Fit-PC: Liten och strömsnål dator

Permalänk
Avstängd

Två PCIe-portar så man får plats med ett server-NIC från Intel och ett seriöst RAID-kort, dessutom skulle det vara två minnesplatser i stället för fastlödda 256 MB.

Det är min dröm (L).

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Offtopic så det sjunger om det, men nu när vi är inne på ämnet måste jag
bara posta denna notis som DN publicerade för drygt ett år sedan:

Publicerad 3 juni 12:50
Opassande namn på H&M:s nya jeans

Den som vill köpa H&M:s nya jeansmodell får hålla tungan rätt i mun.

FIT SLIQ heter H&M:s nya jeansmodell. Ett inte direkt klockrent namn att lansera på den svenska marknaden.

Tar ni inte reda på hur namnet på era produkter kan uppfattas på olika språk?

- Jag har svårt att svara på den frågan utan att först prata med inköpsavdelningen. Men vi strävar efter namn på våra produkter som ska beskriva dess egenskap och som är gångbara på den internationella marknaden, säger Anna-Carin Björne, presschef på H&M.

Så vitt vad Anna-Carin Björne känner till så finns jeansen ute på världsmarknaden. De ingår också i en relativ ny jeansprodukt.

Enligt Anna-Carin Björne så har det inte kommit in några klagomål på jeansen från svenska kunder.

- Men om vi får klagomål så är vi redo att ta ställning till om vi eventuellt ska ändra namnet, säger Anna-Carin Björne.

Har du själv ett par Fit Sliq?

- Nej, det har jag inte, säger Anna-Carin Björne.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Ett stadigt kort till en server på 500 MHz? Jag tror det är kört!
Den kommer ju inte orka skyffla datan vidare.

?
Du skaffar ju ett ordentligt nätverkskort för att avbelasta processorn...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
?
Du skaffar ju ett ordentligt nätverkskort för att avbelasta processorn...

Yes, det vet jag. Men vad ska du göra med datan?
Det inbyggda kortet räcker för den inbyggda hårddisken.
Och USB-diskar som kräver gbit lär inte processorn klara av.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Sjukt nice. Man blir ju sugen.

Antingen som någon musikstation, eller mini-server. Som någon sa, synd att det inte finns något PCI-plats för ett kontrollerkort.

Permalänk
Avstängd

Gjorde en tråd om den här datorn för ett antal dagar sedan, men ingen ville diskutera om den då..

Förövrigt är alla nyheter efter tycker jag.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

En kompis berättade om Fit-PC för några dagar sedan. Vore perfekt att ha som strömsnål surf/chatt-dator som får stå på hela dagarna, och sedan bara sätta på den "riktiga" datorn när något mer krävande ska göras.

Permalänk
Medlem

Helt perfekt dator för dom som bara vill surfa, ju! Om den här kommer till sverige så köper jag den till min datorlösa flickvän. En bärbar är för dyr, och en stationär är för stor för hennes lilla skokartongslägenhet

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Har ni tänkt på det engelska ordet fit? och pc funkar också i engelska. De har helt enkelt namngett datorn med det engelska språket.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Yes, det vet jag. Men vad ska du göra med datan?
Det inbyggda kortet räcker för den inbyggda hårddisken.
Och USB-diskar som kräver gbit lär inte processorn klara av.

Hårddisken klarar betydligt mer än 100 mbit om det är > 100 mbit man är ute efter.

Sen lär man få betydligt bättre prestanda med ett riktigt nätverkskort, kanske inte så stor (men dock märkbar) när man inte gör något annat men vid multitasking så märker man antagligen stora skillnader på bara 100 mbit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Hårddisken klarar betydligt mer än 100 mbit om det är > 100 mbit man är ute efter.

Sen lär man få betydligt bättre prestanda med ett riktigt nätverkskort, kanske inte så stor (men dock märkbar) när man inte gör något annat men vid multitasking så märker man antagligen stora skillnader på bara 100 mbit.

Uppfattade nyheten fel! Läste det som om det vore 2x1000 mbit i apparaten.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Yes, det vet jag. Men vad ska du göra med datan?
Det inbyggda kortet räcker för den inbyggda hårddisken.
Och USB-diskar som kräver gbit lär inte processorn klara av.

Jag kör med en P2-233 MHz 256RAM och smoothwall som router/filserver. Inga problem med att lasta trafik. Den ligger runt 20% vid belastning i snitt enligt smoothwall webgränssnitt. SÅ en 500 MHz borde klara av uppgiften galant. Som en normal server för gemeneman i hemmet. Å mindre trafik. Ska tilläggas jag har 100/10 BBB som tuffar på ganska mycket...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

vad liten! man skulle köpa en sån och lägga in W 98:a å köra gammla klassiska microsoft spel...

på tal om Hondan; "Honda Fitta är liten på utsidan men stor när du väl kommit in"... Eller "Honda Fitta är ett dagligt nöje" haha

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Hedersmedlem

Dom kan väll göra en "instant on webbbrowser" (med diverse pluggins)
Då skulle man kunna ge dem till alla äldre som inte vet något om datorer men vill kunna surfa på internet hehehehh eller va tycker ni??

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Dom kan väll göra en "instant on webbbrowser" (med diverse pluggins)
Då skulle man kunna ge dem till alla äldre som inte vet något om datorer men vill kunna surfa på internet hehehehh eller va tycker ni??

jävligt smart, det var också smart att ha den som surfdator och bara sätta på den stora när man behöver den men jag skulle nog endå inte använda den

varför kan man inte ta ett vanligt moderkort och göra det dubbelt, då blir det mindre och har samma prestanda. jag menar INTE att man ska knäcka kortet. Det borde ju gå att tillverka ett kort som går som ett U (alltså att man viker det, men att dom tillverkar det så)

edit: dom = profeterna

Permalänk
Avstängd

Hmm, vad skulle en sådan här liten gullburk ha för fördelar som router över en, tja, vanlig router?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Kunde inte motstå... så jag beställde en direkt :D.
Tyvärr hade de ju blivit "slashdotted" så nu dröjer leveransen... för många nördar på slashdot som beställt och tömt deras lager :D:D

Jag är riktigt trött min gamla skrothög till server som står och tuggar hemma i lägenheten, nu åker den! Jag orkar inte med ljudet längre, och den gör ju inget annat än håller lite filer på sina hårddiskar och kör apache i stort sett. Allt jobb och övrigt sköts via bärbar.

Jag hoppas på att detta ska bli den lösningen jag så länge letat efter, någorlunda billig, enkel och utan montering (byggde en egen låda en gång för länge sedan men jag hinner inte och orkar inte idag) och framför allt... tyst :).
Funderar på att köpa till en eller två 500 Gb extern hdd för extra utrymme men jag överlever gott på 40gb till webb och lite ftp-server så länge...
vem behöver förresten kontrollerkort när de externa diskarna är så billiga idag...

Nu ska jag bara ha tag i en liten smidig 10-13" lcd också så kan jag skrota den gamle crt'n

Visa signatur

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones. //Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fragwolf
Jag kör med en P2-233 MHz 256RAM och smoothwall som router/filserver. Inga problem med att lasta trafik. Den ligger runt 20% vid belastning i snitt enligt smoothwall webgränssnitt. SÅ en 500 MHz borde klara av uppgiften galant. Som en normal server för gemeneman i hemmet. Å mindre trafik. Ska tilläggas jag har 100/10 BBB som tuffar på ganska mycket...

Vi talade om gbit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Hmm, vad skulle en sådan här liten gullburk ha för fördelar som router över en, tja, vanlig router?

Du slipper dessa eviga frånkopplingar vid många anslutningar. Inte många routrar som tycker om när du sitter och delar med dig av filer över torrent, eller gör något annat heller, för den delen.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Stabilitet, antalet connections samtidigt blir betydligt bättre än en router i samma prisklass och ändå drar lika mkt ström.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Dom kan väll göra en "instant on webbbrowser" (med diverse pluggins)
Då skulle man kunna ge dem till alla äldre som inte vet något om datorer men vill kunna surfa på internet hehehehh eller va tycker ni??

Som den här då typ?
http://www.zonbu.com/home/index.htm

Verkar ju vara ungefär som Fit-PC fast enklare hdd men snabbare CPU...

Visa signatur

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones. //Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Grabbar (o tjejer ) fatta den där datorn tillsammas med denna skärmen eller kommande bättre/lättare! shit vad grymt!

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Medlem

Hmm, ett USB-WLAN-kort och en extern hårddisk på 500GB eller nåt sånt, så har man den som torrent/web/ftp-server, bara att slänga in i garderoben och glömma bort ^_^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Ska ni ha dual GB-lan finns ex såna här fast inte lika strömsnål: https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Ett stadigt kort till en server på 500 MHz? Jag tror det är kört!
Den kommer ju inte orka skyffla datan vidare.

Citat:

Du slipper dessa eviga frånkopplingar vid många anslutningar. Inte många routrar som tycker om när du sitter och delar med dig av filer över torrent, eller gör något annat heller, för den delen.

Är väll därför man vill ha ett stadigt nic? För att avbelasta cpu'n, speciellt vid många anslutningar. Att skyffla en mängd data kräver generellt mindre av NIC'et än att skyffla mindre data men med rejält många anslutningar (torrents tex).

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Detta har inget med nyheten att göra.

Var köpte du din M6a? Skulle verkligen vilja köpa en sådan.

Du kan köpa den i kina. Går att få tag i för under tusingen.

Ontopic:
Jag kan se hur man kan använda den till router. men att surfa på känns inte ens lönt
Fast så liten som den är så kan du ju koppla den till nätagget idatorn och ha den i lådan. smidigt o fint

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv