Asus lanserar P5E3 Deluxe med inbyggd linuxdistribution

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar P5E3 Deluxe med inbyggd linuxdistribution

P5E3 Deluxe är till synes ett vanligt entusiastmoderkort från Asus. Det har Intels nya styrkrets X38 och stödjer olika Core 2-processorer. Vad som skiljer detta moderkort från mängden är dock funktionen Asus Express Gate, som är en inbyggd linuxmiljö direkt på moderkortet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror detta kan vara intressant i felsökningssyften... om det funkar är det ju en jäkligt bra ide!

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Avstängd

Jag älskar Linux, men gillar inte det här. Det här ger mig dåliga vibbar.

Undrar om det finns något rootkit/trojaner?

Vill man ha felsökningsyfte så finns LED displayer som visar POST status i hexadecimal, och så finns det Live CD.

Firefox och Skype kan jag själv installera på mitt vanliga operativ system som jag kör.

Permalänk
Medlem

sista spiken...

Sista spiken i telefonkatalogens kista!

boota en browser på 2-5 sek, alla andra informationskanaler blir ju i ett svep oändligt distanserade!

Ända anledningen till att att telefonkatalogen fortfarande finns är ju att det tar 3 minuter att boota datorn, nu finns inte det argumentet längre!

Permalänk
Medlem

Re: sista spiken...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaPPa
Sista spiken i telefonkatalogens kista!

boota en browser på 2-5 sek, alla andra informationskanaler blir ju i ett svep oändligt distanserade!

Ända anledningen till att att telefonkatalogen fortfarande finns är ju att det tar 3 minuter att boota datorn, nu finns inte det argumentet längre!

Hur lång är genomsnittstiden att hitta ett namn i katalogen?

Permalänk

Kan vara en hit. Dock hur stort användargränssnitt osv finns det och hur pass säkert kan det vara?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DARK0
Tror detta kan vara intressant i felsökningssyften... om det funkar är det ju en jäkligt bra ide!

EDIT: Efter att ha läst en del om det, så verkar det ju ha lite brister, men förhoppningsvis så kommer det uppdateringar som fixat det mesta...?

Permalänk
Medlem

Jag funderar på hur det är med uppdateringar, det kommer ju nyare versioner hela tiden och går det då att uppdatera firefox? eller blir det som att man måste flasha om det hela?

EDIT: Hur kan det ta så kort tid att boota? Då borde man väl ändå kunna bygga något liknade riktigt OS? dvs ett som bootar upp så man kan snabbt gå in och surfa och resterande tid kan användas till att få systemet fullt fungerande som ett vanligt idag som max får ta 1min.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Jag funderar på hur det är med uppdateringar, det kommer ju nyare versioner hela tiden och går det då att uppdatera firefox? eller blir det som att man måste flasha om det hela?

EDIT: Hur kan det ta så kort tid att boota? Då borde man väl ändå kunna bygga något liknade riktigt OS? dvs ett som bootar upp så man kan snabbt gå in och surfa och resterande tid kan användas till att få systemet fullt fungerande som ett vanligt idag som max får ta 1min.

Jag skulle gissa på att det beror mycket på att Linux-disten finns direkt på flash på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Låter lite som Media Direct på min Dell där jag kan lyssna på musik och spela film utan att starta OSet. Det är onekligen en grymm idé och ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Jag funderar på hur det är med uppdateringar, det kommer ju nyare versioner hela tiden och går det då att uppdatera firefox? eller blir det som att man måste flasha om det hela?

EDIT: Hur kan det ta så kort tid att boota? Då borde man väl ändå kunna bygga något liknade riktigt OS? dvs ett som bootar upp så man kan snabbt gå in och surfa och resterande tid kan användas till att få systemet fullt fungerande som ett vanligt idag som max får ta 1min.

En liten distribution som ligger direkt på BIOS'ets flashminne.

LinuxBIOS projektet gjorde något liknande.
http://www.youtube.com/watch?v=nuzRsXKm_NQ

Permalänk
Medlem

Verkar coolt
Detta kommer vi nog att få se mer av

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Avstängd

Härligt mobo

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Hedersmedlem

Låter verkligen som en bra idé! Hoppas det utvecklas.

Permalänk
Medlem

Undrar om detta kan vara det bästa moderkortet hittills.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd

Re: sista spiken...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaPPa
Sista spiken i telefonkatalogens kista!

boota en browser på 2-5 sek, alla andra informationskanaler blir ju i ett svep oändligt distanserade!

