Verklighetstrogen grafik i spel.

Permalänk
Medlem

Verklighetstrogen grafik i spel.

Jag kommer ihåg Quake 1, jag tyckte det såg verkligt ut Men nu är grafiken i Quake småpotatis jämfört med dagens.

Jag har länge funderat om grafiken i spel någonsin kommer att se ut så att man får det (nästan) exakt som i verkligheten. Typ som i bilspel, fps osv...och inga pixliga buskar inte. Crysis är väl åt det hållet när man ser på en massa teasers.

Tror ni man kommer få se fotorealistiska spelgrafik? Det måste ju bara bli lite krävande...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Tja, med tanke på att tekniken utvecklas medans verklighetens "grafik" inte utvecklas så lär det väl till slut nå den punkten...

Ganska intressant tanke faktiskt.

Permalänk
Medlem

När man sett på bilderna som visa verkligheten och liknande bild från crysis är likheterna hemskt hemskt lika.

Vet inte hur sanna dessa bilder är, men man ser ju ändå att det är ett spel när man ser filmerna... eller jo självklart ser man det men ändå.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Om verklighetstroget = fotorealistiskt kan vi glömma det så länge spelen fortfarande använder raster istället för riktig ray-tracing.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Tror att bilderna är fejk, dem högra är säkert bara photoshoppade.
Liksom kolla på alla detaljer, varför skulle crytek sitta och slita för att få med alla detaljer från just den platsen?

Permalänk
Testpilot

På enskilda bilder kan man få det att se ut som verklighet men ser man på en film eller gameplay så ser man fortfarande väldigt tydligt att det är spel det handlar om.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Om verklighetstroget = fotorealistiskt kan vi glömma det så länge spelen fortfarande använder raster istället för riktig ray-tracing.

För någon som inte kan lika mycket... skulle du eller någon annan kunna förklara vad det betyder =)?

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
När man sett på bilderna som visa verkligheten och liknande bild från crysis är likheterna hemskt hemskt lika.

http://www.crysis-online.com/Media/Screenshots/Screenshots/en...

http://www.crysis-online.com/Media/Screenshots/Screenshots/co...

Vet inte hur sanna dessa bilder är, men man ser ju ändå att det är ett spel när man ser filmerna... eller jo självklart ser man det men ändå.

Dom där bilderna är ju så sjukt fejkade att det är synd om personen som ens för ett ögonblick trodde att det där var sant.

Crysis är sjukt överhypat. Visst det är snyggt, inget snack om saken. Men det är ljusår från fotorealistiskt. Ta en titt här tex: http://www.gametrailers.com/player/26022.html

Fotorlealistisk grafik tror jag nog inte vi kommer få se förrens om en 7-10 år kanske. Det är vad jag tippar på.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

SlimJim om du inte tycker crysis ser fotorealistiskt ut då är det nåt som är galet... Filmen du länka till var dx9.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunkaboy86
SlimJim om du inte tycker crysis ser fotorealistiskt ut då är det nåt som är galet... Filmen du länka till var dx9.

Om du tycker Crysis är fotorealistiskt är det ju nåt som är galet.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Dom där bilderna är fotorealistiska ja, men dom är ju fejkade för guds skull. Kolla länken jag postade i mitt förra inlägg så får du en inblick på hur spelet ser ut när man faktiskt spelar det. Tycker du att det där ser fotorealistiskt ut, ja då är det nått galet.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Crysis är sjukt överhypat. Visst det är snyggt, inget snack om saken. Men det är ljusår från fotorealistiskt. Ta en titt här tex: http://www.gametrailers.com/player/26022.html

Måste bara säga.
Fy faen vad tråkigt det där spelet ser ut alltså.. kanske inte grafiken men var är spelglädjen?
Nä, det blir UT3 för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BozoB
Måste bara säga.
Fy faen vad tråkigt det där spelet ser ut alltså.. kanske inte grafiken men var är spelglädjen?
Nä, det blir UT3 för mig.

Nu var det där iofs multiplayer i en tråkig miljö. Lite spcriptat singleplayer spel ser ju betydligt snyggare ut och förmodligen mycket mer spelgläde också men jag pallar inte leta massa länkar. Gå in på www.gametrailers.com och sök på crysis. Finns en del fräcka trailers på crysis där. Jag tog typ bara den fulaste trailern bara för att bevisa att crysis inte ser fotorealitiskt ut. Visst det kanske är snyggare i andra möljöer/situationer. Men skall det klassas som supersnyggt så skall det vara det överallt också, inte bara på vissta ställen Och specielt inte bara på dom ställena som 'råkar' vara med i trailers och screens

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wushu
För någon som inte kan lika mycket... skulle du eller någon annan kunna förklara vad det betyder =)?

