Fyrkärniga Phenom-modeller avslöjade

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Exakt så som jag tolkade det också.

Barcelona med sina %15 verkar ju inte alls lika revolutionerande som när opteron/athlon64 släpptes... tyvärr...Vilket innebär att Intel bara kommer behöva sätta konkurrenskraftiga priser på sitt mellansegment och neråt i.o.m. att det fortfarande kommer vara orubbade på toppen.

Förutom att det är en quadcore. Vilket möjliggör dubbelt så många kärnor som A64-baserade Opterons. Kanske inte killer för desktop, men bra för servrar.

Permalänk

Det har du iofs rätt i, men hoppas bara att servermarknaden räcker för att vända AMD:s förlust till vinst.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Det har du iofs rätt i, men hoppas bara att servermarknaden räcker för att vända AMD:s förlust till vinst.

servermarknaden kan inte bekosta någonting...
skäl 1: Barcelona är inte SÅ överlägsen att AMD kan ta över mer av små-servermarknaden (de har typ 20% där nu, kanske lite mer, men inte mycket)
skäl 2: servermarknaden är trots större vinstanmarginaler på tok för för liten
AMD behövde fördubbla sin omsättning för att nå lönsamhet, att försöka leva på de mest lönsamma 5% av den nuvarande marknadsandelen (dvs 1% av marknaden) är inte något att sträva efter

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Du måste verkligen ha sovit när du läste artikeln, eller sover jag fortfarande?
http://www.anandtech.com/cpuchipset...aspx?i=3092&p=5

Nej, det var Anand som sov, han jämförde med Xeon och lyckades undvika rena benchmarks mot Opteron i just den artikeln. Konstigt nog på samma site, samma datum, ser man att Barcelona 2GHZ står sig bra mot DUBBLA OPTERON @ 3.2GHz och är tom snabbare i en del benchmarks:

http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=3091

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Nej, det var Anand som sov, han jämförde med Xeon och lyckades undvika rena benchmarks mot Opteron i just den artikeln. Konstigt nog på samma site, samma datum, ser man att Barcelona 2GHZ står sig bra mot DUBBLA OPTERON @ 3.2GHz och är tom snabbare i en del benchmarks:

http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=3091

Är du riktigt säker på det där? Artikeln är över en månad gammal och borde väl ha rättats om det vore fel och 10 minuters skummande i kommentarstråden så såg jag ingen som sa det som du säger. Visst de hade fått en server med 2 x Xeon 5345 (2.3GHz) som det står i samma artikel (vilket sen används för den andra artikeln du länkar till).
Men jag tror fortfarande att det är opteron K8 2,0 GHz de testat med. Det är ju bara att tar ur K10 och stoppa i två K8 (Opteron 2212) i AMD-servern! Visst blir det olika antal kärnor då men kanske bara ha 1 K10 i när de benchmarkade den. På bilden som visar när de fick Hyper Transport sync flood error så hittas bara 4096 MB minne (vilket tyder på att ena processorn är urkopplade eftersom det var 8x1 GB minnesmoduler och hälften-hälften).

Visst är det märkligt med att testen i den andra artikeln så vinner K10 oftast över K8 fast K8:an har högre frekvens.
Det finns bara ett gemensamt test med artikeln jag länkade till. 3dsmax-testet (lägre är bättre).
1st Opteron 2350 får 1510 sekunder (2 GHz)
Dual opteron 8218HE får 1396 seunder (2,6 GHz).
Det får jag till 40% procent snabbare klock för klock mellan dem om det skalar linjärt (delar poängen med frekvensen och sen ser hur mycket mer procentuellt K10 har). 18,6% skrev de i Phenom preview-artikeln. Jag funderar på om det är exakt samma test i 3dsmax (preview-artikeln anger SPECapc bara, den andra säger att det är deras gamla beprövad test...).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Om det andra testet jag länkar till stämmer så är hursomhelst poängen att Anand verkar mörka Barcelonas prestanda genom att vara misstänkt otydlig. Resultaten i de två artiklarna är så blandade att det är svårt att tillsammans få nåt vettigt ur dem.

Vad det beror på har jag ingen aning om, men jag fortsätter hoppas på att Phenom blir en mer positiv överraskning än vad de flesta tror

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Är det helt nytt moderkort som kommer krävas till det här?!

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Många AM2-moderkort kommer att fungera, efter bios-uppdatering. De nya moderkorten har AM2+ med Hypertransport 3.0 och mer avancerad energistyrning. Dessutom drar 790FX-kretsen bara 8W mor Nforces 40-50W.

Har du 939(vilket det ser ut som i sig.) måste du precis som jag byta både moderkort och minnen. Men, men, nu har jag kört 939 sen AMD släppte Winchester(3500+, första 90nm-prollen) så det kanske börjar bli dags att byta plattform. Typ.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

OK, då är det väl bara vänta på am2+ moderkort, har inte sett några än.
När var det aktuellt med den här nya pcu'n, i år?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Avstängd

Anands Phenom-preview är fullkomligt värdelös. De anger inte upplösningar eller någonting, på höga upplösningar så kan du få en 3.2GHz Core 2 Duo att verka nästan jämnsabb med en 3000+.

Dessutom så får de inte användning av den nya minneskontrollern som skulle ge 5-15% prestandaökning i sig.
Den gamla K8 var designad för att köra på DDR 400. När de ändrade till DDR2 fick den svårt att utnyttja fördelarna med DDR2. Nu är det åtgärdat då man tunat hela arkitekturen till att bli mer bandbreddshungrig. Det gör att om du får en K10 och en K8 att vara jämbördiga på DDR2 667, så kan K10 vara mycket snabbare på DDR2 1066.
Det är en ganska viktig faktor som man inte får se i artikeln. Agena kommer därför prestera bättre än vad Barcelona visade i det testet. Och i andra upplösningar som mer visar prestandaskillnad kan vi se ännu högre boost.

Tittar vi lite på hur stor skillnaden är i procent mellan olika Core 2 Duo så ser vi att E6420 blir slagen av den 25% högre klockade E6700 med endast 13% i t.ex. Half Life 2.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3012&p=9
Vi ser alltså att ökningen i spelprestanda bara är hälften så stor som frekvensökningen och därmed riktig prestanda.
Så Barcelonas övertag över K8 med 21% borde vara jämförbart med ca 40% högre frekvens om det är ett likadant test. Alltså är en 2GHz Barcelona snabb som en 2.8GHz K8.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3092&p=5
Och det trots att den är cripplad på en minnesfrekvens som stryper den mer än vad den stryper K8. Och med skalningen som skulle komma med högre frekvenser så borde en 2.6GHz Phenom prestera riktigt fint.

Permalänk

När kan man förvänta sig att se recensioner på Phenom och få rådata istället för spekulationer? Har ingen aning hur mycket tidigare sånt brukar komma före lanseringar..

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Hedersmedlem

Ja vi kan nog lägga lock på anandtech-diskussionen med ett konstaterande att artiklarna var tvetydiga och inte så rättvisa.

Jag hoppas Phenom blir bättre och skulle gärna se att de slår Core2 rejält på fingrarna. Det skulle behövas att AMD leder som förut med K8 vs. netburst. Intel har så jäkla mycket pengar att de skulle kunna prisdumpa ännu mer bara för att svälta ut AMD.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
När kan man förvänta sig att se recensioner på Phenom och få rådata istället för spekulationer? Har ingen aning hur mycket tidigare sånt brukar komma före lanseringar..

Intel brukar kunna skicka ut lite testexemplar eller visa benches över ett halvår innan lansering om det är något bra de har på g. AMD brukar vara mer hemlighetsfulla oavsett om det är bra eller inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ja vi kan nog lägga lock på anandtech-diskussionen med ett konstaterande att artiklarna var tvetydiga och inte så rättvisa.

Jag hoppas Phenom blir bättre och skulle gärna se att de slår Core2 rejält på fingrarna. Det skulle behövas att AMD leder som förut med K8 vs. netburst. Intel har så jäkla mycket pengar att de skulle kunna prisdumpa ännu mer bara för att svälta ut AMD.

Ja precis, Intel klarar ju ett underläge mycket bättre, vore synd om AMD fortsatte i underläge.