Driva 3.5" med 3xUSB || Billig batterieliminator

Permalänk

Driva 3.5" med 3xUSB || Billig batterieliminator

Följande har jag:
2xUSB -> PATA/SATA.
Liknande denna konstruktion: http://www.coolgear.com/images/CGFUBCP33.jpg
Den driver mina 2.5" hårddiskar utan extern strömförsörjning.

Vad jag vill göra:
Driva en 3.5" hårddisk med hjälp av adaptern ovan samt en extra usbkabel.

Frågor:
Använder hårddisken den ström och spänning som går till ide-gränssnittet?
Är 2xUSB 10V 1A?
Går det att driva en hårddisk på 10V/5V istället för 12V/5V?
Om det ovan stämmer, räcker det då att skicka 5V 0.5A till strömkontakten på hårddisken för att allt ska fungera?

Eftersom jag är väldigt skeptisk till att ovanstående fungerar:
Var köper jag en billig batterieliminator (220V->12V/5V) som jag kan pilla dit en molexkontakt på?

Permalänk

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

där har du en nätadapter som ger ut 12v dc. borde funka att säta på en molex på den och kanske ta 5v från usbn

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem

Skulle va intressant för mig me o veta hur man gör det, då det skulle va skit bekvämt!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk

Ett exempel på en hårddisk:
12V 0.5A
5V 0.7A

Får hårddisken 5V 2x0.5A via de två usb-anslutningarna till ide-gränssnittet?

I så fall räcker det alltså att ansluta nätadaptern på 12V 1A till strömkontakten på hårddisken, eller?

Permalänk

tror det är så kanske du kan använda dig av 5v från usb till molexen.

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem

Annars kan du väl köra med en adapter som ger 12v och dela utgående strömlinan till 12v och sen sänka den andra till 5v via ett motstånd?

Visa signatur

OCZ DDR2 PC6400 4096MB | GTX 460 Hawk | Amd64 X2 6000+ @ 3.3Ghz | MSI K9N SLI-2F | Fatilty x-treme 7.1 | HAF-932 | Corsair hx750w | Thermaltake Bigwater 745 |

Permalänk

Tompa245: Det får bli den lösning jag använder om det andra inte fungerar.

Men den frågan jag verkligen vill få svar på är:
Får hårddisken 5V 2x0.5A via de två usb-anslutningarna till ide-gränssnittet?

Finns det ingen som kan bekräfta detta?

EDIT:

Nu har jag fått tag på följande:
Power Supply
12V - 1.5A
5V - 1.5A

Kontakten ser ut som en PS/2 kontakt, men den är helt rund.
De hacken in som PS/2 kontakten nedan har finns alltså inte.

5,3 är 12V
6,4 är 5V
2,1 är GND

Jag behöver hitta en hona med sladd, så jag slipper klippa sönder den kontakt jag redan har.

Någon som vet vad kontakten heter och var jag kan hitta en sådan?

Permalänk

tror det eftersom en usb port använder 5V 0.5A

http://en.wikipedia.org/wiki/PoweredUSB

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem

Ett tips: Använd inte nätadaptern som länkades, den är ostabiliserad!Den ska inte användas till en hårddisk! Man kan inte heller använda ett motstånd för att sänka 12v till 5v för strömmen kommer att variera, det du behöver är en 5v spänningsregulator + fläns på den.

Kontakten du letar efter är en 6pol mini-din och finns att köpa på elfa, kommer nog att funka bra med power supplyn du hittade!

Permalänk
Citat:

Kontakten du letar efter är en 6pol mini-din och finns att köpa på elfa, kommer nog att funka bra med power supplyn du hittade!

En sån här ska alltså fungera? Bäst att fråga så jag inte köper fel.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=183224.htm

I så fall köper jag en sådan sladd, klipper bort hanen och sätter dit en molex. Hur vet jag om jag kan skicka rätt antal V och A i kabeln utan att det smälter?

Permalänk
Medlem

Ja en sådan skulle fungera. Den sladden finns nog att köpa i nästan alla datorbutiker/clasoholson/kjell o company.
Bara sladden är av den grövre typen och inte som en del tunna mussladdar så är det inga problem skulle jag tro.
Den sladden som går från nätadaptern till min externa hårddisk är inte grövre än den till mitt tangentbord.

Edit:
Kom på nu att bara 4 av stiften i kontakten till tgb/mus används och då kanske inte alla stiften i förlängningssladden är kopplade. Alla 6st behövs nämnligen.