Permalänk
Medlem

Tror SweC på liv utanför jorden?

Vad tror ni?

Själv är jag 110% säker på att det finns liv. Hur många miljoner solsystem finns i denna galax? Jag vet inte om man ska tro att dessa utomjordingar glider runt i runda tefat, kanske är mer primitiva än vad vi tror? Eller kanske övernaturliga...

Vad tror ni själv om liv utanför jorden? Tror ni de vill oss illa?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Det finns ju olika teorier om hur stort universum är, men om man kör på teorin som säger att det är oändligt stort tror jag på det, eftersom att då finns det en oändlig mängd världar vilket betyder att det finns en oändlig mängd livsformer.

Oavsett detta borde det finnas någon livsform, men vi skulle omöjligt kunna förestälaa oss hur den skulle se ut.

Visa signatur
Permalänk

Liv finns det säkert.
Frågan är om det finns "intelligent" liv.

Permalänk
Medlem

Ja frågan är bara som sagt hur "dom" ser ut.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

om vi säger som så så bör jorden bara vara en liten ö av de miljontals öar det finns i på jorden jäömnfört emot vad det bör finnas i andra delar av universum de kanske har samma uppfattning men de tycker inte att vi är interligenta

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det är lite läskigt när man tänker på hur stort universum är, det kan ju inte vara oändligt heller. Någonstans måste det sluta - någon stans måste det börja.
Kan det se ut som en cirkel, men isåfall vad finns utanför den cirkeln?
Man blir galen när man tänker på det ^^

Men om man ska se till frågan så är det väl självklart att det finns liv utanför jorden? Det tror jag iallafall

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miedO
Det är lite läskigt när man tänker på hur stort universum är, det kan ju inte vara oändligt heller. Någonstans måste det sluta - någon stans måste det börja.
Kan det se ut som en cirkel, men isåfall vad finns utanför den cirkeln?
Man blir galen när man tänker på det ^^

Men om man ska se till frågan så är det väl självklart att det finns liv utanför jorden? Det tror jag iallafall

Jag tror vår hjärna är för liten för att fatta det hela.
T.ex, som vissa tror, att det är en gud som har skapat universum - Vem skapade honom?
Vissa säger livskraft - Vart kom den ifrån - Om det inte fanns någon liv från början?

I WANT TO EXPLORE!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Finns redan en jättestor tråd om detta:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Annars tror jag inte på liv utanför swec, det skulle isådanafall vara i ett annan galax.
Vilket jag dock tror på, då det annars väldigt konstigt om det bara fanns liv här.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miedO
Någonstans måste det sluta - någon stans måste det börja.
Kan det se ut som en cirkel, men isåfall vad finns utanför den cirkeln?

Är universum ändligt stort så leder inte det nödvändigtvis till att det finns någon ände eller något "utanför".

Ytan på en boll är ändligt stor, men traskar man omkring på den tvådimensionella yta som bollens utsida/insida utgör så kommer man ändå aldrig att hamna utanför ytan.
Många fysiker påstår vad jag förstått det att detsamma gäller för rummet vi lever i.

OnT: Ja, jag tycker att det verkar otroligt att livet bara skulle ha uppstått här.
Men jag kan föreställa mig mer eller mindre rimliga scenarion där liv bara skulle uppstå på ett ställe i ett gigantiskt universum. Men jag har svårt att tro att vi skulle leva i ett sådant.
Påståenden som antar att "vi människor" är speciella har inte så uppmuntrande historia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Jag tror vår hjärna är för liten för att fatta det hela.
T.ex, som vissa tror, att det är en gud som har skapat universum - Vem skapade honom?
Vissa säger livskraft - Vart kom den ifrån - Om det inte fanns någon liv från början?

I WANT TO EXPLORE!

Tror inte att det beror på att våran hjärna är för liten och oklok för att förstå. Beror på mestadels vilken som skulle förstå, jag menar.. alla människor är inte lika smarta/ lika korkade.

Jag tror inte att universum är oändligt stort, någonstans måste det ta slut och finnas något mer utanför vårat universum. Någonstans måste det finnas liv, annars vore det lite konstigt.

Permalänk

tror på liv på andra planeter gör jag helt klart,men jag tror inte på löjligt larv som UFOn och bortrövningar.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Ja jag tycker att det är ganska självklart att det finns liv nån annan stans. Med tanke på hur stort universum är så känns det helt orimligt att vi skulle vara ensamma här.