Om jag ska förklara det lite kort och enkelt så är rasterization att man "gissar" hur ljus, skuggor och reflektioner ska se ut, vilket aldrig ger ett helt verklighetstroget resultat. Med ray-tracing använder man istället en fysikalisk modell för hur ljusstrålarna reagerar på omgivningen. Det blir betydligt mer exakt, men är samtidigt väldigt dyrt (krävande för hårdvaran).

(lite missvisande bild, med shaders osv. blir det bättre än så, men you get the point )

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Crysis ser ut som ett riktigt jävla skitspel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Footen
Crysis ser ut som ett riktigt jävla skitspel.

Bara för att du inte kan spela det eller ;)?

Permalänk
Medlem

Argh denna strävan efter fotorealistiska spel. Det gör ju knappast spelen roligare. Man tycker grafiken i det där nya spelet är jättehäftig i nån minut, sen så blir man van. Satsa på ljud, gameplay, story osv istället.

Det är nog möjligt att skapa en grafikmotor som är kapabel att rendera fotorealistiska miljöer med acceptabel FPS om ett antal år, men frågan är hur man ska få miljöerna att verkligen kännas som i verkligheten. För att spelvärlden ska kännas verklig så måste alla objekt ha unika utseenden, och hur fasen ska det gå till? Vem ska rita alla fotorealistiska texturer? Det går inte.

Permalänk
Medlem

Fotorealistiskt tar nog mååånga år till, om det ens kmr. Som ChristofferC här ovan påpekar är det inte grafiken som gör ett spel bra, det är en kombination av spelkännslor och massa annat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Tänk om man kunde jämföra spelutvecklingen med konsten utveckling? Fram tills kamrans utveckling försökte de flesta konstnärer att vara så fotorealistiska som möjligt, men då kamran kom fanns det ingen behov av det. Man började då istället avbilda sådant ingen kan sätta fingret på (typ Drömmar, känslor).

Det skulle vara förbaskat kul om spelen också skulle dras åt det hållet. För när vi uppnåt något som man skulle kunna kalla ett fotorealistiskt spel, Vad ska man göra då? Finns ju ingenting som är mer perfekt än den verklighet vi lever i. Om man då istället skulle satsa på att göra Abstrakta, surrealistiska eller kubistiska spel så skulle vi uppleva en större spelrevolution (hoppas jag).

Det är lite utav mina tankar MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Det här var uppe för ungefär ett år sen här på swec även då med crysis som exempel på snyggt spel.. Lite intressant att det inte släppts ens screenhots från något spel som kan toppa crysis på ett helt år trots att cyrsis nu är klart.
gamla tråden: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=59352...

Jag tror inte att det kommer dröja superlänge (dvs lär hända långt innan jag dör ) innan det finns fotorealistiska spel om man med fotorealistiska menar sånt som ligger på liknande nivå som effekterna i dagens filmer.

laggarbacken: Men det görs väl redan i spel? Finns ju massor med spel som inte försöker vara fotorealistiska? Ett fint exempel är Viva Pinata till 360n.

Permalänk
Medlem

Dedär med att crysisbilderna (om det nu inte bara är tech-bilder för CryEngine2) där de jämför CE2 med ett verkligt foto är fake tycker jag mest låter som skitsnack. Snarare tror jag att folk missuppfattat syftet med bilderna. Tror att det är just tech-demo-bilder, de vill visa hur snyggt man kan göra det i CE2, inte "såhär snyggt är det överallt i vårt nya spel Crysis".

Så att bilderna skulle vara fejk tror jag inte på alls.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
Dedär med att crysisbilderna (om det nu inte bara är tech-bilder för CryEngine2) där de jämför CE2 med ett verkligt foto är fake tycker jag mest låter som skitsnack. Snarare tror jag att folk missuppfattat syftet med bilderna. Tror att det är just tech-demo-bilder, de vill visa hur snyggt man kan göra det i CE2, inte "såhär snyggt är det överallt i vårt nya spel Crysis".

Så att bilderna skulle vara fejk tror jag inte på alls.

Jo, vid vissa vinklar och lägen i crysis kan man ta en sådan bild.

Lägg märke till att man inte ser hela bilden för att dölja saker som inte ser bra ut. Tex bilarna på parkeringen, där ser man inte en enda hel bil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Dom där bilderna är ju så sjukt fejkade att det är synd om personen som ens för ett ögonblick trodde att det där var sant.

Crysis är sjukt överhypat. Visst det är snyggt, inget snack om saken. Men det är ljusår från fotorealistiskt. Ta en titt här tex: http://www.gametrailers.com/player/26022.html

Fotorlealistisk grafik tror jag nog inte vi kommer få se förrens om en 7-10 år kanske. Det är vad jag tippar på.

Grattis, du länkade till ett filmklipp där dom visar upp multiplayer BETAN, som antagligen körs på low settings, utan dx10.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skomv
Grattis, du länkade till ett filmklipp där dom visar upp multiplayer BETAN, som antagligen körs på low settings, utan dx10.

Jaha så du menar att dom vid sidan av har skrivit en helt annan unik grafikmotor just för multiplayer? Smarta dom är isf! Det låter väldigt ekonomiskt och tidsparande! Riktigt smart *ironi*. Och ÄNNU smartare är dom ju när dom drar ner alla settings på low och sedan visar världen hur fräckt deras spel är. Är du full eller ? Eller hur resonerar du egentligen?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Jaha så du menar att dom vid sidan av har skrivit en helt annan unik grafikmotor just för multiplayer? Smarta dom är isf! Det låter väldigt ekonomiskt och tidsparande! Riktigt smart *ironi*. Och ÄNNU smartare är dom ju när dom drar ner alla settings på low och sedan visar världen hur fräckt deras spel är. Är du full eller ? Eller hur resonerar du egentligen?

Nej, det är samma grafikmotor men mycket av godiset är avskalat och kvar får du bara de viktigaste. Det är sannerligen inte tidsbesparande men antagligen väldigt ekonomiskt då målgruppen blir större eftersom spelet blir rejält bakåtkompitabelt. Demon är dessutom i Dx9 (något Dx10 demo har så vitt jag vet inte släppts) vilket gör att grafiken får sig en känga där med.

Det här är inte en trailer skapad av CryTek, gissninsvis är den gjord av Gametrailers eller någon av deras partners.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Jaha så du menar att dom vid sidan av har skrivit en helt annan unik grafikmotor just för multiplayer? Smarta dom är isf! Det låter väldigt ekonomiskt och tidsparande! Riktigt smart *ironi*. Och ÄNNU smartare är dom ju när dom drar ner alla settings på low och sedan visar världen hur fräckt deras spel är. Är du full eller ? Eller hur resonerar du egentligen?

Multiplayer betan SKA enligt många köras sämre än vad singelplayer, sedan har inte MP betan varken DX10 och det går inte att maxa inställningarna heller.

Permalänk
Medlem

Ok innan allt börjar spåra ur här vill jag bara länka till mitt inlägg ett par rader upp som vissa verkar ha missat: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=774...

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Inaktiv

Stilisera skiten istället för att försöka eftersträva realistisk grafik! Se på World Of Warcraft. Snyggaste MMO't idag PGA sin stiliserade grafik!

Permalänk
Medlem

Word, wicker ! ;D

Visa signatur

[Intel Dual Core E6750 @ 3.6ghz][OCZ Gold 3GB] [PNY Geforce 8800GTX 768mb] [Gigabyte P35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX ][Corsair HX Series Modular Power Supply 520W][Samsung HD160HJ] [Thermaltake Watercooling System] [Windows Vista Ultimate x64]

Permalänk
Medlem

blir väldigt svårt, igår gick jag i ett centrum med gatustenar och tänkte just på det där, det var lite på kvällen och alla gatustenar var induviduella med sina egna små bucklor och dylikt och vattnet på dom återspeglade ljuset från lycktorna på sitt egna sätt.

i verkliga världen är inget sig likt sin motsvarighet, inget träd är likt det andra så om man skall göra spel till verkliget skulle det kräva att folk satt och gjorde varenda liten bit i spelet iduviduell, en skog skulle ta...ja massor av år att göra tex.

på håll kan en vy se ganska lika ut men så fort man börjar kika på detaljer är det kört för spelet!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.