Intels nya Extreme-processorer blir snuskigt dyra

Permalänk
Avstängd

man kan ju ta på avbetalning

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

QX9775 är ju praktiskt taget menat för servrar (A) ;D

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Ehm,
Vad tänker intel med? Om Phenom blir en IntelKiller med halva prislappen ligger de illa till. Vilket iofs är bra så AMD kommer på benen igen och får någon/några miljarder till på sitt ganska tomma konto.

Permalänk
Medlem

Quad Q9550 eller en Quad Q9550 är dom CPUerna som jag tycker verkar rimmliga i priset

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Ehm,
Vad tänker intel med? Om Phenom blir en IntelKiller med halva prislappen ligger de illa till. Vilket iofs är bra så AMD kommer på benen igen och får någon/några miljarder till på sitt ganska tomma konto.

de tidiga prestandatester visar att intel fortfarand äger AMD, vilket är illa. loigger unde ri båda grafik- och processoravdelningen är dåligt jobbat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
de tidiga prestandatester visar att intel fortfarand äger AMD, vilket är illa. loigger unde ri båda grafik- och processoravdelningen är dåligt jobbat.

Det var Barcelona Serverprocessor, Phenom är lite en annan grej.
Kanske AMD släppte Barcelona som var likvärdig med motsvarande Intel för att få Intel att tro att Phenom då var Likvärdig med C2D. Det är lite uppochner, företag lurar företag som tror att de lurar företag osv...

Permalänk
Medlem

Att tillverka processorer är lite grann som tillverkningen av LCD paneler. Vid LCD tillverkning så kan man inte exakt styra hur varje panel kommer prestera och man får ur samma tillverkningsprocess ut paneler av varierande kvalitet. De paneler som blev av bäst kvalitet är också minst till antalet och hamnar i dyrare skärmar medans de flesta panelerna blev av medioker kvalitet och hamnar i konsumentmaskiner medans ett mindre antal blev under medelkvalitet och säljs ej på västerländska marknader.

Det är samma med processorer då det också i processor sammanhang handlar om teknik på nano och mikronivå där vi inte förmår till 100% ha kontroll på kvaliteten vid tillverkningen. En ny processorfamilj är alltid väldigt skrämmande för en processortillverkare då man ej från början vet hur bra man kan komma att få den och hur mycket utvecklingspotential den har.

Det är alltså med stora bävan man sätter igång med serietillverkning av en ny sorts processor. Man ser först när man tillverkat ett visst antal tusen stycken hur bra den är generellt. Den klocknivå som majoriteten klarar köra stabilt blir processorer som hamnar i konsumentmaskiner och för att differentiera ytterliggare körs det med olika multiplar bla. Men vid tillverkningen så blir det ett fåtal procent som presterar över medel. Dessa hamnar i dyra proffsmaskiner. Man kontrollerar också dessa på fabriken under mikroskop och på andra sätt för att kolla efter vad som skiljer dessa från majoriteten. Man försöker sedan förfina tillverkningen och få ut så många som möjligt med den högre klockningen. Allt eftersom man förfinar tillverkningsprocessen så blir det fler och fler procent av en viss sorts processor som blir av bättre kvalitet och således får förbättrad prestanda. Det som skrämmer en processortillverkare mest är hur högt högsta nivån kan hamna.

Klarar man inte vidareutveckla en processor tillräckligt så kan det innebära ekonomisk katastrof om en konkurrent(AMD) har större framgångar med sin processor vad avser maxnivån. Hur långt man når vet man aldrig i förväg det är det som är skrämmande. Dessa nya Quadcores är nya och det faktum att den nya toppmodellen är så pass dyr tyder på att man har väldigt liten andel i den högre klocken och således att man har svårigheter att få ut den högre prestandan. Dock kommer det sannolikt mycket snart att komma ut processorer med ännu högre prestanda ur Intels fabriker. Så vid försäljninsgstart så så finns det troligtvis ännu snabbare att tillgå i pipe line.

Frågan är nu bara hur bra AMD's Phenom blir?

Vi lever i en spännande tid nu!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Det var Barcelona Serverprocessor, Phenom är lite en annan grej.
Kanske AMD släppte Barcelona som var likvärdig med motsvarande Intel för att få Intel att tro att Phenom då var Likvärdig med C2D. Det är lite uppochner, företag lurar företag som tror att de lurar företag osv...

AMD börjar inte direkt ha mycket svängrum att lura sina aktieägare med längre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakim Ågren
Att tillverka processorer är lite grann som tillverkningen av LCD paneler. Vid LCD tillverkning så kan man inte exakt styra hur varje panel kommer prestera och man får ur samma tillverkningsprocess ut paneler av varierande kvaltiet. De paneler som blev av bäst kvalitet är också minst till antalet och hamnar i dyrare skärmar medans de flesta panelerna blev av medioker kvaliet och hamnar i konsumentmaskiner medans ett mindre antal blev under medelkvalitet och säljs ej på västerländska marknader. Det är samma med processorer då det också i processor sammanhang handlar om teknik på nano och mikronivå där vi inte förmår till 100% ha kontroll på kvaliteten vid tillverkningen. En ny processorfamilj är alltid väldigt skrämmande för en processortillverkare då man ej från början vet hur bra man kan komma att få den och hur mycket utvecklingspotential den har. Det är alltså med stora bävan man sätter igång med serietillverkning av en ny sorts processor. Man ser först när man tillverkat ett visst antal tusen stycken hur bra den är generellt. Den klocknivå som majoriteten klarar köra stabilt blir processorer som hamnar i konsumentmaskiner och för att differentiera ytterliggare körs det med olika multiplar bla. Men vid tillverkningen så blir det ett fåtal procent som presterar över medel. Dessa hamnar i dyra proffsmaskiner. Man kontrollerar också dessa på fabriken under mikroskop och på andra sätt för att kolla efter vad som skiljer dessa från majoriteten. man försöker sedan förfina tillverkningen och få ut så många som möjligt med den högre klockningen. Allt eftersom man förfinar tillverkningsprocessen så blir det fler och fler procent av en viss sorts processor som blir av bättre kvalitet och således får förbättrad prestanda. Det som skrämmer en processortillverkare är hur högt högsta nivån kan hamna. Klarar man inte vidareutveckla en processor tillräckligt så kan det innebära ekonomisk katastrof om en konkurrent(AMD) har större framgångar med sin processor vad avser maxnivån. Hur långt man når vet man aldrig i förväg det är det som är skrämmande. Dessa nya Quadcores är nya och det faktum att den nya toppmodellen är så pass dyr tyder på att man har väldigt liten andel i den högre klocken och således att man har svårigheter att få ut den högre prestandan. Dock kommer det sannolikt mycket snart att komma ut processorer med ännu högre prestanda ur Intels fabriker. Så vid försäljninsgstart så så finns det troligtvis ännu snabbare att tillgå i pipe line. Frågan är nu bara hur bra Phenom blir? Vi lever i en spännande tid nu!

Pang på rödbetan.

Och hur många tror att Intel behåller denna prisnivå ifall en mellansegments-Phenom slår den?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd

Sweclockers nya favorit blir Q9450?
Billigast med högsta cachen. Var så med e6600.

Hoppas de klockar bra

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Ah, bara köpa en Quad Q9450 och klocka upp den, svårare än så är det ej. Vem behöver 1600 buss? Ingen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Det var Barcelona Serverprocessor, Phenom är lite en annan grej.
Kanske AMD släppte Barcelona som var likvärdig med motsvarande Intel för att få Intel att tro att Phenom då var Likvärdig med C2D. Det är lite uppochner, företag lurar företag som tror att de lurar företag osv...

Dessutom verkar barcelona klocka väldigt dåligt. kommer knappt över 3 ghz, och är mindre effektiv per klock än intels proppar. Vi får hoppas för AMDs bästa att detta fixar sej med nyare revisioner.

Permalänk

Tröttsamt med folk som kallar folk för idioter bara för att mycket för dom, är lite för någon som tjänar rejält. Face it, någon som tjänar 4 gånger så mycket som oss vanliga arbetare tycker inte det är dyrt eller mycket pengar. Varför ska man då hålla tillbaka? Om 10.000:- är småpengar, är man då dum? I dom flesta fall är det förmodligen helt åt andra hållet.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem

Och hur många tror att Intel behåller denna prisnivå ifall en mellansegments-Phenom slår den?

Intels P4 EE var svindyr trots att det fanns bättre presterande Athlon64 processorer för en bråkdel av priset.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Intels P4 EE var svindyr trots att det fanns bättre presterande Athlon64 processorer för en bråkdel av priset.

Exakt,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Tröttsamt med folk som kallar folk för idioter bara för att mycket för dom, är lite för någon som tjänar rejält. Face it, någon som tjänar 4 gånger så mycket som oss vanliga arbetare tycker inte det är dyrt eller mycket pengar. Varför ska man då hålla tillbaka? Om 10.000:- är småpengar, är man då dum? I dom flesta fall är det förmodligen helt åt andra hållet.

Nåja, det känns inte prisvärt i alla fall. Även de som är rika brukar hålla med om att det är dumt att betala för mycket för en vara om man inte behöver (de flesta har blivit rika genom att inse just detta). Sitter man med ärvda pengar, så har man förmodligen andra referensramar, men hur många gör det?

För den stora massan är det smartare (i benämningen att det är smartare att betala lite för mycket prestanda, än mycket för lite mer prestanda) att lägga sig något snäpp under high-end processorerna. Detta eftersom prestandan kanske är 20-30% sämre, men priset 60-70% lägre och prestandan redan där räcker och blir över.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Om nu Extreme varianterna inte är bättre än en vanlig som är klockad, varför slås då alla världsrekord på Extreme varianterna?

Visst man kan klocka en billig processor och få den att prestera likvärdigt eller bättre än en dyrare variant, MEN man får inte glömma att en dyrare variant också går att klocka och upplåst multipel är oftast ett måste för att nå optimal klock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Tröttsamt med folk som kallar folk för idioter bara för att mycket för dom, är lite för någon som tjänar rejält. Face it, någon som tjänar 4 gånger så mycket som oss vanliga arbetare tycker inte det är dyrt eller mycket pengar. Varför ska man då hålla tillbaka? Om 10.000:- är småpengar, är man då dum? I dom flesta fall är det förmodligen helt åt andra hållet.

Det handlar inte om det. Intel bröt en gräns för att det går bra för dom och för att dom tycker att dom är bra nog själva. Titta på Microsoft, bara för att man har råd med ett operativsystem för 3000kr behöver det inte betyda att priset är vettigt, men eftersom Microsoft har monopol eftersom allt annat är gratis så kan dom också göra så. Hur lågt det än är.
Intel försöker hävda sig och jag hoppas verkligen att AMD (eller ännu bättre, nån ny tillverkare) kan slå dom på käften så dom kommer ner på jorden igen.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
"$1 = 10kr" har nästan blivit ett mantra här på sweclockers. Riktigt så illa är det inte. Jag gjorde en liten jämförelse mellan priserna på Newegg och prisjakt.se. Kanske inte världens mest vetenskapliga undersökning, men en fingervisning non the less.

Tveklöst en bra jämförelse, men jag gissar iallafall att den inte är helt applicerbar på den prislista vi fått i denna tråd av åtminstone två orsaker:

1) Priserna i nyheten är grossistpriser

2) Man kan nog räkna med att priserna är lite extra upphaussade i början när efterfrågan är hög.

Visst, 10spänn per dollar kanske man inte riktigt når upp i, men 9 är nog ingen omöjlighet, och 10 är enklare att räkna på

...

Om prisvärdhet igen: om man dessutom tar med hur otroligt kort tid en processor är "top of the line", så är det ju ännu en anledning att inte skaffa det senaste... (som DARK0 påminde mig om - jag glömde ta upp det från början)
Visst, har man tiotusentals kronor över utan absolut något vettigare att göra med dem (ok jag ger mig, det krävs inte en 1000 miljarder kr förmögenhet ) så hindrar jag ingen från att köpa dem, och jag har egentligen inget emot Intels prissättning heller: om folk faktiskt köper värstingprollar trots den extremt exponentiella prissättningen så vore ju Intel dumma om de inte sålde dem!

Vinner jag på lotto och få nån mille över ska jag fundera på saken - annars finns det saker som för mig vore vettigare eller roligare att bränna pengar på än att vara "värst" (med vadå, 10-20%:ig CPU-prestandaökning?) som jag kan njuta av i kanske ett år innan den blir omkörd av något annat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
En väldigt nyfiken fråga: När kommer man märka en märkbar skillnad mellan en vanlig Intel Core 2 Duo E6600 och en Extreme QX9775?

Mycket möjligt att man encodar Xvid några minuter snabbare, eller kanske packar upp de där rar filerna några sekunder snabbare.