Ända anledningen till att att telefonkatalogen fortfarande finns är ju att det tar 3 minuter att boota datorn, nu finns inte det argumentet längre!

Och vem stänger av sin dator nu för tiden då?
Inte jag i alla fall.

Permalänk
Medlem

Det är väl för att du inte betalar elräkningen själv ännu, mrwhite

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Alla som tänker att spara lite ström och pengar under natten.

Permalänk
Medlem

Grymt.
Kan tänka mig att jag skulle använda en sådan möjlighet för att sonika boota om datorn och låta den agera som liten server under natten, så den slipper anävnda alla resurser för endast en uppgift, t.ex.
Annars grymt om man är ute och reser med sin laptop, och man inte vill dra för mycket på batteriet. Bara starta upp flash-OS, starta sin spelare och stänga skärmen.
Men det blir vidare utveckling det. Än så länge är det inte nog anledning att köpa just det moderkortet.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
EDIT: Efter att ha läst en del om det, så verkar det ju ha lite brister, men förhoppningsvis så kommer det uppdateringar som fixat det mesta...?

Asus? Uppdateringar? Förmodligen inte...

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem

Vilken briljant idé! Fast verkar som den måste finslipas lite.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai

Annars grymt om man är ute och reser med sin laptop, och man inte vill dra för mycket på batteriet. Bara starta upp flash-OS, starta sin spelare och stänga skärmen.
Men det blir vidare utveckling det. Än så länge är det inte nog anledning att köpa just det moderkortet.

Det kan jag göra på min Dell Vostro med Mediadirect ( http://www.dell.com/content/topics/segtopic.aspx/odg/media_di...)

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta är mig priset:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=233743

Ca: 5700-6000:- för ett moderkort?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Låter lite som Media Direct på min Dell där jag kan lyssna på musik och spela film utan att starta OSet. Det är onekligen en grymm idé och ett steg i rätt riktning.

Nej, det är steg i fel riktning.
Det fixar inte problemet (långsamt startande OS), de är en "workaround" som endast finns för att det riktiga problemet inte är fixat.
Ett steg i rätt riktning vore att göra så att operativ system bootar snabbare.

BIOS bör vara så minimalistiskt som möjligt, och endast utföra det minsta möjliga som krävs, för att sedan passera kontrollen över systemet till operativ systemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Det mest intressanta är mig priset:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=233743

Ca: 5700-6000:- för ett moderkort?

Det är ju DDR3 slottar på den, vet ej varför den är 2000:- dyrare p.g.a det.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Inaktiv

Nu börjar det likna grejor! Mer sådant här!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Alla som tänker att spara lite ström och pengar under natten.

Aldrig stängt av datorn, men sätter den på viloläge under natten om det är tvunget..

Tar max 10sec mellan "start" tills jag är på nätet, har inte ens power knappen inkopplat, trycker bara på [Enter] så hoppar datorn igång

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Så otroligt snabbt är det inte?

Dagens Apple-datorer har en uppstartstid på under 30 sekunder. Bättre maskinerna runt 20s, kan verkligen inte se någon fördel med att spara 15 sekunder och vara så begränsad.

Permalänk
Medlem

Re: sista spiken...

jo, min bootar la till login på runt 20. känns inte som en stor sak, men idag vill nog folk mest ha en dator som bara funkar direkt efter knappen tryckts in. eller ja, det har de ju alltid velat, men jag menar att det borde gå idag alltså.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaPPa
Sista spiken i telefonkatalogens kista!

boota en browser på 2-5 sek, alla andra informationskanaler blir ju i ett svep oändligt distanserade!

Ända anledningen till att att telefonkatalogen fortfarande finns är ju att det tar 3 minuter att boota datorn, nu finns inte det argumentet längre!

nja, sista spiken blir det nog inte förrän alla ringer via en (slags) dator också.

men 3min.. (!) vad hundan är det för segt system du kör egentligen? eller är det bara det att du kör det på en sån där kvarnhjulshårddisk från 1970 kanske?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Alltså jag är inte så intreserad av hastigheten, men väldigt intresserad av möjligheterna att kunna fixxa ett crashat system.
Tex om du formaterar burken och du inte kan installera windows för du glömt fixa dina satadrivers etc.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |