Permalänk
Medlem

vidarekoppla ström från nätaggregat?

Hej! Jag håller på och leker lite med ett gammalt HTPC chassi jag har, skall integrera xbox och en PS2 i den :). Fråga mig inte varför men det verkade som ett roligt projekt. Då jag inte kan så mycket om elektronik så tänker jag behålla alla enheters orginal nätaggregat.

Börjar med ett nätaggregat till datorn för att fläktar och sådant, sedan är då min fråga om jag kan koppla vidare från det nätaggregatet till nästa nätagregat. Tänkte då löda och dra kablar från insidan av själva strömkontakten i nätaggregatet och undrar då om detta är möjligt. Just där innanför borde det ju vara samma ström som kommer ur väggen och borde gå att koppla vidare till de andra nätaggregaten....eller?

Permalänk
Medlem

det är klart det går. men du bör linda in ordentligt med "elektiker tejp" dvs isolera så dom absolut inte kan komma i kontakt med varandra, gör dom det så KOMMER det att bli kortslutning o kan börja brinna, du har ju säkringar o.s.v. men det kan gå fel. så var försiktig, gör det ordentligt så kommer det gå bra.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Avstängd

Visst kan du det, men tro inte för ett ögonblick att du kommer kunna starta alla apparater med bara en knapp. Då måste du mecka med sekundärsidan. Förr i tiden när datorer använde riktiga AT-aggregat hade det gått enkelt, men inte nu. Något ljushuvud har nämligen kommit på att powerknappen ska vara "mjuk", så att apparaten drar standby-ström.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Visst kan du det, men tro inte för ett ögonblick att du kommer kunna starta alla apparater med bara en knapp. Då måste du mecka med sekundärsidan. Förr i tiden när datorer använde riktiga AT-aggregat hade det gått enkelt, men inte nu. Något ljushuvud har nämligen kommit på att powerknappen ska vara "mjuk", så att apparaten drar standby-ström.

Starta alla med en knapp behövs inte alls, men kan man på något sätt koppla så att datorns nätagregat drar igång när man startar xboxen tex. Eller evntuellt koppla en switch till dator nätaggregatet där man kan sätta på och stänga av?

Tack för alla svar hitills, uppskattas.

*edit: Om jag minns rätt kan man koppla en sladd mellan den gröna kontakten och valfri svart, stämmer detta?

*edit: provade och det fungerade fin fint