Men i en spelmaskin, märker du någon som helst skillnad?
I en arbetsdator, där du jobbar, lyssnar på musik eller designar hemsidor, märker du någon skillnad?

Kommer du verkligen få nytta av 12 MB L2 chache?

När kommer en sådan processor till nytta? När den får ta hand om en SQL-databas? Eller vad?

Berätta gärna.

Du kommer ju såklart inte att märka någon skillnad när du sitter med vanliga kontorsapplikationer eller skriver HTML, där räcker tillochmed enkärniga mycket väl fortfarande.

Saken med quadcore är väl i mitt tycke att man kan pressa på med tyngre multitasking utan att förlora prestanda. Saker som exempelvis bildrendering och videoencoding drar stor nytta av fler kärnor. Och gör man något av dessa samtidigt blir det självklart mer märkbart när man har fler kärnor som kan hantera arbetsbördan..
Du kanske plötsligt blir trött på att sitta i Photoshop med 100+ lager och ett annat program med en flashbaserad historia till någon sida och blir lite sugen på att lira ett spel, varför stänga Photoshop och flash? Varför inte dra igång en HD-film på andra skärmen medan man jobbar också?

Och ja, som serverprocessorer är de ypperliga. Vi ser hela tiden även fler och fler spel och applikationer som utnyttjar flera trådar.

Personligen skulle jag inte köpa något annat än en quadcore i dagsläget, men att köpa den värsta skulle för mig bara vara dumdristigt. Dagens processorer har ju så mycket kraft att det blir svårt att dra full nytta av all potential om man inte just sitter med tyngre applikationer.
Att köpa quadcore för att framtidssäkra är ett bra argument också enligt mig.

Nåväl, det är i alla fall vad jag tycker.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Ingen vet hur en AMD's nya klockar.
Vi vet att Penryn gör 6ghz under LN2.

Svarade du på rätt inlägg? Fattar inte, jag har inte skrivit ngt om överklockning.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Haha jo Roger W det gjorde jag:). Jag var lite trött :/

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
"Köper man en QX97XX CPU för gaming har man nog mer kronor på kontot än hjärnceller i skallen"

De flesta ligger väl omkring 1000 miljarder hjärnceller så det blir inte så många köpare det inte.

Som vanligt många idiotiska avundsjuka inlägg. Bra att intel sollar ut lite extrema överklockningsprocessorer för folk som vill leka och har pengar. Det är idiotiskt att inte använda pengarna om man har för mycket av dom. De gör mer nytta spenderade än sparade.

Jag skulle gärna leka lite med en om jag råkade bli miljonär.

Hur roligt är det att leka med en värstingmodell?
Det är ju roligare att köpa den lägst klockade modellen och med hjälp av kunskap och val av andra komponenter "leka med den".

Sen kan man spendera de pengarna man sparade till välgörenhet eller köpa luftgitarrer på blocket eller något annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN
Core 2 Duo kom förra sommaren.. Intel behövde ungefär 5 år för att ha en chans igen. Så egentligen borde man säga att Intel inte kommer ha en chans eftersom dom enbart lanserat Core 2 Duo som något vettigt sedan Pentium 2/3.

Dock står jag inte för det påståendet eftersom Intel har visat att dom kan. Jag både hoppas och tror att Intel och AMD kommer ligga jämnt till framöver. Det hade gjort världen så mycket trevligare också. Fanboys hade fått kamma sig, priserna hade pressats som fan och man hade inte behövt känna sig dålig bara för att man valde fel "stall".

Att komma med kommentarer om huruvida AMD har en chans är dock lite väl långsökt - eller jobbar du på AMD?

Dessutom så är inte Intel bäst på marknaden idag heller.
Det finns saker som AMD är bättre på.

Under den tiden som AMD hade tronen så var de bättre än Intel på allt.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Fxn va folk klagar.
Man ska vara glad att Intel säljer en upplåst CPU överhuvudtaget.

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E6600 ES 2,40GHz @ x,xxGHz|ASUS Maximus Extreme X38|
|Corsair Dominator TWIN3X2048-1800C7DF DDR3 @ xxxxMHz||ATI Radeon HD 2900 XT @ 850/1000|
|RAID 0 2x Maxtor 6V080E0 80GB SATA2|RAID 0 2x WDC WD1200JD-00GBB0 140GB SATA2|Creative |Audigy2 ZS|LiteOn DVDRW SOHW-1693S|Lian-Li PC-65B|OCZ Powerstream 520W|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3

Under den tiden som AMD hade tronen så var de bättre än Intel på allt.