På frågan om intelligent liv svarar jag också ja. Troligen finns det såna som kommit längre i utvecklingen än oss också.

Permalänk

Som sagt, någon form av liv helt klart. Men super-intelligent? Naä.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Sötast

Liv finns helt klart. Jag blev bortrövad en gång.

Klockan var nära på 11 en molnfri och stjärnupplyst vacker himmel.
Jag stod vid mitt fönster när det ko.... näe
Nä, men vem hade inte velat bli bortrövad? fasiken vad skoj

Liv? Helt Klart.

Permalänk
Medlem

Självklart kan vi inte vara den enda levande organísmen i universum som vi kallar den. Någon annan varelse på en annan planet i ett annat solsystem kanske ställer sig frågan. Finns det någon annan levande varelse i denna gigantiska r*v. tja, de har nog inte samma ord som oss, inte samma språk, inte samma sätt att kommunicera.

Jag tycker att det bästa är att inte upptäcka liv utavför denna planet, tänk om det blir krig, tänk om någon säger sig "äga" universum osv. Det skulle bara bli krångel. Men endå, alltid roligt att utforska okända platser.

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att vi kommer finna utvecklat intelligent liv men baktierer och dylikt finns det säkert mängder av.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Tror helt klart att det finns liv där ute. Men bortrövningar och ufo'n är bull enligt mig. När/om dom väl kontaktar oss lär vi märka det.

Sen ställer jag mig frågande till varför så många tvivlar på att det finns intelligent liv "där ute". Varför skulle enbart människan vara den intelligenta varelsen i detta oändliga universum?
Den tankegången förstår jag inte.

Sen blir jag galen, GALEN på att tänka tanken "vart tar universum slut och vad finns utanför universum?".

Ibland kan jag tänka att vi är en cell i nån stor organism. Hell, jorden kanske är en cancertumör som snart blir bortopererad eller strålad.

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk

Det beror väl på hur man definerar "intelligent" liv. Chansen att fler livsformer har kommit så långt teknikmässigt som människan, eller längre, känns rätt minimal. Jag har liksom svårt att bara föreställa mig hur människan som egentligen är så dum och destruktiv har kommit så långt som de kommit idag. Ganska sjukt när man tänker efter.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jorden är bara ett stort experiment som "aliens" kontrollerar

Men det är klart att det finns utomjordinger, det skulle vara mycket konstigt om det inte fanns!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Av nån anledning misstänker jag att vi inte kommer att hitta bakterieliv lite här och där i rymden.

Jag tror att antingen är en planet stendöd eller så förkommer liv rikligt och tydligt som på jorden. Om sådana planeter är vanliga är ju väldigt svårt att spekulera om. Gissar på att vart 50-100:ade solsystem har en sådan planet.
Av dessa tror jag kanske att var tionde har en någorlunda intelligent art liknande människan.
Evolutionen borde leda till att någon art får nytta av sin intelligens och att det naturliga urvalet gör sitt för utvecklandet av en civilisation.

En gissning är därmed att var 500-1000:e solsystem har en intelligent art..

Däremot tror jag att ytterst få arter klarar att resa mellan stjärnorna. Kanske bara vart 1000:e intelligent art.

Jag misstänker dock att det finns åtminstone någon uråldrig art som sedan miljontals år åkt runt fritt i vår galax..
Om det har besökt oss är ju svårt att sia om, men en sådan avancerad art borde med hjälp av datorer och superteleskop och robotar ha kartlagt hela galaxen och därmed vara medvetna om vår existens.
Dock så tror jag inte de vill störa vår naturliga utveckling här på jorden, utan studerar oss kanske ibland på avstånd (om de nu ens har något intresse av oss...).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Det beror väl på hur man definerar "intelligent" liv. Chansen att fler livsformer har kommit så långt teknikmässigt som människan, eller längre, känns rätt minimal. Jag har liksom svårt att bara föreställa mig hur människan som egentligen är så dum och destruktiv har kommit så långt som de kommit idag. Ganska sjukt när man tänker efter.

Allt är tack vare 4chan.

Fast jag håller med dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miedO
men isåfall vad finns utanför den cirkeln?
Man blir galen när man tänker på det ^^

Sant! Får stark ångest så jag undviker att tänka på det...

Permalänk
Medlem

självklart! jag tror att jawas kommer invadera jorden en vacker dag

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

Kul om det finns en till "jorden" där ute, men med små ändringar. Säg till exempel att gravitationen är 3ggr våran, vilket borde medföra att människorna där är riktiga brytbiffar och vi skulle ses som väldigt klena i jämförelse.

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Evolutionen borde leda till att någon art får nytta av sin intelligens och att det naturliga urvalet gör sitt för utvecklandet av en civilisation.

Varför antar du att det är regel snarare än undantag?
Olika linjer av liv har utvecklats oberoende till vad man skulle kunna kalla perfektion (för det sättet de organismerna lever) obeskrivligt många gånger under de nästan 4 miljarder år som liv har existerat här.
De mängder av konvergent evolution vi kan se antyder att stora delar av möjliga lösningar som liv kan stöta på redan är "testade".
Bara en enda livsform har utvecklat ett nog stort nervsystem för att ha någon chans att starta en teknologisk utveckling.

De uppenbara nackdelar för att ha ett sådant relativt till andra organismer absurt stora nervsystem är enligt många såpass stor att en vanlig överlevnadsfördel inte är nog för att förklara vår stora hjärna. ("dyrt", svårigheter vid födsel osv)
Många evolutionsbiologer har föreslagit att vår stora hjärna är ett resultat av sexuell selektion som dragit en fenotyp till monstruösa proportioner, i likhet med påfågelns opraktiskt stora stjärtfjädrar med andra ord.
Det faktum att vi finner intelligens attraktivt och att en stor del av våra parningsbeteende tycks gå ut på imponera på motparten med sociala lekar och konst talar för detta.

Visst, det är uppenbart att en stor hjärna idag har stora fördelar.
Men naturlig selektion kan bara "se" vad som är för tillfället och inte "spekulera" över vad som skulle vara fördelaktigt i framtiden.
Alla andra djurs nervsystem har hamnat på en andel av kroppsvikten som tycks vara mer eller mindre densamma även över artgränserna, detta trots att det inte verkar finnas någon klar begränsning för hur stora de andra djurens nervsystem i teorin skulle kunna bli.

Permalänk
Avstängd

Japp, de tror ja på! Dock så vet ja inte om de skulle vara fredliga eller illasinnade varelser. Dom kanske är under utveckling som jordens invånare själva har vart och är. Kan finnas vad som helst där ute som lever.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

den som inte tror att det finns liv ute i rymden är antingen trångsynt eller dyrkar sin relegion!

jag brukar alltid föreställa mig alla planeter som mkt mindre än jorden om man tänker på dom tex efter en rymd film eller när man kollar upp på stjärnorna och filosoferar lite.
men många planter är mkt större, venus tex som man tänker sig som en liten molnig sten klump där det regnar syra och är olidligt varm är tex lika stor som jorden ungefär, då kan man inte ens begripas hur stora avstånd vi ligger ifrån andra planeter när vi knappt kan se dom(på minner om stjärnor på himlen). då kan man även förstå hur otroligt stor solen är, fast jagh tror vi är för dumma för att ensamma kunna föreställa oss hur stor solen verkligen är.

blev visst lite OT dillande här!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Är universum ändligt stort så leder inte det nödvändigtvis till att det finns någon ände eller något "utanför".

Ytan på en boll är ändligt stor, men traskar man omkring på den tvådimensionella yta som bollens utsida/insida utgör så kommer man ändå aldrig att hamna utanför ytan.

Låt oss säga att man inte praktiskt kan hamna utanför bollens tvådimensionella yta, men teoretiskt måste det finnas någonting utanför. Fast det här var ju då 2D, inte den dimension vi lever i, så det känns aningens dumt att spåna vidare i den frågan ändå.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Avstängd

Finns inteligent liv där ute...

Faktiskt svårare att hitta inteligent liv här på jorden (fundera lite innan mothugg)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Tror inte att det beror på att våran hjärna är för liten och oklok för att förstå. Beror på mestadels vilken som skulle förstå, jag menar.. alla människor är inte lika smarta/ lika korkade.

Jag tror inte att universum är oändligt stort, någonstans måste det ta slut och finnas något mer utanför vårat universum. Någonstans måste det finnas liv, annars vore det lite konstigt.

Du sa väl inte att jag var korkad?
>: (

Klart det finns liv någonstans, men hur uppstod allt? Det är ju det som är det viktiga

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1