Vart har alla stockholmslan tagit vägen?

Permalänk
Medlem

Vart har alla stockholmslan tagit vägen?

För några år sedan tyckte jag att det ploppade upp LAN i stockholm på 100+ lite överallt. Men nu finns nästan inga kvar. Varför är det så? bryr sig alla bara om dreamhack? eller vill alla bara sitta hemma och spela istället? Visst nästan alla har snabbt Internet hemma nuförtiden men LAN är väll mer än bara tillgång till Internet? Det sociala osv tycker jag är den största biten. Internetcafer verkar det gå bra för dock, vilket känns lite motsägelsefullt.
Någon som har någon förklaring? är det likadant i resten av sverige föresten?

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Permalänk
Medlem

Finns ju annat att spela än CS (som inte var kul efter ~beta 5).

RoN, Dota, Starcraft, Quakeworld etc etc.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem

wow kom, nu sitter alla hemma...

Visa signatur

mjau

Permalänk
Medlem

fast CS är ju långt ifrån dött?

och wow funkar på lan tycker jag. köra arena tex. kört endgame med mågna ur guilden på lan och det var också bra mycket roligare än hemma.
dessutom känns det som dota är rätt stort nuförtiden. det är ju också ett grymt lanspel

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem

Haha, läste StockholmSlan

ont så har jag inte en aning. Här nere har lanen nästintill försvunnit också då folk vuxit upp och prioriterar andra saker.

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk

Iofs märker man att vi som staffar börjar bli gamla men lanarna håller en konstant ålder på 14-17 ungefär. Känns som vi äldre borde fortsätta att sysselsätta de små liven. Vi kan inte bara ge upp för att vi tröttnar.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk

Brist på lokaler & intresse från de yngre lanarna.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Brist på lokaler & intresse från de yngre lanarna.

Världens mest störande kommentar:
"Varför lana, man kan lika gärna sitta hemma och spela på internet"

Ibland vill man bara ge småttingarna en örfil... de har totalt missat poängen med ett LAN. Ett riktigt LAN ska bara ha en enda dator med uppkoppling, en gammal P1 eller P2:a som knappt klarar XP, eller ännu hellre, som kör Win2000Pro. Denna enda dator skall sedan enbart användas till att fixa patchar med mera, inget annat.

Sen ska man sitta i minst 3 dagar bland tonvis med kablar, cola-flaskor och dålig luft, leva på nudlar och billys panpizza, spela Starcraft, heroes of might and magic 3, Diablo 1, Baldurs Gate, Unreal Tournament och så vidare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Världens mest störande kommentar:
"Varför lana, man kan lika gärna sitta hemma och spela på internet"

Ibland vill man bara ge småttingarna en örfil... de har totalt missat poängen med ett LAN. Ett riktigt LAN ska bara ha en enda dator med uppkoppling, en gammal P1 eller P2:a som knappt klarar XP, eller ännu hellre, som kör Win2000Pro. Denna enda dator skall sedan enbart användas till att fixa patchar med mera, inget annat.

Sen ska man sitta i minst 3 dagar bland tonvis med kablar, cola-flaskor och dålig luft, leva på nudlar och billys panpizza, spela Starcraft, heroes of might and magic 3, Diablo 1, Baldurs Gate, Unreal Tournament och så vidare.

Det sista du nämner kanske får folk att fly i skräck kanske därför det är mindre LAN,Who knows jag kan lätt diga det du nämner iaf det sita:) iaf när det gäller polarna...

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Det sista du nämner kanske får folk att fly i skräck kanske därför det är mindre LAN,Who knows jag kan lätt diga det du nämner iaf det sita:) iaf när det gäller polarna...

Det är ju så ett LAN ska vara
Ett lan ska inte ha fet uppkoppling, det ska inte finnas mat-servering, duschar och utställningar. Ett LAN skall vara minst 3 dagar av intensivt spelande, ohälsosamt leverne och asgarv

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Skittråkigt med uppkoppling på LAN. Var det på min tid och är det garanterat idag med. Ska man sitta på Internet DÅ kan man lika väl sitta hemma. Nej, det ska spelas och det med polarna man sitter med.

Och en jävla massa kabar, skräp, liggunderlag, ett par timmar krabb med att få alla med i nätverket, mer skräp och cola.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk

Den perfeka människans form,
smal o slimmad som en lax.
Uppslutningen är helt enorm
bland den övergödda överklassen.

Pressen hjälper ta mej fan till
i antifetmapropagandan.
Dom vet ju att fetma säljer
i charkuterifabriker.

Jag behöver inte vara med...
i Mona Tumbas Slim Club.

På toppen av brackmodet,
att se ut som en gris
medans spinkiga knegare
käkar i en skitig fabrik.

Fy fan vad äckligt sjukt
nät man statar klubbar
för dessa feta svin.
Ner med feta Mona.

Jag behöver inte vara med...
i Mona Tumbas Slim Club.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Världens mest störande kommentar:
"Varför lana, man kan lika gärna sitta hemma och spela på internet"

Ibland vill man bara ge småttingarna en örfil... de har totalt missat poängen med ett LAN. Ett riktigt LAN ska bara ha en enda dator med uppkoppling, en gammal P1 eller P2:a som knappt klarar XP, eller ännu hellre, som kör Win2000Pro. Denna enda dator skall sedan enbart användas till att fixa patchar med mera, inget annat.

Sen ska man sitta i minst 3 dagar bland tonvis med kablar, cola-flaskor och dålig luft, leva på nudlar och billys panpizza, spela Starcraft, heroes of might and magic 3, Diablo 1, Baldurs Gate, Unreal Tournament och så vidare.

Så rätt så rätt, precis så ska ett lan vara

Permalänk
Medlem

Vi är forfarande ett gäng som levt vidare. Ca 20 pajkar å töser som sitter och svettas ihop på ett riktigt LAN. Ingen uppkoppling, massa cola, nudlar och självklart den obligatoriska Billys Pan-pizza som man har tinat med hjälp av varma hårddiskar.
Nostalgin lever forfarande kavar sen vi var små liv, då vettiga LAN var internetlösa, den begränsade pr0net cirkulerade mellan datorerna. och alla hade självklart dubbla upplagor av denna pr0n.
Många fina minnen av LAN som det alltid hände något intressant.

Men det är klart det är inte längre några 100+ LAN här i närheten heller. Men att skylla på att man vuxit upp, äh bullshit. Vi får väl se till att hålla andan vid liv. Startar en tråd om förfrågning.

Förfrågan:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Vem behöver internetuppkoppling när man har ett nätverk och en drös spelgalna polare?

Annars finns Tolvans Spelförening, som är en förening som anordnar små LAN i Bromma på runt 40+ personer. Se deras hemsida för mer information.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
den begränsade pr0net cirkulerade mellan datorerna. och alla hade självklart dubbla upplagor av denna pr0n.

Åh, monica sweetheart, en sjuksköterskas dagbok och den där filmen där dom är på ett flygplan.
Det var fan tider det (L)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foqnax
Jag håller med. Vem behöver internetuppkoppling när man har ett nätverk och en drös spelgalna polare?

Annars finns Tolvans Spelförening, som är en förening som anordnar små LAN i Bromma på runt 40+ personer. Se deras hemsida för mer information.

mjo, vi (www.hazard.nu) ordnar för 100+ i haninge, det är mest det att vi helt plötsligt är ensamma om det i stockholm och jag förstår inte varför.

vad gäller internetuppkoppling så tycker jag nog att det är en bra grej på lan. om inte annat så för dötimmar när de flesta sover. Dessutom alltid skönt att kunna tanka drivisar osv

sen att vi (de gamla lanarna) växt upp är väll ingen ursäkt. det kommer nya generationer som borde vilja lana!

turneringar på lan är dessutom bra mycket roligare än på nätet. det borde väll räcka som anledning om inte annat?

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
mjo, vi (www.hazard.nu) ordnar för 100+ i haninge, det är mest det att vi helt plötsligt är ensamma om det i stockholm och jag förstår inte varför.

vad gäller internetuppkoppling så tycker jag nog att det är en bra grej på lan. om inte annat så för dötimmar när de flesta sover. Dessutom alltid skönt att kunna tanka drivisar osv

sen att vi (de gamla lanarna) växt upp är väll ingen ursäkt. det kommer nya generationer som borde vilja lana!

turneringar på lan är dessutom bra mycket roligare än på nätet. det borde väll räcka som anledning om inte annat?

The internets killed the local networks
Det bästa jag vart med om på ett ln var dock 3 soffor, 15 pers, en PS2 + Tony hawk och turnering... vi höll en där i de där "dötimmarna" när nästan alla på sov och själva LANet var så gott som inaktivt (m.a.o. Vi fick inte ihop folk till en Homm3-turnering). Vi höll på att garva ihjäl oss. Mycket bättre känsla i en tävlning när man sitter nära varandra och faktiskt kan upprätta en ordentlig kontakt med andra spelare än bara se ett namn på en skärm.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är ju så ett LAN ska vara
Ett lan ska inte ha fet uppkoppling, det ska inte finnas mat-servering, duschar och utställningar. Ett LAN skall vara minst 3 dagar av intensivt spelande, ohälsosamt leverne och asgarv

Exakt! Ett "Lan" som DH med flygplan och ballonger, föreningar och all möjlig skit är inte värt att kallas lan. Att ha skräppåsar och duschar överallt, fyyy!

Nu ska jag göra reklam för mitt lan i göteborg också. www.geekmeet.net

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Världens mest störande kommentar:
"Varför lana, man kan lika gärna sitta hemma och spela på internet"

Ibland vill man bara ge småttingarna en örfil... de har totalt missat poängen med ett LAN. Ett riktigt LAN ska bara ha en enda dator med uppkoppling, en gammal P1 eller P2:a som knappt klarar XP, eller ännu hellre, som kör Win2000Pro. Denna enda dator skall sedan enbart användas till att fixa patchar med mera, inget annat.

Sen ska man sitta i minst 3 dagar bland tonvis med kablar, cola-flaskor och dålig luft, leva på nudlar och billys panpizza, spela Starcraft, heroes of might and magic 3, Diablo 1, Baldurs Gate, Unreal Tournament och så vidare.

Precis! Fast ja är 24 år nu så går ja fortfarande på LAN. Anordnar själv ibland och nästan alla gamla polare från LAN tiden när man vart 15-16 år är ännu med tillsammans med nytt folk. Själv låter man spel servern få ta hem sånt som behövs för spelen. De skönaste av alla = BF 1942 med expansoner och olika moddar. Så ***** grymt LAN spel.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Exakt! Ett "Lan" som DH med flygplan och ballonger, föreningar och all möjlig skit är inte värt att kallas lan. Att ha skräppåsar och duschar överallt, fyyy!

Nu ska jag göra reklam för mitt lan i göteborg också. www.geekmeet.net

Hmm... skräppåsar kan ju dock vara en bra idé på alla lan
Fast jag håller med om att DH inte borde kallas för LAN, det borde kallas för Jippo/Event/Lekstuga istället då det nästan handlar mer om själva tillställningen än det faktiska LANandet tycker jag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Åh, monica sweetheart, en sjuksköterskas dagbok och den där filmen där dom är på ett flygplan.
Det var fan tider det (L)

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

LAN är roligare med internet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
LAN är roligare med internet.

Varför? Poängen med ett LAN är ju att man ska spela med dem som är där... inte går du på fest för att sitta i flerpartssamtal över telefon med folk på andra fester väl?

Internet är ju bra att ha på ett LAN, men det skall ju vara ett verktyg för att få LANet att fungera, d.v.s. patchar, drivisar, uppdateringar m.m.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Varför? Poängen med ett LAN är ju att man ska spela med dem som är där... inte går du på fest för att sitta i flerpartssamtal över telefon med folk på andra fester väl?

Internet är ju bra att ha på ett LAN, men det skall ju vara ett verktyg för att få LANet att fungera, d.v.s. patchar, drivisar, uppdateringar m.m.

word

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Hmm... skräppåsar kan ju dock vara en bra idé på alla lan
Fast jag håller med om att DH inte borde kallas för LAN, det borde kallas för Jippo/Event/Lekstuga istället då det nästan handlar mer om själva tillställningen än det faktiska LANandet tycker jag.

Städa gör man sista dagen, samtidigt som man torkar bort fastklibbad cola från sina kablar XD

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Varför? Poängen med ett LAN är ju att man ska spela med dem som är där... inte går du på fest för att sitta i flerpartssamtal över telefon med folk på andra fester väl?

Internet är ju bra att ha på ett LAN, men det skall ju vara ett verktyg för att få LANet att fungera, d.v.s. patchar, drivisar, uppdateringar m.m.

Du vet att du kan spela med dom som är på LANet och andra över internet samtidigt? Finns inte mkt som slår att köra på samma lag i t.ex. ett schysst shoot em up ala UT, CS, Quake eller köra 3on3/4on4 i Warcraft över B.net alt något annat grymt spel med varandra. Är man 3-4 som kör så är det oftast roligare med internetuppkopplingen eftersom man då kan köra i lag mot andra som spelar online. Är det lite fler på lanet spelar det inte så jättestor roll, då brukar det oftast räcka till för att fylla en spelserver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Städa gör man sista dagen, samtidigt som man torkar bort fastklibbad cola från sina kablar XD

Sant, det funkar också

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Du vet att du kan spela med dom som är på LANet och andra över internet samtidigt? Finns inte mkt som slår att köra på samma lag i t.ex. ett schysst shoot em up ala UT, CS, Quake eller köra 3on3/4on4 i Warcraft över B.net alt något annat grymt spel med varandra. Är man 3-4 som kör så är det oftast roligare med internetuppkopplingen eftersom man då kan köra i lag mot andra som spelar online. Är det lite fler på lanet spelar det inte så jättestor roll, då brukar det oftast räcka till för att fylla en spelserver.

Ja visst kan man det, men varför inte spela mot andra på LANet istället? det är ju därför man är där. Är man bara 3-4st så tycker jag inte det gills som ett riktigt LAN, då är man bara några polare som har lite kul. Ett LAN ska ju vara iallafall en 12-15 pers så man kan lira mot varandra ordentligt utan att behöva blanda in folk från nätet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Sant, det funkar också

Ja visst kan man det, men varför inte spela mot andra på LANet istället? det är ju därför man är där. Är man bara 3-4st så tycker jag inte det gills som ett riktigt LAN, då är man bara några polare som har lite kul. Ett LAN ska ju vara iallafall en 12-15 pers så man kan lira mot varandra ordentligt utan att behöva blanda in folk från nätet.

Jaha? Du har din definition på LAN, inte speciellt intressant, den stämmer inte överens med min. Är jag på LAN med 3-4 stycken så blir det lokala nätverket roligare om vi har tillgång till internet. Har f.ö. aldrig varit på ett LAN med över 10 människor, och har inga planer på det heller. Tycker LAN är bäst när man är 3-8 personer.