Upp till bevis då.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Upp till bevis då.

Behövs det verkligen bevisas?
En Athlon 64 var billigare, snabbare och svalare än en P4 t.ex.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Vad gör det att en processor kostar så mycket pengar? Har man råd, och vill ha det allra bästa så bör man få köpa en cpu utan att folk tycker att man är en idiot. Detta är avundsjuka och jantelagen så det skriker om det!

Jag hade gott klarat mig med en Volvo V40 i någon 2000 modell, jag hadde kunnat köra dit jag velat, hadde vart billig i drift och allt detdär. Men jag ville hellre ha en BMW 520, den kostade lite mer men den var så otroligt mycket skönare/roligare att köra!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Jag tycker de flesta biljämförelserna haltar, då folk blandar in olika märken etc vilket inte är riktigt jämförbart...

Så här är min version:
Att köpa en QX9770 istället för en QX9450 är ungefär som att betala drygt en miljon kronor spänn för en Volvo S60 T5 på 250 hästkrafter (fast med säg ett lite flexiblare modchip - eg upplåst multiplier), jämfört med att betala ca 275 000 för en Volvo S60 2.5T på 210 hästar... Och det med förutsättning att all annan extrautrustning förutom motorn är den samma

Dvs du får ca 20% mer effekt, till mer än 4 ggr priset.

Källa:
http://www.volvocars.se/All-Cars-MY08/Volvo-S60/which/Variant...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
haha ja 1500dollar för en cpu är helt s tört. men det lär väl tilltala 3dmark nördar som ska skryta såklart.

ja ofantligt dyrt! vore kul o se hur många "points" det blir i folding med en sån per dygn!

citat:
"--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av Tracer
En väldigt nyfiken fråga: När kommer man märka en märkbar skillnad mellan en vanlig Intel Core 2 Duo E6600 och en Extreme QX9775?

Mycket möjligt att man encodar Xvid några minuter snabbare, eller kanske packar upp de där rar filerna några sekunder snabbare.

Men i en spelmaskin, märker du någon som helst skillnad?
I en arbetsdator, där du jobbar, lyssnar på musik eller designar hemsidor, märker du någon skillnad?

Kommer du verkligen få nytta av 12 MB L2 chache?

När kommer en sådan processor till nytta? När den får ta hand om en SQL-databas? Eller vad?

Berätta gärna.
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av epple

Du kommer ju såklart inte att märka någon skillnad när du sitter med vanliga kontorsapplikationer eller skriver HTML, där räcker tillochmed enkärniga mycket väl fortfarande.

Saken med quadcore är väl i mitt tycke att man kan pressa på med tyngre multitasking utan att förlora prestanda. Saker som exempelvis bildrendering och videoencoding drar stor nytta av fler kärnor. Och gör man något av dessa samtidigt blir det självklart mer märkbart när man har fler kärnor som kan hantera arbetsbördan..
Du kanske plötsligt blir trött på att sitta i Photoshop med 100+ lager och ett annat program med en flashbaserad historia till någon sida och blir lite sugen på att lira ett spel, varför stänga Photoshop och flash? Varför inte dra igång en HD-film på andra skärmen medan man jobbar också?

Och ja, som serverprocessorer är de ypperliga. Vi ser hela tiden även fler och fler spel och applikationer som utnyttjar flera trådar.

Personligen skulle jag inte köpa något annat än en quadcore i dagsläget, men att köpa den värsta skulle för mig bara vara dumdristigt. Dagens processorer har ju så mycket kraft att det blir svårt att dra full nytta av all potential om man inte just sitter med tyngre applikationer.
Att köpa quadcore för att framtidssäkra är ett bra argument också enligt mig.

Nåväl, det är i alla fall vad jag tycker. ;)"

Håller med kör en 2 kärnig kan köra en drös program igång i bakgrunden plus folding och spela sammtidigt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN
Ja. Bra jobbat Intel! Spräcka 999$-gränsen känns ju sjukt smart. Nu förtjänar dom att bli överkörda av AMD..

ingen risk AMD har ju somnat så "överkörda" var väl ett lite väl starkt ord

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

smart drag av intel. klart vissa kommer köpa dessa och intel kommer tjäna pengar som satan då tillverkningskostnaden säkert är låg

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401