Mac OS X Leopard snart här

Permalänk
Melding Plague

Mac OS X Leopard snart här

Apple meddelade i dagarna sina kunder och partners att den kommande Mac OS X-versionen 10.5 som även kallats Leopard skall lanseras den 26 oktober. Denna version skall innehålla över 300 nyheter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att någon gör saker och ting rätt.

Permalänk

Beställde ett ex igår.
SEK991,25 efter rabatter blev det

Permalänk
Medlem

Om man ändå kunde installera Mac med vanliga datordelar. Mac är bättre på många sätt enligt mig.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
Om man ändå kunde installera Mac med vanliga datordelar. Mac är bättre på många sätt enligt mig.

Precis vad jag tänkte! Funkar den på vilken PC som helst snart?!?!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Uppgraderar nog hemma med det kommer nog ta ett par månader/1 år innan jag vågar göra det på jobbet.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Precis vad jag tänkte! Funkar den på vilken PC som helst snart?!?!

En mac är ju i princip en pc idag hårdvarumässigt. Apple tjänar mycket pengar på datorerna. Om vilken dator som helst kan köra deras operativsystem förlorar de mycket av datorförsäljningen. Om det kommer en version av leopard som inte är låst till apples egna datorer tror jag den versionen skulle bli mycket dyrare för att kompensera den dator man inte får såld.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Hoppas bara de uppdaterar macbooks till socket p och gma x3100 inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Hoppas bara de uppdaterar macbooks till socket p och gma x3100 inom en snar framtid.

Den är imo rätt akut. Apple vill sälja spel, då är det bäst fan att deras bärbara för konsumenter klarar det med.

Själv skaffar jag nog leopard efter nyår eller nåt. Mumma att nu kunna köra G5orna på 64 bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
En mac är ju i princip en pc idag hårdvarumässigt. Apple tjänar mycket pengar på datorerna. Om vilken dator som helst kan köra deras operativsystem förlorar de mycket av datorförsäljningen. Om det kommer en version av leopard som inte är låst till apples egna datorer tror jag den versionen skulle bli mycket dyrare för att kompensera den dator man inte får såld.

Saken är väl att de skulle behöva skriva drivrutiner och ha support för all den andra hårdvaran som finns där ute. Bara det skulle öka priset.

Det de gör nu med att ha stöd för bara en specifik typ av hårdvara sparar in extremt mycket krafter och resurser, och man kan fokusera på att optimera allting runt just detta.

Ta en spelkonsoll som exempel, grafiken flyter på ypperligt där, och så sitter man med en PC som är bättre specifikationsmässigt, men man får inte samma flyt ändå. Så simpelt, men ändå frustrerande.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk

Fyller på vad epple skriver, iom att Apple begränsar MacOS till sina egna burkar innebär också att om man nu får några problem med hårdvarukompatibiliteten så är det lätt åtgärdat, man måste inte ta massa annan hårdvara med i beräkningarna. Det är anledningen till att MacOS är stabilare än något annat kommersiellt OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petterf
Beställde ett ex igår.
SEK991,25 efter rabatter blev det

Hur kunde du få det så billigt? exkl moms?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Fyller på vad epple skriver, iom att Apple begränsar MacOS till sina egna burkar innebär också att om man nu får några problem med hårdvarukompatibiliteten så är det lätt åtgärdat, man måste inte ta massa annan hårdvara med i beräkningarna. Det är anledningen till att MacOS är stabilare än något annat kommersiellt OS.

... och även en orsak till att MacOs egentligen i rättvisans namn inte kan jämföras med varken Windows eller Linux/BSD/OpenSolaris. I övrigt är det nog en smaksak vilket man föredrar.

Någon nämnde spelkonsol: i och för sig bör man kanske också lägga till att en Apple i motsats till spelkonsoler ju faktiskt kan uppgraderas (något som i och för sig också innebär att PC efter en tid drar ifrån, inte bara pga inställningsmöjligheterna, utan också i prestanda), men bara med Apple kompatibel hårdvara vilket vanligen brukar innebära ett saftigare pris.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MAnsi
Hur kunde du få det så billigt? exkl moms?

Inkl moms.
Rabatt genom jobbet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petterf
Rabatt genom jobbet.

damn...
är fortfarande lite småsur över att Apple valt att slopa studentrabatten

Permalänk
Medlem

Är på gång att köpa en Mac Mini, men osäker ifall man får köpa Leopard rabatterat eller inte sen när det släpps. Bilden/länken "Leopard up-to-date" finns på Mac Mini-sidan, men länken är död. Motsvarande länk på amerikanska sidan funkar och där står det att det går att köpa Leopard för 10$, ifall man köper en Mac nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Är på gång att köpa en Mac Mini, men osäker ifall man får köpa Leopard rabatterat eller inte sen när det släpps. Bilden/länken "Leopard up-to-date" finns på Mac Mini-sidan, men länken är död. Motsvarande länk på amerikanska sidan funkar och där står det att det går att köpa Leopard för 10$, ifall man köper en Mac nu.

Har sett på flera håll att om man köpt mac efter 1 oktober så får man uppgradera mot en fraktavgift på 9,99 dollar.

Detta borde ju gälla även i Sverige.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MAnsi
damn...
är fortfarande lite småsur över att Apple valt att slopa studentrabatten

Vad pratar du om? Förhandsbeställde precis Leopard med studentrabatt (1095:- isf 1195:-).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Fyller på vad epple skriver, iom att Apple begränsar MacOS till sina egna burkar innebär också att om man nu får några problem med hårdvarukompatibiliteten så är det lätt åtgärdat, man måste inte ta massa annan hårdvara med i beräkningarna. Det är anledningen till att MacOS är stabilare än något annat kommersiellt OS.

Hur många kommersiella OS finns det? Kan inte komma på särskilt många...

Varför Mac OS X är stabilare än t.ex. Windows är nog för att det är UNIX baserat och inte utvecklat av klåpare.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Hur många kommersiella OS finns det? Kan inte komma på särskilt många...

utöver drakarna, många. de flesta är dock mer eller mindre baserade på annat iof, och vissa finns även i gratisvarianter. men noterbara som kan köras på vanliga svenssondatorer är tex:

SuSE, Zandros, (Linux)

ZETA (BEOS) verkar dock ha lite rättsliga problem just nu.. http://www.zeta-os.com

SKY-OS (?) är fortfarande beta, men tom den är kommersiell så man får la anta att det färdiga blir de med.. ser ut sådär hursomhelst: http://www.skyos.org/media/videos/mediastation/presentation.h...

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_operating_systems

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Är på gång att köpa en Mac Mini, men osäker ifall man får köpa Leopard rabatterat eller inte sen när det släpps. Bilden/länken "Leopard up-to-date" finns på Mac Mini-sidan, men länken är död. Motsvarande länk på amerikanska sidan funkar och där står det att det går att köpa Leopard för 10$, ifall man köper en Mac nu.

Jag beställde det till min Macbook jag köpt den 2:a Oktober igår, gick fint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Vad pratar du om? Förhandsbeställde precis Leopard med studentrabatt (1095:- isf 1195:-).

1095:- är ju standardpris i ett flertal nätbutiker, bl.a. dustin. Det skulle jag inte kalla studentpris då man är berättigad till 50%.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
Har sett på flera håll att om man köpt mac efter 1 oktober så får man uppgradera mot en fraktavgift på 9,99 dollar.

Detta borde ju gälla även i Sverige.

Vilket det gör, en kamrat köpte en iMac och Mini häromdagen och får 10.5 "gratis".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Hur många kommersiella OS finns det? Kan inte komma på särskilt många...

Varför Mac OS X är stabilare än t.ex. Windows är nog för att det är UNIX baserat och inte utvecklat av klåpare.

Citat:

Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Kommersiell
Kommersiell verksamhet är en verksamhet som omsätter pengar och vars avsikt är att ge intäkter. Om målet är att intäkterna även ska ge överskott, vinst, kallas verksamheten ibland även vinstdrivande.

Motsatsen är ideell, i vissa fall kallas även allmännyttiga verksamheter och s.k. public service icke-kommersiella verksamheter.

Många av de stora Linux-distributionerna är kommersiella, därför att man måste betala för att komma åt källkoden osv.
Men även idéella OS är mindre stabila än Mac OS.

Mac OS X är Unix-basserat, men inte de äldre versonerna (9 och tidigare). Ändå är dessa (inkl OS X) också stabilare än till och med många Linux-distributioner. Anledningen är som tidigare nämnts i tråden.

Permalänk
Medlem

Det var tider när man fick Tiger till halva priset (studentrabatt). I alla fall, utökade ram-minnet från 512MB till 1.25GB i min gamla laptop, jag är redo för Leopard!