brodern att gänget hade tillhyggen med sig, och att familjen tidigare blivit hotad till livet.

Missförstå mig inte nu, det är nåt som inte stämmer om man trycker av med hagelbössan mot tämligen harmlösa 15-åringar, men fan att kidsen inte gör nåt annat än att trakassera oskyldiga människor nuförtiden.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk

En länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article951126.ab Som självklart inte är helt neutral.
*edit* En annan nyhetskrönika (vilka typ alltid är vinklade, men..): http://www.aftonbladet.se/nyheter/article951127.ab

Men baserat på det som har kommit fram i median, så skulle jag lugnt göra likadant som mannen utan att tveka.
-Hålla på att en familj för att de har en begåvningshandikappad son, är att ha gått förbi gränsen för att själv bli behandlad som en levande varelse för länge sedan. Sedan så skall man som sagt inte helt lite på våra medier.

*edit*
Jag tror det kommer hända mer sådant här efter att samhället bli råare. Jag blev själv dagligen grovt trakasserat för min sjukdom på jobbet för några år sedan, även av fackombudsmannen så jag fick sluta. Jag nämnde inte min sjukdom på arbetsintevjun, så jag kunde inte klaga utan själv åka dit.
Iaf så fick jag lugnade medel (sobril) och fick gå till terapet 2gånger i veckan, att jag hade stora hatkänslor, förstört liv och samtidigt skjutvapen lagligt var det ingen som brydde om. (terapeten visste om det)
Och jag är inget undantag, så det är inte alls konstigt att sådant här händer.
-Idag är det ingen som muckar med mig, dessutom har jag inga vapen kvar då jag behövde pengarna till annat.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Som man sår får man skörda...

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Säger som [cyb]!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Kan inte känna någon som helst empati mot dom där ungdomarna. Dom gick verkligen för långt och dom fick skörda frukterna av sitt handlande.

Sen ligger mycket av ansvaret hos Polisen och de sociala myndigheterna som inte riktigt brytt sig alt. tagit detta problem på större allvar.

Jag citerar Johanne Hildebrandt:

Varje människa har sin bristningsgräns. En människa kan bara pressas till en viss nivå innan vrede, rädsla och desperation driver fram någon form av handling.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Om man nu kan lita på det som står i diverse tidningar så håller jag med [cyb]. Alla som någon gång har blivit mobbade/trakasserade vet att man tillslut kommer till en punkt då våld blir enda utvägen.

Tragiskt att det slutade med minst 1 död dock.

Permalänk
Medlem

Om han pappan faktiskt blir dömd för det här är det ju bara ännu ett bevis på det patetiska rättsväsendet vi har i Sverige.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Rätt åt de jävlarna! Synd inte fler strök med

Vi kanske skall sänka åldern för fängelsestraff?
Och sluta med dessa dalterier,värstingar som får åka båtresa till söderhavsöar för att få bort aggressioner på skattebetalarnas pengar.

När jag inte hade nått att göra som ungdom så såg jag på tv eller läste läxor inte fan mobbade jag utvecklingstörda och pensionärer eller mordhotade hederligt folk.

Det värsta är väl nu att familjefadern åker in på fängelse så den utvecklingsskadade sonen blir lidande.

Hade de slagit ihjäl fadern så hade de fått 2 månaders skyddstillsyn eller nått jäva paragraf 12 hem sen fått startbidrag till nått de tyckte var kul för de kommit snett i samhället.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Om han pappan faktiskt blir dömd för det här är det ju bara ännu ett bevis på det patetiska rättsväsendet vi har i Sverige.

Sen så finns det ju något som heter nödvärn och i detta fallet hade det varit rimligt att skjuta i luften.

Klart som näringsfattigt vatten att han blir dömd för att skjuta två personer.

...å andra sidan är det ju polisen och än mer samhället som har misslyckats kapitalt. Ungdomarna ska ju fatta att man inte kan hålla på som de har gjort ( medias bild här då).

Permalänk
Avstängd

Finns det inga större grabbar i byn som nitat snorungarna? Hade ju behövts.
Hade jag haft en farmor på åldringshemmet som de trakasserade hade jag ju suttit hos henne en kväll med ett par polare och väntat.

Permalänk

I USA hade det varit trespassing... just saying...

/P

Visa signatur

IBM x60s | core duo lv 1.66 | 2 gb ram | 80 gb hd

Permalänk
Inaktiv

Låter som en rimlig reaktion från Pappans sida.

Hoppas verkligen att det räknas som nödvärn eller att han får ett lindrigt straff för att han svårligen kunde besinna sig.

Permalänk
Medlem

Nu hittar jag inte var det stod men det var lite udda att två av ungdomarna gick fram till huset och blev skjutna medan de andra sprang in i skogen, ringde polisen och väntade tills polisen var framme, varpå de gick hem och lade sig utan att veta vad som hänt med deras två kompisar förrän morgonen därpå när de fick sms om det. Vilka jävla nötter.

