Bred nittontummare från Viewsonic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
1900x1200 är lite överdrivet va?

Skulle vilja se en 22" skärm med 1900x1200. då skulle jag köpa den så fort jag bara kan

Jag har en HP 23" wide med upplösningen 1920x1200 ^^, bara en tum ifrån 22".

Men det är soft men hög upplösning, men sen måste man ha en extrem dator för att kunna lira nya spel i dessa upplösningar =/.

Permalänk
Medlem

Inget att bli imponerad över?

Ni glömmer helt bort att det är två helt olika marknader med bärbara och stationära. Att det erbjuds mer än en endaste upplösning för en stationär LCD skärm är ofattbart. Det har tagit nästan tio år innan konsumentskärmar begåvats med valmöjligheter...

För 4-5 år sen kunde man utan problem beställa 15.4" bärbara med 1920x1200 från i alla fall både HP och Dell (och säkerligen i princip alla andra stora tillverkare också) - och priserna var inte alls avskräckande. Jag valde och rekommenderade dock 1680x1050 på 15.4" datorerna av den enkla anledningen att 1920x1200 är för mycket för de flesta på en 15.4" dator - men att möjligheten finns är underbar!
Jag har aldrig kännt så om någon stationär LCD skärm. Tvärtemot. Det har aldrig hänt att jag inte varigt besviken på en stationär LCD skärm för oss dödliga, med avséende på upplösningen. Med ett möjligt undantag på 30"s skärmarna som inte bara är betydligt större än de flesta skärmar utan även har högre pixeldensitet än alla(?) stationära skärmar. Det är lite smått imponerande att man valde det när man samtidigt bara erbjöd ett alternativ. Sen om det är tillräckligt vet jag inte, har inte suttigt särskilt länge vid en sådan skärm.

I princip alla bärbara paneler kommer med en hel drös med olika upplösningar och har gjort det sen tekniken tillät det, detta har aldrig någonsin hänt på stationära för oss dödliga.

Det här är riktigt bra. Sen att skärmen i sig inte är intressant (tycker jag) är en sak men att möjligheten finns är grymt bra.

Det här är en av de punkterna som CRT skärmen fortfarande vinner på. Inte nog att man gick från variabel upplösning till fasst upplösning - man passade samtidigt på att bara erbjuda en upplösning. Sanslöst...
Så går det när den dumma folkmassan ska bestämma hur teknikprodukter ska se ut.

Permalänk

Haha vadå Viewsonic är väl inte först med en 19 tummare som har 1680x1050 i native upplösning. Asus lanserade väl en sådan för ett tag sen, bara att den inte släpptes här i Europa tror jag.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Jag har en 15.4" skärm på min bärbara med 1920*1200 i upplösning. Jag tycker att det är en helt underbar dotpitch. Ingenting på skärmen ser ut att vara "pixligt" utan det ser svarare ut som tryckt text och bilder.
Jag kommer nog aldrig att välja en skäm med lägre upplösning igen (jag har en 19" med 1280*1024 på min statinära som nu bara känns äcklig att använda)

Jag tycker att de är synd att det inte finns fler skärmar i mindre storlek och med högre upplösning. Har man väl kommit upp i högre upplösning vill man inte ha mindre.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
1900x1200 är lite överdrivet va?

Skulle vilja se en 22" skärm med 1900x1200. då skulle jag köpa den så fort jag bara kan

bärbara med widescreen 17" kör den upplösningen

och även en del 15.4 "

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
19" wide är för litet i vilket fall som hellst

Viewsonic 19" widescreens känns väldigt stora bara så du vet

Permalänk
Medlem

Verkar som många tycker upplösningen är allt,

Men jag vill ha "bildkvalitet" före upplösning har just nu
en Dell Inspiron 6000 med 1680x1050 samt en Acer AL2216wsd
som sek skärm har även kvar min gamla trotjänare en Viewsonic
VP-191s den stödjer standard upplösningen för 19" skärmar men
med en otrolig skärpa o bildkvalitet ok den kostade 5500:- hösten
2004 så den är ju 3år nu.

Som jag brukar se på saken bra upplösning i förhållande till bildkvalitet
och sen men inte minst vissa billiga tft:er har inte DVI det är värt ngn hundralapp extra för det

Glömde ju av att säga att dellens skärm och acern ser almänt bleka
ut brevid min viewsonic (bärbara kan jag förstå den är byggd för o vara strömsnål den panelen)

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagis2k
Verkar som många tycker upplösningen är allt,

Men jag vill ha "bildkvalitet" före upplösning

Oftast väljer man väl upplösning och bildstorlek först. Sen så kollar man efter en skärm som passar de valen med bra bildkvalitet och finns det inget bra val får man väl snegla på alternativ i närheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Viewsonic 19" widescreens känns väldigt stora bara så du vet

så du påstår att Viewsonic har egna definitioner på tum?... jag har sett många 19" wide och dom är inte högre än en 17" och det är för litet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anton720
Länka gärna, har letat efter en sån dator länge

Sorry, märkte nu att jag skrev fel i inlägget. 6625wd är 15.4", inte 14,1".
http://www.zepto.se/Shop/Notebook.aspx?notebookid=636

1680x1050 på en 19" är dock fortfarande inget att bli imponerad över.

Visa signatur

Zepto Znote 6224W :: 2.0 GHz Intel Mobile Core 2 Duo T7250 :: Nvidia 8600M GT 512 MB :: 4 GB DDR2 :: 120 GB HDD 7200 rpm SATA

Permalänk
Medlem

Allting blir ju väldigt litet om man har hög upplösning på en liten skärm. Såsom det är på bärbara tex, det är ju kasst. Ge mig istället en 19" 4:3 med native upplösning om 2560*2048. Sedan kan jag köra 1280*1024 på den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOOOL
Ge mig istället en 19" 4:3 med native upplösning om 2560*2048. Sedan kan jag köra 1280*1024 på den...

Är du ironisk? Vad för nytta skulle du ha av att köra "4 pixlar per pixel"?

Permalänk
Medlem

esh en 30" hade varit mer trevligt som denna t.ex
Samsung 30" LCD Syncmaster 305T TCO-99 Wide, 2560x1600, 1000:1, 6ms, DVI
som också har 16:10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qubbe
esh en 30" hade varit mer trevligt som denna t.ex
Samsung 30" LCD Syncmaster 305T TCO-99 Wide, 2560x1600, 1000:1, 6ms, DVI
som också har 16:10

Har jobbat proffessionellt med en 30" och tycker det var svårt att få en skön överblick, den var helt enkelt för stor - iaf för mig. Privat kör jag nu Samsungs 225BW, en 22" i 1680x1050 och är helt kär i den skärmen. På jobbet sliter jag håret med den väldesignade men ack så värdelösa Apple Cinema 20" ... förstår inte hur företaget över huvudet taget får sålt sina kassa skärmar för de överpriserna

Jag kommer aldrig gå tillbaka till en stationär skärm på mindre än 20" men vet inte om jag någonsin kommer gå upp över 26" heller... det passar inte riktigt mitt arbetssätt att sitta med en tv på 2dm avstånd

Visa signatur

Det är fegt att alltid göra allt rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nossredna
Har jobbat proffessionellt med en 30" och tycker det var svårt att få en skön överblick, den var helt enkelt för stor - iaf för mig.

Man kör väl ytterst sällan något man jobbar på i fullscreen på en sådan skärm?
Dvs. behöver inte bli svårare att få överblick över någon enskild applikaton, skillnaden är att du kan ha flera applikationer öppna samtidigt (men man fokuserar ju bara på en åt gången alternativt växlar mellan två/flera).

Men du har kanske rätt, 30" är ju trotts allt rätt stort på så nära håll man normalt sitter vid en datorskärm. Jag är upplösningsfreak och överst på önskelistan så har vi en 30" skärm Men man vill ju gärna testa en lite ordentligt först. Hursom så är jag inte i köptankar än på ett bra tag.