Permalänk

Mac dator?

Tjenare.!

Jag har en tjejkompis som är sugen på att köpa en mac dator.

Jag har inga kunskaper angående mac så jag vänder mig till er.

Hur är det med office och det där? Hon ska använda den som skoldator.

Även med kringutrustning så som kameror och sådant, kommer allt funka med att ladda in bilder och sådana saker som det gör i XP?

Några andra saker som ni tycker att hon borde veta angående Mac?

Tack på förhand!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Mac... Macbook då eller? OSX kan vara krångligt för de som inte vet hur OSX fungerar. Man tappar kontrollen över själva operativsystemet med OSX och Vista, XP föredrar jag men det är en smaksak. Går att ha Vista/XP/Linux på en Macbook också?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Mac... Macbook då eller? OSX kan vara krångligt för de som inte vet hur OSX fungerar. Man tappar kontrollen över själva operativsystemet med OSX och Vista, XP föredrar jag men det är en smaksak. Går att ha Vista/XP/Linux på en Macbook också?

Jojo, men det kommer inte att vara några problem med nya OS, men hur är det med om hon ska använda officet som finns på Mac och sedan läsa documentet i en XP dator?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
Jojo, men det kommer inte att vara några problem med nya OS, men hur är det med om hon ska använda officet som finns på Mac och sedan läsa documentet i en XP dator?

Tja, det vettefan, Word klarar väl nästan alla textformat, men jag vet inte vad officet i OSX sparar i för format.

Permalänk

Har för mig att office programmen på både mac och pc använder samma filtillägg på sparade dokument

Permalänk
Medlem
Citat:

själv tycker jag att os x var mycket enklare att lära sig, och mycket lättare att använda, men det ju återigen en smaksak:P

Det är inga problem att köra office i os x, man kan välja vilket format arbetet ska sparas i, och det är inget problem att skicka filer mellan os x och de olika windows os:en:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Nu fattar jag inte vad du menar. Kan ju knappast påstå att OSX är krångligt? Har du ens använt det? Är man inte allt för indoktrinerad i Windows-värld så är MacOSX väldigt lätt att smälta och ta till sig.

Ang. Microsoft Office så finns det till Mac så där är det inga problem, dessutom så kommer "textredigeraren" i nya Leopard att kunna läsa och skriva alla word-format.

Till trådskaparen:
Vad för slags dator är din flickvän ute efter? Bärbar? Stationär?

Jag rekommenderar följande:
* iMac (http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91004...) helst med 2gb minne.
* MacBook (http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91004...) också helst mec 2gb minne.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Nu fattar jag inte vad du menar. Kan ju knappast påstå att OSX är krångligt? Har du ens använt det? Är man inte allt för indoktrinerad i Windows-värld så är MacOSX väldigt lätt att smälta och ta till sig.

Ang. Microsoft Office så finns det till Mac så där är det inga problem, dessutom så kommer "textredigeraren" i nya Leopard att kunna läsa och skriva alla word-format.

Till trådskaparen:
Vad för slags dator är din flickvän ute efter? Bärbar? Stationär?

Jag rekommenderar följande:
* iMac (http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91004...) helst med 2gb minne.
* MacBook (http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91004...) också helst mec 2gb minne.

Tack så mycket!

Hon skulle köpa en bärbar, hon hade tydligen redan bestämt sig innan hon frågade mig men sedan sa någon annan att de skulle strula så då frågade hon mig.

Tack för hjälpen grabbar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

office finns som sagt till mac, kan spara o öppna alla format som windows versionerna kan. kompatibiliteten det är mellan document skapade i office i OSX och dokument skapade i office i windows, är ungefär lika som mellan office dokument skapae i olika office versioner på windows. rent ut sagt, det blir inga problem.

office kommer ju dessutom i ny version, office 2008, till OSX i januari. tills dess kan man ju köra me gamla, tror till o med att man får en uppgradering för en mindre peng när väl 2008 kommer.

angående att lära sig OSX, så kommer hon inte ha nå som helst problem att lära sig det. att man skulle ha mindre kontroll än i XP är inte sant. däremot äre väll sant att man inte måste ha lika mycket koll :D:D

kameror osv. kommer inte vara nå problem, funkar det på pc, så funkar de på mac. har då aldrig stött på eller läst om en kamera som inte funkar. personligen tycker ja iphoto (som följer med osx) är kungligt näre gäller att importera o hantera bilder. om kamran stödjer att laddas in som extern disk, så funkar det genom finder med. alla kameror gör ju dock inte det idag, t.ex. min nya ixus, behöver program så som iphoto eller liknande för att ladda in bilder, oavsett om man kör windows eller OSX

överlag tror ja inte hon kommer ha nå problem alls, skulle vara om det är nå väldigt speciellt program hon måste köra som bara finns skrivet till windows, MEN då äre ju bara att boota windows, antingen genom omstart av datorn eller genom t.ex. paralells, vilket funkar bra till det mesta utom spel.

antar att det är macbooken hon är sugen på, ska hon inte spela allt för krävande spel (vilket ja skulle kunna gissa att hon inte ska ) så äre en riktigt fin dator. kan möjligen komma en uppgradering av den nu i slutet av oktober/början av november, dock äre högt osäkert att det blir så, då man aldrig vet med apple men de "borde" släppa en ny macbook snart, eller en uppgraderad version, vilket ryktet även säger. men ett rykte är ju ett rykte

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag är i en liknande situation som TroNi, och jag undrar vilken MacBook det var som du rekomenderade Dinoman? ( länken fungerar ej längre :I )

Permalänk
Medlem

linjal: det finns ju bara tre huvudsakliga modeller - macbook 13", macbook pro 15" samt macbook pro 17". Jag antar han talade om 13-tummaren.

Köp så dyr som din plånbok tillåter, med vilka funktioner du vill ha. 2GB minne är ett måste vilken modell du än väljer.

Kameror funkar som sagt utan problem. De flesta modeller dyker upp som en flyttbar usb-disk. Canons kameror gör ju dock inte det utan du måste använda ett program, t.ex iPhoto som följer med datorn. Microsoft löste det i XP genom att visa en canonkamera "ungefär" som en flyttbar disk, men det är inte samma sak utan bara ett fulhack. Hur det funkar i Vista vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tappar kontrollen? Du skojar va? Man har väldigt mycket kontroll över OS X bara man vet vad man gör. Det finns dock inte inställningar i systeminställningarna för varenda liten småsak som en användare på 10 000 kommer vilja ändra.

I vilket fall, ja, Office fungerar utmärkt. OS X har traditionellt sett nyare versioner av Office än Windows har (jmf. Office 2003 m. Office 2004, Office 2007 m. 2008 m.fl.). Microsoft har dessutom gått ut med att om man köper Office 2004 idag så får man uppgraderingen till Office 2008 för strax över 200 kr [1].

Vidare, när det gäller kameror så ska det nog till någon väldigt konstig kamera för att det inte ska fungera. Nästan alla kameror är antingen USB Mass Storage Devices eller använder sig av Picture Transfer Protocol. Bägge sätten fungerar i OS X.

Om man köper en Macbook idag får man nästa version av OS X (Leopard) för 85 kr [2], eller så kan man ju vänta till den 26:e då jag antar att alla datorerna kommer börja skeppas med Leopard.

[1]: http://www.microsoft.com/sverige/products/mac/macoffice_techg...
[2]: http://www.apple.com/se/macosx/uptodate/

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Man bör ha 2 gb minne, som Perc säger, men det är mkt billigare att köpa minnet på tex komplett, 2gb för ca 745.-.
( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333791 ) mot appels minnen (2gb) från ca 1350.-

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.