Intels Skulltrail avslöjad

Permalänk
Melding Plague

Intels Skulltrail avslöjad

Vi har tidigare rapporterat om Intels kommande entusiastplattform som kallas "Skulltrail". Idag har det dykt upp ytterligare information som lär vara en besvikelse för många och en glädje för några.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hahaha, Jösses!

Permalänk
Medlem

När kommer dessa till socket 775?

Permalänk
Medlem

De gör verkligen allt för att hålla teknikerna isär. En ny plattform för varje processor, andra slags minnen osv...
Nej, AMD tack.

Permalänk
Medlem

känns inte som en plattform som kommer att slå... inte ens enthusiasterna kan ha råd med detta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
De gör verkligen allt för att hålla teknikerna isär. En ny plattform för varje processor, andra slags minnen osv...
Nej, AMD tack.

Dom ska ju dock ha cred för att man kan välja fritt mellan SLi och CF

På den fronten håller dom ju inte isär det utan för ihop teknikerna, skulle vilja se det på alla moderkort även om jag varken använder (eller tänkt använda) SLi eller CF.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
känns inte som en plattform som kommer att slå... inte ens enthusiasterna kan ha råd med detta

Tror nog att det blir som det stod i nyheten, att detta mest kommer gå till OEM-produktion så dom som kommer att köpa detta är dom med för mycket pengar och för lite datorkunnighet.

Se bara på Alienware, Dells XPS etc etc.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Men lol, AMD släpper fan mer socklar än Intel för tillfället.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
De gör verkligen allt för att hålla teknikerna isär. En ny plattform för varje processor, andra slags minnen osv...
Nej, AMD tack.

Socket 771 är ju inte direkt en "ny" plattform

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErnstVogel
Men lol, AMD släpper fan mer socklar än Intel för tillfället.

Umm, jag vet inte vad du kan om AMD (eller snarare inte kan) men AMD har en enda ny sockel som snart ska släppas vilket är AM2+ och sen efter det kommer AM3 om typ två år eller vad det nu var, skulle knappast kalla det många socklar direkt.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor

Tror nog att det blir som det stod i nyheten, att detta mest kommer gå till OEM-produktion så dom som kommer att köpa detta är dom med för mycket pengar och för lite datorkunnighet.

Se bara på Alienware, Dells XPS etc etc.

Frågan är dock om den lilla försäljning som i så fall kommer ske på OEM sidan ens kommer att kunna täcka utvecklingskostnaden.

Som de flesta ekonomer och vanliga människor redan vet så hade en billigare plattform med s775 sålt betydligt fler X.

Permalänk
Hedersmedlem

För er som kommer ihåg AMD:s första FX-plattform byggde den på sockel 940 som krävde registererade minnen. Just på grund av detta blev det ingen hit och hela FX-namnet fick dåligt rykte tills de lanserade sockel 939-processorer i FX-serien. Skulltrail är likadan, vilket gör att den misslyckas nå publiken som den troligen riktar sig till.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
känns inte som en plattform som kommer att slå... inte ens enthusiasterna kan ha råd med detta

Jodå men det faller på att det inte är 775 och inte stöd för ddr2/ddr3.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErnstVogel
Men lol, AMD släpper fan mer socklar än Intel för tillfället.

AM2, AM2+ och AM3 är samma slags sockel, bara en bios flash så kan man köra AM2+ processorer på AM2 osv.

Såna entauistplattformar kommer aldrig att lyckas med de prislappar som finns.

Permalänk
Avstängd

Ja måste säga att ja tillhör den skara som blev besviken över detta.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
För er som kommer ihåg AMD:s första FX-plattform byggde den på sockel 940 som krävde registererade minnen. Just på grund av detta blev det ingen hit och hela FX-namnet fick dåligt rykte tills de lanserade sockel 939-processorer i FX-serien. Skulltrail är likadan, vilket gör att den misslyckas nå publiken som den troligen riktar sig till.

Är det inte just det som gör Intels specifikation än mer förvånande eller märklig? AMD har redan testat marknadens intresse och fann precis som du säger att 940 sockeln med dess specifikation inte alls gick hem. Varför upprepa samma misstag? Eller hoppas Intel på att fanboyismen inom deras egen kundkrets är starkare och redo att förvandla detta till en succé?

AMD:s nuvarande sockel F finns ju däremot i olika versioner: som ren serverplattform för buffrade/ECC minnen samt en alternativ workstation- eller entusiastplattform vilken inte kräver särskilda minnen. Sockel F är en ovanligt mångsidig plattform och tycks bättre anpassad för olika kunders intressen (ska snart beställa hem en serverinriktad sådan).

Permalänk
Medlem

Fattar inte heller varför denna plattform ens existerar. Det är en mellanting som är varken bra på det ena eller det andra och blandar ihop tekniker vilket gör att väldigt få kommer köpa det.

De skulle gjort moderkort med 2st s775 och 8 minnesplatser för standard DDR3 ifall de vill blanda in SLI/Crossfire. Eller standard servermoderkort med 8 minnesplatser för ECC minne och inget SLI/Crossfire.

Permalänk

Och här sitter jag och äter överbliven vanilj sås direkt ur förpackningen. Ganska fet är den. Näej i dom här punkterna är AMD bättre.

Permalänk
Medlem

Hmm...

2x Intel Core 2 Extreme QX9755 - 25 000 kr
1x "Skulltrail"-moderkort - 5000 kr
4x nVidia GeForce 8800 Ultra - 30 000 kr

Bara det blir 60 000 kr, sen ska man ha minnen, SSD-hårddiskar, etc. på det.

Vänta, jag köper nog en bil istället.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

När de första quad core:sen kom så var dom riktigt dyra. En liten mängd användare köpte dessa, men framför allt så vet ju utvecklaren att utvecklingskonstnaderna kommer att betala sig i längden när priserna går ner och den stora massan börjar köpa sakerna. (andra exempel var/är SLI och SSD-diskar).

Om man utvecklar något på ett sidospår kan man ju inte förvänta sig att utvecklingskonstnaderna kommer att betala sig när produkterna når den stora massan. Detta eftersom Skulltrail inte kommer nå den stora massan.
Enda sättet för Intel att tjäna in pengarna är om plattformen är riktigt kick ass och presterar vansinnigt bra. (exempel: P4 extreme gick aldrig något vidare. Prestandan var bättre än den vanliga, men kostade multum). Då kanske plattformen blir det självklara valet för alla benchmarktomtar och Visa Infinite-ägare.

Skulltrail känns lite neandertalare...

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Hmm...

2x Intel Core 2 Extreme QX9755 - 25 000 kr
1x "Skulltrail"-moderkort - 5000 kr
4x nVidia GeForce 8800 Ultra - 30 000 kr

Bara det blir 60 000 kr, sen ska man ha minnen, SSD-hårddiskar, etc. på det.

Vänta, jag köper nog en bil istället.

Satan vilket monster man skulle ha haft ^^, Men om man är miljonär så är det små pengar :P. (jag är inte miljonär)

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

men man behöver ju inte köpa den dyraste cpun, finns "billigare" för 5K som i alla fall skulle lägga det hela på 15K bara för CPu plus MB.

Sedan minne, är det 3K för 3 GB eller?

Permalänk
Medlem

Flipp eller flopp?
Jag röstar på Flopp!

Nischprodukt = dåligt drivrutinstöd allmänt krångel och dyyyyrt.

Permalänk
Medlem

men vafan, langa på en 775 socket vafan, förstå vad dem kmr tjäna pengar på det isåfall

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk

Jag kan ge intel ett stående tips;

Om ni har en speciell processor (som dessutom kostar 10k) som ni kräver att man har 2 av, för att kunna använda ert morderkort, så då tror jag intresset för ert moderkort blir ganska svagt.

Det dom borde göra är att öppna upp den för socket 775 och behålla dom 2 prolle platserna men göra det valfritt om man använder 1 eller 2, sen ge det ett sjuhellvetes FSB potensial och mycket minnes inställningar och mycket spänningsinställningar OSV, dessutom ge möjlighet till 4 grafikkort och både SLI och Crossfire, 4 platser minne räcker gott och väl men se till att ha gott om plats för kylning, både av CPU graffe och Chipset. Jag ser hellre ett E-ATX kort än ett ATX kort där prylarna sitter för trångt.

Om dom hade hafft följande så tror jag inte att 5tusen hade varit ett för högt pris på kortet, som det är nu så får dom nog skänka bort dessa kort för det är endå 20 tusen i prollar man måste hosta upp för, för att inte tala om special minnen och shit.

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med detta? Tills den kommer med S775 och DDR2/DDR3-standard så är detta nog mest ett sätt att skjuta sig själva i foten för Intels del.. jag menar, serversockets på ett entusiastkort, come on...

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Sällar mig till skaran av dom som inte heller fattar vitsen med detta moderkort. Är det en flop, eller är det nån marknadsföringsgrej för nästa generation när/om Skulltrail kommer med 775?

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

yupp totally agreed. useless.
asså att inte ha ddr minne, bara det säger till mig. NEVER...
och sedan att göra en speciel processor för den? ... ummm... never....

det är ganska offattbart egentligen. vad tänker dom på?

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Detta är ju ingen plattform som riktar sig till privatpersoner utan företag. Detta är också skitsummor för företag så jag ser inget problem med plattformen egentligen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Fredrik. vaddå företag? som jag förstår det så var det tänkt specielt för PC enthusiaster. vilket som jag förstår är inte företag.. (kan då inte tänka på några?) vad i allsin dar har företag för användning av 4 stycken graffe kort? tex?

enthusisaster för mig ÄR privatpersoner som vill klocka och få besta prestanda i spel.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black