Permalänk
Medlem

Problem med ett Asus P5K. Startar ej.

Hej!

Har ett Asus moderkort här som heter Asus P5K som inte går igång.

Köpte kortet igår men lämnade tillbaka det idag då jag inte fick igång det med mina komponenter och jag trodde kortet var trasigt. Fick med mig ett nytt P5K-kort och körde i komponenterna igen men ingenting händer. Testade att stoppa i mina komponenter på ett annat moderkort och då gick datorn igång.

Processorfläkten går igång men inget pip hörs från moderkortet och det blir ingen bild på skärmen.

Jag börjar nu misstänka att det är minnena som är för slöa för kortet, men är ej säker. Borde jag inte få bild iaf fast nu minnena är för långsamma??

Har 2X512 Value select DDR2 @ 533 MHz vardera.

Tagen text från komplett: "RAM-hastighet som stöds PC2-6400, PC2-5300"

Vad kan det vara som är fel?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Spelrigg:
Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Har du kollat här http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=... så att ditt moderkort har stöd för din processor?
Jag tror inte att dina minnen är för "slöa".

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

För mig hände samma sak när jag glömde stoppa in ATX-kontakten på moderkortet. Kanske lite grundläggande, men har du båda dom kontakterna isatta?

Permalänk

Jag hade samma problem med mitt p5k som jag köpte för 2 dagar sen.

Har slitit ut allt och börjat om, kollat kablar och kontakter.
Provat mina komponenter i ett annat moderkort - och det funkade.
Bytt plats på minnena i alla tänkbara ordningar och testat med annat grafikkort- men ändå ingen bild eller ljud.

Har lämnat in burken på felsökning nu och återkommer måndag-tisdag med svar på vad felet var.

Det är så jäkla irriterande att inte hitta felen och bli sittande utan dator i en vecka!

Edit: hittade detta ang moderkortet-
Due to Intel chipset limitation, it can only support DD2 667/800/1066 memory modules.

Permalänk
Medlem

Konstigt att komplett.se skriver ut att 533 minnen ska passa men inte 1066.

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk

Men de flesta dator affärer ger för lite info om grejerna!

Tex. Så står på komplett om Gigabyte DA-P35-DQ6

RAM-hastighet som stöds: PC2-6400, PC2-5300

Vilket är skitsnack eftersom att det står i manualen att den klarar av DDR2 1066/800/667 MHz, dvs. PC2 - 8500 också!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Hämtade burken och satte in 2 st 1GB 800 MHz och nu funkar det!

Nu är jag lycklig!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Men de flesta dator affärer ger för lite info om grejerna!

Tex. Så står på komplett om Gigabyte DA-P35-DQ6

RAM-hastighet som stöds: PC2-6400, PC2-5300

Vilket är skitsnack eftersom att det står i manualen att den klarar av DDR2 1066/800/667 MHz, dvs. PC2 - 8500 också!

Ja man har ju lärt sig att inte lita blint på vad online butiker skriver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Znipe-Swe
Hämtade burken och satte in 2 st 1GB 800 MHz och nu funkar det!

Skönt att det fixade sig.
Surfa in på komplett.se och skriv det som en kommentar, antagligen är det flera som gör detta misstaget.

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk

ta för vana att när man köper nytt moderkort, att alltid gå in på tillverkarens hemsida, och läsa om vilka delar som passar.

Tex, mitt moderkort, på Komplett så står det att det stödjer C2D, men på MSI så står det att det inte gör det.

Visa signatur

A girl turns on when she wants but a computer turns on when you want