Settlers VI: Rise of an empire

Permalänk

Settlers VI: Rise of an empire

Är det jag som är dum? Jag läste en recension i expressen eller aftonbladet att detta spel var helt värdelöst för att det var för lätt.
Jag har kört fast redan på 3e banan. Känner mig hyfsat B.

Allt går superfint fram tills dess att man får i uppdrag att bygga en stadsmur och en port.
Jomen visst!
Har byggt mitt livs, tömt varenda stengruva och byggt sönder med murar - men inte f*n klarar jag uppdraget för det? :/
Vad göra?

Lurar även på om det finns fler än en "fyr" som man ska tända. Låter som att gubben säger att man ska hitta flera men det enda jag har hittat som skulle kunna vara en sån går inte att göra något åt.

Jaja, hur som helst - muren är det största problemet

Tack till den som svarar!

Visa signatur

// Ea

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att riva byggnader och bugga en liten mur runt staden. Tappade mycket på det men funkade. Brasorna att tända är ju den i söder och en uppe till nordväst. Jag fastnade på muren och "buy salt at the harbour". Fick restarta missionet eftersom huset i hamnen hade försvunnit

4 missionet e bättre

Permalänk
Medlem

Hur är spelet i sig? Förklara gärna ni som spelat.. jag är mycket sugen på att skaffa detta spel

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig spelat 3-4:an men jag kan ju jämföra med höjdarliren Settlers 1&2 iallfall.

I settlers 2 kunde det lätt uppstå frustration när man det inte fanns någon direkt kontroll över enheter. Soldater som inte sprang dit man ville eller trafikstoppningar i korsningar med plankor och grisar huller om buller som vägrar att röra sig.

Det märks att de har gjort lite för att få ordning och reda i kaoset. Eller snarare, byggt om spelet från grunden med dessa saker i åtanke. Soldater kan styras fritt och man har även blivit tilldelad en "hjälte" att hålla pli på. Spelet går även snabbare än originalen, i den meningen att det inte tar 5 minuter för en vedhuggare att få ner ett träd och bära det till lagret.

Tyvärr tycker jag att de har fördummat spelet. Det är massor med små moment som saknas. Du får plankor direkt från vedhuggaren så sågverk är borta. Vete blir bröd, kvarnar är borta. Geologer finns inte längre. Det finns färdiga järn-gruvor där man går och hämtar järn, som inte behövs göras om till stål. Stål är nämligen borta. Brunnar är borta för att vatten är borta som råvara. De rörliga gränserna är borta. Och så vidare, och så vidare.

Även om mycket av charmen saknas, så finns det kvar lite av tjusningen av att vara marknadens mest invecklade skärmsläckare. Man kan sitta långa stunder och titta på hur arbetare springer fram och tillbaka.

Men jag tycker det är lite märkligt att man efter så många år inte kan hitta tillbaks till det som gjorde settlers så unikt. Skulle vilja påstå att det här är en korkad mainstream-anpassad version av settlers.

Jag tycker settlers VI är ett gediget spel. Och jag kommer säkert ägna tid på att spela igenom det. Det är varken tråkigt eller dåligt. Settlers VI är i sin egen mening ett bra spel, men lever inte upp till sitt namn.

Förresten så fastnade jag också på "muren" ett bra tag...

Permalänk
Medlem

Det kan vara super frusterade att bygga murar. Jag bygger alltid portarna innan jag påbörjar själva muren, tycker att det underlättar en del.

Det jag saknar i Settlers 6 är fler råvaror och ekonomibyggnader. Skulle tex finnas hästar som man kunde träna och få kavalleri som en ny enhet i sin armé, lite lite med bara vanliga fotsoldater och pilbågsskyttar och belägringsmaskiner.