Trekärniga Phenom är 7-serien

Permalänk
Melding Plague

Trekärniga Phenom är 7-serien

Det har dykt upp ny information angående de kommande trekärniga Phenom-processorerna från AMD. Under första kvartalet 2008 ska modellerna 7600 och 7700 lanseras. Dessa bygger på kärnan Toliman.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför har dom en kärna inaktiverad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Varför har dom en kärna inaktiverad?

Effektivtivisering av produktionen. De fyrkärninga processorer där någon kärna är defekt plockas bort och säljs som trekärniga.

Tjäna pengar på det som annars vore "skräp".

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

3 is the new 4...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Även om det bara är tre kan det fortfarande vara intressant. Bra mellansegment.

Permalänk
Medlem

Då var det som folk trodde innan, med den inaktiverade fjärde kärnan.
Bra val av AMD - vill se deras ekonomi stärkas något. Får hoppas detta är positivt i alla fall..

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Avstängd

Alla är så insnöade på 4, varför inte 3 eller 5 eller 7?

Självklart ett bra val av AMD för att ha ett eget segment att
dominera i

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Inaktiv

3 om man vill vara lite udda

Det är helt klar intressant. Hoppas priset blir lika intressant.

Permalänk
Inaktiv

När octa kommer sedan kommer det nog finnas allt mellan 1 och 8 kärnor som är inaktiverade. Så får man så hög yields som mäjöligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
När octa kommer sedan kommer det nog finnas allt mellan 1 och 8 kärnor som är inaktiverade. Så får man så hög yields som mäjöligt.

Känns som att en octa med 8 inaktiverade kärnor är smått meningslös

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Känns som att en octa med 8 inaktiverade kärnor är smått meningslös

med 7 avaktiverade kränor menar du? iofs skulle single core vara ganska utdaterat och ge dålig prestanda så.

Permalänk
Medlem

Nej det var du själv som sade det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
När octa kommer sedan kommer det nog finnas allt mellan 1 och 8 kärnor som är inaktiverade.

"allt mellan 1 och 8"... och en octa med 8 inaktiverade kärnor skulle ju bli tämligen värdelös

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Tror ni att 2.3 och 2.5 GHz räcker för att konkurera med Intel ? Känns som att de måste vara riktigt snabba / mhz för att de ska gå vägen... Cache storleken känns ju inte som något plus heller tyvärr

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Tror ni att 2.3 och 2.5 GHz räcker för att konkurera med Intel ? Känns som att de måste vara riktigt snabba / mhz för att de ska gå vägen... Cache storleken känns ju inte som något plus heller tyvärr

Ett riktigt bra pris så...allt är prisrelaterat även för stora företag som DELL & HP.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Tror ni att 2.3 och 2.5 GHz räcker för att konkurera med Intel ? Känns som att de måste vara riktigt snabba / mhz för att de ska gå vägen... Cache storleken känns ju inte som något plus heller tyvärr

Att intel har mer cacheminne visar bara att dom har en sämre arkitektur ur minnessynpunkt och att dom därför behöver fläska på med sanslösa mängder cacheminne för att ta igen det.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Tror ni att 2.3 och 2.5 GHz räcker för att konkurera med Intel ? Känns som att de måste vara riktigt snabba / mhz för att de ska gå vägen... Cache storleken känns ju inte som något plus heller tyvärr

Kommer den där myten aldrig att försvinna? Flest MHz betyder inte snabbast processor. Suck.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Kommer den där myten aldrig att försvinna? Flest MHz betyder inte snabbast processor. Suck.

Nej, det är klart att mest MHz inte betyder snabbast! Om du hade läst tydligt hade du ju sett att jag skriver att de skulle behöva vara "snabba / mhz". Hade jag också trott att mhz är allt hade jag väl inte ens fråga vad ni tycker, utan hade haft det ganska lätt att jämföra, eller hur ?

Jag förstår ju som sagt att de mycket möjligt är snabbare per mhz än conroe och säkert penryn, men det jag funderar på är om det räcker för att konkurrera med 2.8-3.0 ghz penrys. Dessa modeller kommer nog inte heller vara intels top modeller längre och därför också kommer att vara ganska prispressade.

EDIT:
Och visst, Intels processorer kanske behöver mer cache, men det förändrar ju inte frågan på något sätt, för att Intel faktiskt ju har mer cache. Hur långt kommer AMD:s bättre design att räcka mot Intels högre frekvenser och större cache ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Men sluta skriv om Mhz då om du vet att det inte har nån större bestydelse nu förtiden. Varför fråga om du redan vet svaret...?

Permalänk

Är det så svårt att förstå vad jag, och säkert många andra, undrar !?

EDIT: Förtydligar, för verkar ju vara lättare att förklara på närmaste dagis:
Räcker AMD:s bättre arkitektur och 2.4Ghz mot en sämre arkitektur och 3GHz med större cache ? För det är ju ändå så att även MHz spelar roll, t.ex. så skulle nog en Pentium D i 10Ghz vara snabbare än en c2d i 3Ghz, eller hur ?

Sjävklart kan ju ingen riktigt veta det innan processorerna har släppts, men bara intressant att diskutera och bolla med tankarna.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Nej, det är det inte.

Sen är Mhz visst intresant. Vet man vilka klockfrekvenser som motsvarar vilka hos konkurenten (intel) och dessutom vet hur arkitekturen skalar så är klockfrekvensen visst intressant.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jag vill inte påstå att AMD har en bättre arkitektur. Barcelona klarar ju av mycket lägre frekvenser än Penry. Det kan ju också vara bra att säga att Penry kommer vara några % effektivare än Barcelona. AMD har alltså ingen chans att slå Intel. Intel har förvisso en massa nackdelar med sin arkitektur men så länge Intel presterar bäst och dessutom kommer att vara lika eller kanske bättre prestanda/watt med sin 45nm Penry än AMD är det dumt att säga att Barcelonas arkitektur är överlägsen.

Barcelona kan ju ändå bli attraktiv om prissättningen blir rätt. 3 kärnor kan nog prestera riktigt bra och kommer förmodligen få ett mycket bra pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Kommer den där myten aldrig att försvinna? Flest MHz betyder inte snabbast processor. Suck.

Sant, men tveksamt om en 65nm AMD på 2,5GHz kommer hänga med en Intel Penryn 45nm processor på 4GHz.

I så fall måste den vara sjukt optimerad.
Dessutom kommer det komma både dual och duadcores av Penryn.

Rykten säger att Penryn kan göra över 6GHz med LN2. Dock inget bekräftat. Men när NH var på besök hos intel så sa dem "Med 4 kärnor går det att bencha i vad som tidigare bara gick med 2". En riktigt bra dual 65nm (Conroe) gör 5,8 - 6GHz+. Benchbart.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Sant, men tveksamt om en 65nm AMD på 2,5GHz kommer hänga med en Intel Penryn 45nm processor på 4GHz.

I så fall måste den vara sjukt optimerad.

Precis det jag menade också. Dessutom så kan man ju inte säga att den kommer vara effektivare än Intel, men man kan ju anta det för diskussionens skull. Och då blir ju sjäklvart frågan "hur mycket effektivare" och om det räcker för att komma igen det stora gapet i frekvenser vi ser ut att komma få se.

Ser nu att det kanske var lite otydligt med vad jag menade med "snabb / mhz". Jag menar ju självklart inte snabb alt. mhz, utan snabb PER mhz, dvs. effektivitetet.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Effektivtivisering av produktionen. De fyrkärninga processorer där någon kärna är defekt plockas bort och säljs som trekärniga.

Tjäna pengar på det som annars vore "skräp".

Något i den stilen, de kärnor som inte går i full effekt stängs av och täcks över med silikon för att heatspreadern inte ska bli onödigt varm.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

AMD Triple Core - Marketing Hype or Mainstream Killer?
http://legitreviews.com/article/240/1/

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej det var du själv som sade det ;)"allt mellan 1 och 8"... och en octa med 8 inaktiverade kärnor skulle ju bli tämligen värdelös

MELLAN 1 och 8, dvs 2-7.

Permalänk

Är det möjligt att via nåt häftigt program eller brygga på processorn (stenålderstänkande ) låsa upp den fjärde kärnan?
Iofs så kanske de är defekta, men vissa kommer nog inte vara så jättedefekta att det märks mer än i tillverkningen.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter väldigt osäkert om det är en "defekt" kärna, har något blivit fel i tillverkningen kanske den går sönder snabbare än vad de borde sen?

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
MELLAN 1 och 8, dvs 2-7.

Men förstör inte det roliga nu
Jag tyckte en octocore med 8 inaktiverade kärnor lät väldigt underhållande ur vissa perspektiv.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Men förstör inte det roliga nu
Jag tyckte en octocore med 8 inaktiverade kärnor lät väldigt underhållande ur vissa perspektiv.

Det hör ju till AMD's satsning på strömsnåla processorer

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.