Trekärniga Phenom är 7-serien

Permalänk
Avstängd

Detta bekräftar ju bara ytterligare det jag sa när 3 kärnor först nämndes.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Tror ni att 2.3 och 2.5 GHz räcker för att konkurera med Intel ? Känns som att de måste vara riktigt snabba / mhz för att de ska gå vägen... Cache storleken känns ju inte som något plus heller tyvärr

Du är ju uppenbarligen medveten om att frekvens inte är allt, det råder det inga tvivel om här, och ännu mindre efter att man läst efterföljande diskussion. Men du borde också veta att cache är likadant. AMD behöver inte alls cache på samma sätt som intel. Skulle AMD ha 4 eller 8Mb cache skulle det inte göra så stor skillnad som på en Core 2. Dels på grund av den integrerade minneskontrollern, men även på grund av andra designskillnader.

Permalänk

Mmm, förstår din poäng helt klart. Och man kan, förmodligen med rätt så bra odds, anta att Phenom kommer att vara effektivare. Men frågan är om det räcker för att klå Intels höga frekvenser. Och även om Intel behöver betydligt mer cache, så har ju också Penry betydligt mer cache.

Tycker bara intressant att se olika åsikter om hur de två olika sätten att nå prestanda kommer stå sig mot varandra.

Även om jag har ett 775-kort idag så favoriserar jag inte Intel på något sätt, skulle tvärtom vara kul om AMD kom med ett riktigt knockout såsom A64 var. Det skulle ju skapa lite nyttig konkurrens och blir det inte AMD:s tur snart blir det ju helt omsprungna, även om det kanske räcker med prisvärda processorer i mellansegmentet för att börja gå plus igen iaf.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Mmm, förstår din poäng helt klart. Och man kan, förmodligen med rätt så bra odds, anta att Phenom kommer att vara effektivare. Men frågan är om det räcker för att klå Intels höga frekvenser. Och även om Intel behöver betydligt mer cache, så har ju också Penry betydligt mer cache.

Tycker bara intressant att se olika åsikter om hur de två olika sätten att nå prestanda kommer stå sig mot varandra.

Även om jag har ett 775-kort idag så favoriserar jag inte Intel på något sätt, skulle tvärtom vara kul om AMD kom med ett riktigt knockout såsom A64 var. Det skulle ju skapa lite nyttig konkurrens och blir det inte AMD:s tur snart blir det ju helt omsprungna, även om det kanske räcker med prisvärda processorer i mellansegmentet för att börja gå plus igen iaf.

Precis.
Jag tror AMD inte får någon vidare boost av mer cache och att de har viktigare områden att förbättra. Jag tror på en överlag vassare IPC men att högre frekvenser måste till om de ska kunna klå Intel. Och de tror jag inte de lyckas med på 65nm. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Något i den stilen, de kärnor som inte går i full effekt stängs av och täcks över med silikon för att heatspreadern inte ska bli onödigt varm.

Har du någon källa där man kan läsa om det?

Jag tycker det låter som att en avstängd kärna är rätt onödig att täcka med silikon för heatspreadern, då det inte går någon ström genom den = 0 värmeutveckling.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux