Permalänk
Medlem

Datorn låser sig!

Har ett stort bekymmer då datorn låser sig efter en stund så fort jag sätter igång ett spel.

Följande inträffar:
1.Datorn låser sig , fryser fast.
2. Det hackar till och skärmen liksom rycker till lite fast fortfarande är den låst och efter detta så kommer man inte härifrån utan man måste starta om datorn för att kunna göra nått.

Datorinformation:

Processor:
AMD Athlon 64 3000+ 1,80 GHz

Moderkort:
MSI K8T Neo2

Grafikkort:
ATI Radeon X1650 Pro

Meddelar gärna mer information tänkte att detta kunde hjälpa.

Har ny installerat XP , hade innan vista hade samma problem där.
Innan vista hade jag XP där allt funkade fint men jag hade massvis av virus så jag prövade med vista.

Nån som vet något om detta?

Vore väldigt tacksam för svar!

Permalänk

Dra först ur netverkssladden och formatera om burken igen. Ta bort den partitionen som du har och skapa en ny partion. Sätt igång instal. av xp + SP2.
Installera drivisar mm + antivirusprog.
Efter det plugga in nätissladden och kör liveupdate från Microsoft.

Testa sen

P.s Och lät bli "dåliga" sites i framtiden.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal Lars
Dra först ur netverkssladden och formatera om burken igen. Ta bort den partitionen som du har och skapa en ny partion. Sätt igång instal. av xp + SP2.
Installera drivisar mm + antivirusprog.
Efter det plugga in nätissladden och kör liveupdate från Microsoft.

Testa sen

P.s Och lät bli "dåliga" sites i framtiden.

Hmm okej ska detta verkligen vara nödvändigt Gjorde ju typ exakt så förutom att jag inte drog ur nätverks sladden, varför skall detta göras?

hihi -.- , jag vet inget om det där

Vad är felet enligt dig då ?

Permalänk

Vad är det för spel du lirar när det "låser sig" ? Kanske måste patcha upp spelet eller kanske tempen i din låda för hög? Har du installerat nyaste drivisar till tex graffekortet?

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal Lars
Vad är det för spel du lirar när det "låser sig" ? Kanske måste patcha upp spelet eller kanske tempen i din låda för hög? Har du installerat nyaste drivisar till tex graffekortet?

Trodde det bara hände i wow så jag lade in Sim City 4 och samma hände så jag antar att det händer oavsett spel.

Kollade tempen genom speed fan och den låg kring 40 grader så inga problem där och har fixat nya drivrutiner till det mesta ja där inräknat senaste Catalyst Drivers till mitt graffekort.

Permalänk

Kolla även processerna i aktivitetshanteraren. Se om det är någon onskefull process som knaprar på dina minnen/cpu.

Om det är nåt som tar typ 50-90 % där till och från då är det nåt skumt på "G". Skriv upp här om det är nåt okänt annars kan du kolla upp det på google.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem

Nej inget konstigt där heller :/

Fan vet vad som är fel :S

Permalänk
Medlem

datorn skall ändå inte låsa sig. beror det på mjukvaran brukar man få upp ett medelande. lätt för överklockad brukar leda till bsod, hårt för överklockad brukar leda till låsning, spontan omstart.

jag är nästan säker på att det har med hårdvaran att göra, det du skall göra är att stressa olika delar av datorn

ladda ned prime 95 och sätt på torture test, sen under testet kollar du tempen på processorn den bör ligga under 65 grader för ett stabilt system.

sen så vet jag att det finns ett program där man kan stressa gpu'n i ett litet fönster som då möjlig gör att man kan se gpu tempen under load!
någon som vet vad det heter?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
datorn skall ändå inte låsa sig. beror det på mjukvaran brukar man få upp ett medelande. lätt för överklockad brukar leda till bsod, hårt för överklockad brukar leda till låsning, spontan omstart.

jag är nästan säker på att det har med hårdvaran att göra, det du skall göra är att stressa olika delar av datorn

ladda ned prime 95 och sätt på torture test, sen under testet kollar du tempen på processorn den bör ligga under 65 grader för ett stabilt system.

sen så vet jag att det finns ett program där man kan stressa gpu'n i ett litet fönster som då möjlig gör att man kan se gpu tempen under load!
någon som vet vad det heter?

Okej , tror också på fel med hårdvara.
Prövar det där Prime 95 då.
Hur lång tid tar det där testet ? Valde blend

Permalänk
Medlem

det är bara låtta cpu'n tugga några timmar och se om det blir fel, testet stänger då av och säger typ rounding was 0.4 expected 0.5.

många som klockar och vill veta om processorn är "prime stabil" brukar testet gå i upp mot 24-48 timmar.

men du behöver nog bara köra det ett par timmar eftersom spelen ger upp så snabbt så borde det inte vara processorn om den klarar ett par prime timmar!

blend är svårast det är bra då ger den sig på ram minnet oxå, då kan du utesluta dom 2 sen och kika närmre på grafik kortet!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kan också meddela (vet inte om det är relevant) att varje gång jag startar datorn får jag ett slags error meddelande mom.exe kunde inte startas.

Prövade och installerade Net. Framework 2.0 såg nått om det här nånstans.

Vid nästa omstart fick jag då följande meddelande:
Could not load file or assembly MOM.implementation, Version=2.0.2827.388662, Culture=neutral, PublicKeyToken=90ba9c70f846762e' or one of its dependencies.
Det går inte att hitta filen.

Som sagt vet inte vad detta innebär.

Permalänk
Medlem

jesus formatera om och installera net frame 2.0 innan du installerar grafikdrivrutinerna
där har du problemet tror ajg iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
jesus formatera om och installera net frame 2.0 innan du installerar grafikdrivrutinerna
där har du problemet tror ajg iaf

Okej tror jag prövar mig på detta.
Allt är värt ett försök antar jag

Försökt och brytit ihop igen...

Omformaterade installerade allt i rätt ordning (som jag ser det)
Fixade Net. Framework 2.0 uppdaterade drivrutiner men fortfarande låser sig datorn vid spel ;/

Stort behov av hjälp.

Tacksam för hjälp!