För övrigt tycker jag riktigt synd om den drabbade familjen och pappan men inte det minsta synd om ungdomarna, om det som skrivs stämmer.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Glömsk

Skjuter man ihjäl en obeväpnad 15-åring så ska man dömas till fängelse, allt annat vore katastrof.

Det inte sagt att att mobbarna inte gjorde något fel, men om pappan var tvungen att ta lagen i egna händer för att få det att sluta kunde han väl i så fall gett ett ordentligt kock stryk istället.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Skjuter man ihjäl en obeväpnad 15-åring så ska man dömas till fängelse, allt annat vore katastrof.

Det inte sagt att att mobbarna inte gjorde något fel, men om pappan var tvungen att ta lagen i egna händer för att få det att sluta kunde han väl i så fall gett ett ordentligt kock stryk istället.

En 50årig gubbe kanske inte är någon match för 5-6 tonåringar med tillhyggen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Skjuter man ihjäl en obeväpnad 15-åring så ska man dömas till fängelse, allt annat vore katastrof.

Nu var väl 15-åringen och 16-åringen just beväpnade när de kom fram till huset. Därav skottlossningen från faderns sida.

Jag har helt och hållet förstålese för faderns beteende. Skulle antagligen gjort samma sak i hans situation. Naturligtvis får man inte skjuta ihjäl folk hursom, men någonstans går ju gränsen för vad man tål och då handlar man inte rationellt. Hur gärna man än vill. Ungarna får skylla sig själva till stor del.

Problemet måste även sägas ligga hos polisen och det sociala. Gänget hade blivit polisanmält upprepade gånger utan att något hade hänt, och då är det lätt för oss små civila människor att bli rådlösa och frustrerade. Som jag har sagt förut, det förvånar mig storligen att de lyckas skicka ut en ambulans eller brandbil på en kvart, när det över huvudtaget inte kommer någon polis när man ringer 112. Och även om det kommer en polis går det försvinnande sällan till åtal eller händer någonting öht.

Blir fadern i den här händelsen dömd till fängelse visar det bara på hur förbannat dåligt rättssystemet är utformat och hur det rent utsagt gynnar våldsmakare och ungdomar som inte är riktigt navlade. Känns inte bra någonstans att det finns/får finnas såna här miffon som går runt på gatorna.

Det finns deltidbrandmän, varför kan det inte finnas deltidspoliser? Och varför gör ingen något förrän det har behövt gå så här långt? Varför gör inte socialtjänst och dylikt något?

Mvh

Edit: Tycker synd om familjen, fadern och son som blivit trakasserad. Att tvingas till att skjuta ihjäl en 15-åring är inte roligt och säkerligen något han kommer leva tyngd av resten av livet, vare sig han blir straffad eller inte.

Känner inte sympati med ungjävlarna för fem öre. Visst kan väl lyteskomik vara roligt i måttliga former, men här hade det gått från lyteskomik till lytestrakasserier och lång väg bortom det. Det ska mycket till innan man ringer polisen, gör man det dessutom upprepade gånger visar det att det har gått oerhört mycket för långt. Rent förjävligt att ingen annan gjorde något.

Mvh

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Skjuter man ihjäl en obeväpnad 15-åring så ska man dömas till fängelse, allt annat vore katastrof.

Det inte sagt att att mobbarna inte gjorde något fel, men om pappan var tvungen att ta lagen i egna händer för att få det att sluta kunde han väl i så fall gett ett ordentligt kock stryk istället.

Jaha, såvida du inte är martial arts mästare tror jag inte du kan ge 5-6 ungdomar beväpnade med tillhyggen stryk, speciellt eftersom ungdomarna uppenbarligen led av aggregations-störningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Sen så finns det ju något som heter nödvärn och i detta fallet hade det varit rimligt att skjuta i luften.

Klart som näringsfattigt vatten att han blir dömd för att skjuta två personer.

...å andra sidan är det ju polisen och än mer samhället som har misslyckats kapitalt. Ungdomarna ska ju fatta att man inte kan hålla på som de har gjort ( medias bild här då).

Ja han kommer bli dömd, var det rätt? Nej. Ungdomarna får skylla sig själva när de hotar familjen. I ett perfekt samhälle skulle de ungdomarna som inte vart dödade bli dömda för olaga hot. Och pappan få en medalj för att han skyddat sin familj mot ett gäng psykopater.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Exakt hur själva skottlossningen gick till kommer vi nog aldrig veta, nog inte domstolen heller för den delen.
Enligt medierna var ungdomarna beväpnade och fadern gick ut med en börsa, naturligt för fadern hade då varit att skjuta ett skrämselskott i luften. Om han gjorde det borde våra medier säga det, då det gynnar fadern, vilken sida såklart medierna står på. (då det säljer mer tidningar)
Gick fadern ut med börsan och pojkarna gick av mopederna och gick till attack, ja då vore det nödvärn och det borde också våra medier ha skrivit av samma anledning som innan.
Gick fadern ut och börja skjuta direkt ja då är det helt klart mord, sedan kan man diskutera om förmildrande omständigheter angående straffet.
Men som sagt man vet inte exakt vad som hände, så det blir bara spekulationer.
*edit*
Ett fjärde alternativ är att pappan innan har visat dem att han hade ett vapen och att de då visste vad som skulle kunna hända dem. Eftersom de då ändå fortsatte och polisen inte gjorde något, så var var detta bara en tidsfråga. Men som sagt, de kanske inte visste om hans vapeninnehav.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Glömsk

Varken DN eller SvD skrev något om att mopedisterna var beväpnade:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17233674.asp
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=701164

Om så var fallet, att mopedisterna faktiskt var beväpnade, så är situationen givetvis annorlunda eftersom det då kan ha handlat om nödvärn.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Pappan gjorde fel, ja, och lagar är till för att folk bland annat inte ska få skjuta på varandra så fort de blir förbannade. Det är alldeles glasklart att han gjorde fel och att han kommer att få fängelse, och borde få det.

Däremot tycker jag att det förmodligen kommer att tas för lite hänsyn till omständigheterna i det här fallet. Svensk domstol dömer sällan "från fall till fall" utan har pannorna klistrade i vad lagboken säger och dömer därefter. Vilket är helt j-a fel. Ofta är det därför som våldtäkter sällan leder till straff; sunt förnuft väger lättare än vad lagboken skriver i sin krångliga text som knappast är heltäckande. Och utöver det ska man ha en kundvagn full med bevismaterial och helst ett par vittnen med.

Jag anser helt klart att pappan inte ska komma undan straff därför att ingen får ta lagen så drastiskt i sina egna händer. Däremot borde han få en klar strafflindring med hänsyn till den press de levt under och allt lidande familjen fått utstå bara för att ett gäng ungdomar uppenbarligen inte blivit rätt uppfostrade och saknar något som kallas för liv.

Jag hoppas bara att polisen får kritik för hur de agerade eller inte agerade, om det berodde på resursbrist eller att de inte förstod allvaret i problemet kvittar.

Det är de som borde och ska se till att sånt här inte ska behöva hända.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Om så var fallet, att mopedisterna faktiskt var beväpnade, så är situationen givetvis annorlunda eftersom det då kan ha handlat om nödvärn.

Förvisso, men han skulle ha skjutit i luften istället, det hade defenitivt fått ungarna att schappa. Han ska dömas utifrån det jag kan utläsa av det hela. Dråp/vållande till annans död tycker jag är rimligt. Vad vi kan utläsa av det hela så var han absolut pressad till handling, men att skjuta ihjäl någon? Nej, det är att gå för långt. Jag tror däremot att omständligheterna i detta kommer göra att han får ett mildare straff (ostraffad tidigare, hotbild och så vidare).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Förvisso, men han skulle ha skjutit i luften istället, det hade defenitivt fått ungarna att schappa. Han ska dömas utifrån det jag kan utläsa av det hela. Dråp/vållande till annans död tycker jag är rimligt. Vad vi kan utläsa av det hela så var han absolut pressad till handling, men att skjuta ihjäl någon? Nej, det är att gå för långt. Jag tror däremot att omständligheterna i detta kommer göra att han får ett mildare straff (ostraffad tidigare, hotbild och så vidare).

Och ungarna kunde skitit i att komma dit över huvud taget? Om jag drar vapen mot polisen är det mitt fel att jag blir skjuten. Samma sak här. Vi har ansvar för våra handlingar. Ungdomarna inkräktade på PRIVAT egendom och hotade de som bodde där. Då skiter jag fullständigt i vad som händer dem. Deras problem ifall de blir ihjälskjutna osv. Ungdomarna borde fått hjälp innan detta hände dock, typ sluten psykvård.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Varken DN eller SvD skrev något om att mopedisterna var beväpnade:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17233674.asp
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=701164

Om så var fallet, att mopedisterna faktiskt var beväpnade, så är situationen givetvis annorlunda eftersom det då kan ha handlat om nödvärn.

Antog att det ts hade skrivit (ungdomarna var beväpnade med tillhyggen, ej skjutvapen) stämde.

Mvh

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som det är svårt att ha en åsikt innan man vet hur händelseförloppet gick till. Men hur det än gick till var det naturligtvis fel att skjuta ihjäl grabben, om mannen nu kände sig tvingad till att avfyra vapnet (man får tänka på att hagelbössor brukar bara ta två skott i taget, så känner man sig allvarligt hotad av ett helt gäng kan vara riskabelt att skjuta varningsskott) borde han siktat längre ner iaf ...

Skall bli mycket intressant att se vad utredningen kommer fram till. Sedan var det på lördag kväll (natt), så det är väl inte helt osannolikt att mannen var alkoholpåverkad vilket försämrade hans omdöme?

Känner dock ingen som helst sympati med de drabbade ungdomarna, och framför allt inte med deras föräldrar som ytterst är ansvariga för deras gärningar. Ger man sig in i leken får man leken tåla. På tal om detta tycker jag det är fullt rimligt att föräldrarna straffas för deras barns gärningar om de som i det här fallet att ungarna inte slutat trots flera polisanmälningar (vilket troligtvis är liktydligt med att föräldrarna sket i det, är väl rätt vanligt skulle jag tro).

Ansvar och skyldigheter är väl dock inte svenskens paradgren.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Han borde frias helt
Synd att de andra kom undan utan några skråmor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carweb
Antog att det ts hade skrivit (ungdomarna var beväpnade med tillhyggen, ej skjutvapen) stämde.

Mvh

För att citera vår kära vän aftobladet samtidigt: "I stället kom minst fem ungdomar beväpnade med påkar, berättar en nära anhörig till familjen." Beväpnade var dom nog allt om man får tro medierna. Sen att ett gevär överträffar träpåkar eller dylikt är en sak. Men vem skulle inte känna sig hotad till livet med ett gäng aggressiva ungdomar med tillhyggen som söker upp en?

Jag försvarar självklart inte pappans val att skjuta mot dom, det är helt fel. Ett varningsskott hade nog räckt gott och väl som någon tidigare skrev. Man får väl sammanfatta det som en tragedi... men om man ska börja peka ut syndabockar, av den uppfattning man fått från medierna, så pekar allt på att det är ungdomarnas fel.

Samtidigt kan jag förstå faderns agerande... litegrann. De har blivit trakasserade en längre tid, känt att sin familj är hotad, anmält flera gånger utan resultat (och man anmäler inte busstreck hur som helst). De dök upp igen, han ville en gång för alla göra klart för dom att ge sig av. Fullt av adrenalin och ilska pumpandes genom ådrorna slog det slint och han träffade dom, oavsiktligt eller ej (men av ren gissning måste han siktat). Ska man börja prata gränser är det något yngligarna uppenbarligen klev över för länge sen. Men ingen ska ju behöva straffas med döden som utgång.

Och så vet man ju samtidigt att det är jättelätt att sitta här och skriva på internet.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt, jag ser det här mer som en form av modernt "naturligt urval". Ungdomarna hade mer aggressiva gener vilket i ett modernt samhälle är någonting negativt. Det mest tragiska är väll att de ungdomarna inte fått den vård de behövt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det är givetvis mycket tragiskt att ungdomarna inte fått den uppmärksamhet och vård de behöver, men jag skulle vilja säga att reslutatet vi läser om i dag innehåller mer tragedi, för att vara rent rak på sak alltså.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Synd att man alltid hör samma visa om och om igen när något riktigt hemskt händer personer som på något sätt misshandlat/kränkt/mobbat någon. DÅ är det alltid: "De har aldrig haft en chans i samhället. Det är samhällets fel att de inte fått den vård de så väl behöver"

För mig så är personer i dessa åldrarna väl medvetna om vad deras handlingar medför. Sedan tror jag inte alltid på att vård hjälper, det finns helt enkelt många som är bortom räddning redan från början - låt oss kalla det en medfödd idioti hos dessa personer.

De startade hela denna processen, pappan avslutade den. Han ska inte hedras för det han gjort, men han ska definitivt inte straffas för ett naturligt reagerande från hans sida, när jävla idioter (inte mentalt störda som behöver vård utan helt enkelt jävla idioter) till ungdomar vid upprepade tillfällen hotat han och hans familj, samt även det kringliggande samhället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag vet inte riktigt, jag ser det här mer som en form av modernt "naturligt urval". Ungdomarna hade mer aggressiva gener vilket i ett modernt samhälle är någonting negativt. Det mest tragiska är väll att de ungdomarna inte fått den vård de behövt.

Jag tror inte direkt att det handlar om aggressiva gener utan om att det är ovanligt korkade människor utan tillräcklig förmåga att visa respekt och hänsyn. Och vård hade inte hjälpt, snarare ordentlig uppväxt och ett kok stryk med jämna mellanrum om vanlig uppfostran inte fungerade. Men det går inte med föräldrar som tydligen inte vet hur man uppfostrar sina ungar. Man kan spekulera i varför de gjorde som de gjorde men naturligt urval var isåfall att de gick under för att idioter inte är lämpade att föra sina gener vidare. Synd bara att oskyldiga ska råka illa ut i processen.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein