Nvidia GeForce 8800 GT prestandatestat

Permalänk

suddat

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nameless
Med tanke på att 8800 GT går på 1900kr och det billigaste 8800 GTS går på 2500 så känns 8800 GT väldigt prisvärt även om det nu skulle prestera något sämre än GTS.

GT: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=237516
GTS: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=152225

Japp och det är introduktionspris. Kortet hamnar väl vid 1500kr inom kort. Snacka om bra kort för pengarna. Hoppas ATis blir bättre dock.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Verkar som om julen kommer tidigt i år, först detta och snart AMDs motsvarighet, och fler och svåra val för oss konsumenter, may the best card win

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Verkar som om julen kommer tidigt i år, först detta och snart AMDs motsvarighet, och fler och svåra val för oss konsumenter, may the best card win

Amen to that brother!

Permalänk

vad tror ni ger mest grafik för pengarna? ett XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3 ,,600/1900Mhz eller 2 st 8800 gt kort? har ordern inne på komplett, men väntar på att den ska komma in på lagret.

Visa signatur

E6850 / XFX 8800 GTX / Raptor 74GB SATA + 250gb + 320 gb / Gigabyte GA-P35-DQ6 / Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB / APLUS Case Monolize / Corsair 620W / ~11300p, 12306p 3dmark06

Permalänk
Medlem

Jäklar! 1800kr är ju sjukt billigt. Om det presterar bättre än 320mb GTS oklockat så är jag överlycklig! Dessutom kommer ju ATi korten som säkert kommer hamna i samma pridklass då, underbart!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk

Är väldigt sugen på det här kortet, om priset blir bra. Politiskt sett skulle jag hellre vilja köpa ett Ati-kort för att hålla konkuransen uppe dock. Fast som sagt hoppas jag på bra priser.

Edit: Såg priserna sen, och det verkar ju väldigt lovande.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Har tänkt på detta ett tag, varför e alla så jäv*a glada för ATi korten och alltid hoppas att det ska vara bättre än Nvidias, Är det ngt fel på Nvidia eller?

Är en produkt inom ett märke starkare o bättre så ska man självklart ta det framför ett konkurrerande alternativ, inte det konkurerande märket bara för att dom e underlägsna o behöver ngn typ av sympati stöd. Så trött på den inställningen.

Det märket som presterar bäst får mitt stöd, inte av sympati.

Visa signatur

okej

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stanco
Har tänkt på detta ett tag, varför e alla så jäv*a glada för ATi korten och alltid hoppas att det ska vara bättre än Nvidias, Är det ngt fel på Nvidia eller?

Är en produkt inom ett märke starkare o bättre så ska man självklart ta det framför ett konkurrerande alternativ, inte det konkurerande märket bara för att dom e underlägsna o behöver ngn typ av sympati stöd. Så trött på den inställningen.

Det märket som presterar bäst får mitt stöd, inte av sympati.

Word! Själv har jag ägt kort från båda tillverkarna, den fabrikant som tillfredsställer mitt behov bäst i förhållande till grafik/betald krona får min marknads andel

Visa signatur

E6850 / XFX 8800 GTX / Raptor 74GB SATA + 250gb + 320 gb / Gigabyte GA-P35-DQ6 / Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB / APLUS Case Monolize / Corsair 620W / ~11300p, 12306p 3dmark06

Permalänk

Det är nog inget fel på Nvidia, och jag köper det kortet jag anser vara bäst och mest värt för tillfället, men jag tycker ändå synd om ATI/AMD - fast de har kanske ett ess i rockärmen, vad vet jag. Ska försöka att inte slänga ur mig såna kommentarer mer då. Hoppas bara innerligt att AMD/ATI kommer ifatt så att det kan råda en bättre balans (för utvecklingens skull, och priserna).

Ska försöka vara tyst nu.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Ngn som vet om jag kan köra SLI på ett Asus P5B-DLX (utan Wi-Fi)

Ser ut som den har 2st PCI-e 16x kortplatser..

EDIT: Damn.. har inte det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Ngn som vet om jag kan köra SLI på ett Asus P5B-DLX (utan Wi-Fi)

Ser ut som den har 2st PCI-e 16x kortplatser..

EDIT: Damn.. har inte det

hehe man skulle kunna tro det men den andra pci-e platsen(den svarta) kan du köra upp i pci-e 4 om jag inte minns fel. Dvs du kan köra SLI teoretiskt i en fjärdedel av hastigheten(som agpx4) vilket är meningslöst.

EDIT: läste slarvigt och ser att du har redigerat:)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stenfors

(känner mig lite hotad)

dagens datanördgarv, tackar!

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem

Undrar hur kraftigt nätagg. det kräver.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stanco
Har tänkt på detta ett tag, varför e alla så jäv*a glada för ATi korten och alltid hoppas att det ska vara bättre än Nvidias, Är det ngt fel på Nvidia eller?

Är en produkt inom ett märke starkare o bättre så ska man självklart ta det framför ett konkurrerande alternativ, inte det konkurerande märket bara för att dom e underlägsna o behöver ngn typ av sympati stöd. Så trött på den inställningen.

Det märket som presterar bäst får mitt stöd, inte av sympati.

Litet off-topic, men... Tror till viss del att det är likadant åt båda hållen. Om man har preferens för något av märkena upplever man lätt den 'andra sidans' glädjeyttringar som störande.

Med risk för att hälla bensin på brasan, så har nVidia ganska länge och ofta kört med fula metoder....

Exempel: (så ingen tror jag bara drar det ur luften)
* 3Dfx-affären. De utnyttjade 3Dfx patent utan att betala för dem, och slapp därmed bekosta forskningen för att ta fram tekniken. 3Dfx drog igång en rättsprocess som nVidia lyckades fördröja innan ett definitivt domslut. Detta drog ut på tiden tillräckligt för att 3dfx skulle gå omkull, och då gick nVidia in och köpte upp resterna och lade ner åtalet. 3Dfx gjorde många felsatsningar och hade kanske gått omkull ändå, men beteendet är ändå förkastligt.
http://www.theregister.co.uk/1998/09/22/3dfx_sues_archrival/
http://www.hothardware.com/articles/nVidia%5FBuys%5F3dfx/

* Fuska i 3DMark - Bytte man namn på 3DMark EXE-filen fick man uppemot 25% sämre poäng (den poäng man egentligen skulle fått) på bekostnad av betydligt sämre bildkvalitet. Tyvärr lade ATI strax därefter in en betydligt mindre drastisk optimering som också gick på drivrutinsnamnet, och blev omedelbart svartmålade som 'lika goda kålsupare'. Som vanligt lyckades nVidia krångla sig ur affären relativt oskadda, medan ATIs rykte fick sig en rejäl törn. http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1191535,00.asp

* Lång historia av att fuska med bildkvaliteten på olika sätt - 'normala' inställningar i drivrutinerna såg under en lång radda år sämre ut på nVidias kort, men eftersom 90% av recensenterna har fullt upp med att jämföra FPS och 3Dmark-poäng är det inget som fått stor uppmärksamhet. Det är först med 8XXX-serien som nVidia kommit ikapp ATI, och naturligtvis får bildkvaliteten numera mycket större utrymme i pressen.
http://www.ngohq.com/ngo-nvidia-optimized-driver/9465-ngo-vs-...

* Nu senast har de fuskat med en speciell drivrutinsversin som är specialskriven för att passera ett syntetiskt test (HD HQV) för bildkvalitet vid avkodning av HD-material. Det gör att de får lika höga poäng i det syntetiska testet som ATIs kort, trots att bildkvaliteten är betydligt mycket sämre. Det är bara vissa HiFi/Hemmabio-tidningar som observerat problemet (=de som inte bara tittar på poängsummor). Och så Inquirer förstås.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=157368
I klartext betyder det att nVidias kort får grymt med smisk som HTPC-kort, men ÄNDÅ ser man massor med folk som rekommenderar dem... Oerhört störande för ingenjören i mig, och borde även störa er som säger att ni väljer produkten efter prestandan...

* m.m. (Ständiga läckage av beta-drivrutiner bara för att de inte vill bekosta ordentlig testning, nForce-hårdvarubrandväggen som man betalade för men som inte funkade, SATA-drivrutinerna som gör hårddisken korrupt, osv.)

... så det finns säkert flera som ser det som en moralisk förpliktelse att stödja ATI, och kan nog förklara varför många vill att ATIs kort ska få ett bra mottagande.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd

2st 8800GT eller 1st 8800GTX?

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Det är väll klart man hoppas ati gör bättre och billigare.Om ATI aldrig gör något bättre behöver nvidia inte heller göra det. Jag gillar ATI men det betyder inte att jag hatar nvidia. ATI är den enda ( jag vet ) som kan konkurrera med nvidia d3d prestanda. Om nvidia förlorar sin konkurent kan de sätta hur höga priser de vill utan att behöva utvackla sig särskilt mycket för varje ny lansering. Folk kommer köpa dem i alla fall. Tror det vore bra för ati att få ut något som är mycket bättre i spel. Nvidia kommer inte gå under för det och de har dessutom mycket bättre openGL prestanda än atis kort. Ursäkta

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Känns ju mer värt för oss med 8800gts 320mb iom att GT har 512mb istället vilket hjälper vid upplösningar?

Visa signatur