Single player, på väg att dö?

Permalänk
Medlem

Single player, på väg att dö?

Är single player på väg att dö ut?
Det känns som att multiplayer håller på att ta över marknaden, är det någon som håller med om detta eller har jag helt fel?

Permalänk
Medlem

nej det har jag svårt att hålla med om, men multiplayer breder ut sig mer och mer pga. bredband osv.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

nepp håller ej med, nu har ju tom Crysis beta ute som nog är lite mer single än multi sedan är ju half life 2 episode 2 kommit ut...

det är ju endast single...

Permalänk
Medlem

Mera COOP.

Ytterst sällan ja lirar Singleplayer spel ensam längre.
Oftast körs det tillsammans med en polare, varanan bana typ.

Undantaget är RPG spel.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Singe- och multiplayerspel är egentligen två olika marknader som uppfyller olika behov, så jag har svårt att se hur den enes framgång skulle kunna skada den andre.

Permalänk
Medlem

Om det håller på och dö så är det nog inte pga att folk inte tycker om att spela Single Player utan för att betalningsmodellen ser ut som den gör med piratnedladdningar. Företagen tittar på Blizzard och World of Warcraft eller andra "online"-modeller och inser att det är där pengarna finns.

Men att folk fortfarande spelar Single Player råder det inga tvivel om.

Titta bara på spel som Civilization IV och Sim City 4, båda spelen har en stor fanskara och ett levande community med mods strategiutbyten osv på nätet även om själva spelet är Single Player.

Att spela Single Player är avkoppling och nöjje, spelar man Multiplayer blir det ett helt annat tävlingsmoment med i bilden och att bara koppla av kommer liksom i skymundan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hoppas då inte det. Jag tycker SP är mycket roligare än MP...

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag hoppas då inte det. Jag tycker SP är mycket roligare än MP...

(Y) Kan bara hålla med, blivit för gammal för MP hehe

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

Finns inga bra Sp spel längre verkar det som allt som kommer nu är Höm ''interaktiva 3dmark program(Spel)'':P

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Inaktiv

Host biosock host

Ja det vore grymt kul med mer coop spel faktiskt!

Permalänk
Avstängd

Finns många välskrivna Singelplayer-spel som är en njutning att spela (Half-Life 2, Portal, Bioshock, Oblivion, F.E.A.R bl.a) så nej, Sp håller inte på att dö

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Sötast

Singleplayer Tycker jag är en historia som tar en från a->b->c->z
Multiplayer är a->b->a->b->a->b->

iaf fler spel som blir så, kvittar vad det är så är det grind.
Varför fixar INGEN coop? ska det vara så jävlans svårt?

Du har två val. Spela ensam med en bra story, spela flera å grinda exakt samma sak om å om igen, cs eller wow? no difference.

Varför inte lite av varje?

Permalänk
Medlem

Lirar aldrig singel på PC.

Visa signatur

Mmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Singleplayer Tycker jag är en historia som tar en från a->b->c->z
Multiplayer är a->b->a->b->a->b->

iaf fler spel som blir så, kvittar vad det är så är det grind.
Varför fixar INGEN coop? ska det vara så jävlans svårt?

Du har två val. Spela ensam med en bra story, spela flera å grinda exakt samma sak om å om igen, cs eller wow? no difference.

Varför inte lite av varje?

Hur har du tänkt att man ska få lite av varje då?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Hur har du tänkt att man ska få lite av varje då?

Han skrev ju coop

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Enligt mig, Singleplayer > Multiplayer i nästan alla fall, multiplayer ser jag bara som en bonus. Förutom då TF2 vilket är en undantag :).

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nille83
Lirar aldrig singel på PC.

håller med, bara sp på konsol. De bästa sp är ju tom till konsol.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gwingis
håller med, bara sp på konsol. De bästa sp är ju tom till konsol.

USch nej nej nej

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag hoppas då inte det. Jag tycker SP är mycket roligare än MP...

CO-OP är nog roligast

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

nej nej,självklart inte,men däremot så blir multiplayer delen mer och mer,men bara för det så håller inte singelplayer delen på att dö ut.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Oblivion är väl ett bra exempel på att singel-spelen inte håller på att dö ut.
Tror det har med att datorspelande med åren har bytt målgrupp från de inbitna nörd-nördarna till vem som helst. Folks morsor sitter ju till och med och spelar nuför tiden. Och denna nya målgruppen upskattar den sociala biten mer.

Permalänk
Medlem

Nej då singleplayer kommer inte försvinna. mne förhppningsvis kommer det komma mer Co-op spel. Jag spelar en del multiplayer men mest blir det nog SP nu för tiden.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
CO-OP är nog roligast

Ja helt klart.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag spelar bara SP, har inget intresse av MP/Co-op....
Har man familj osv så blir det bara nån timme på kvällen varje vecka man får sitta ostört vid datorn och då vill jag börja direkt där jag slutade sist.
Köpte senaste Airborne och spelet var väl helt ok men att det bara 6 uppdrag gjorde mig riktigt besviken, borde varit åtminstone 10-12 st.

Permalänk
Medlem

varför är det så svårt att baka in co-op i varje singleplayer spel?

det skulle ju göra varje singleplayer spel mycket bättre man spelar ju samma campaign ändå man är bara 2st eller fler!

det kan ju inte vara någon som förlorar på att coop finns med i spelet?!
(finns självklart undantag men dom flesta singleplayer spel borde gå köra coop!)

kommer ofta coop patchar till många spel också...dock brukar dom vara halvdana ibland så varför inte slänga in det direkt istället

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Älska singleplayer! Kommer INTE dö. Singleplayer med CO-OP är framtiden!

Permalänk
Avstängd

Tycker SP är trist pga det är så satans dyrt.
Köpa ett spel för 600-700 kr som håller 4-10h sen har man inget mer att göra med det, vet flera polare som håller med och köper oftast spel som har en bra MP del också för att det ska hålla längre.

Sen är singelplayer själv riktigt trist i flesta spelen enligt mig, COOP SP är skitkul, men ensam nej usch.

MP är det annars som gäller för mig, också det jag tycker är roligast.

Visst SP i vissa spel är ett måste att spela, men enbart i stora spel som Zelda,Mario osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Köpa ett spel för 600-700 kr som håller 4-10h sen har man inget mer att göra med det, vet flera polare som håller med och köper oftast spel som har en bra MP del också för att det ska hålla längre.

Köp stretgispel eller andra typer av "management"-spel istället, allt är inte shooters.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nille83
Lirar aldrig singel på PC.

Har du provat?`

I konsolvärlden så är det nästan ett måste att alternativet som man kan köra hemma + snacka över headset och klara ett spel tillsammans ska finnas med.
När det sedan handlar om PCn så får vi en nödlösning.
Du kan klara av banorna tillsammans typ.
Thats it.
Varför inte möjligheten att klara ett spel tillsammans?
Varför blev SvenCoop så stort.
Jo för att man kunde spela igenom hela Half life tillsammans.
Det är kul och spelindustrin borde fatta att om de säljer ett spel som har det läget så kommer de sälja ett spel till den kompis som vill vara med och klara spelet.

Visserligen så är det skönare att sitta framför teven med sin PS3 + 5.1 ljudssystem men när man kommer till FPS och strategi inte en chans att jag lirar det på en konsol. Det är långt ifrån känsla och skicklighet när man vevar runt på de analoga spakarna och har en hitbox som är tio ggr större än PC. Inte alls samma känsla.
När man pratar om känsla så är det Äventyr, bil och sport. Där är konsolen överlägsen. I alla fall för min del och jag tror många delar upp sitt spelande precis som jag gör.
Ett bevis på detta är att jag köpte FEAR som är bland de bästa spel jag någonsin spelat till PS3:an. Visst ljudet var häftigare. 50" teven gjorde sitt. Men var tog intensiteten ivägen. Den försvann inte. Men den avtog tydligt. Jag är ganska hyffsat duktig på gamepad också men när man kommer till svettiga intensiva FPS spel så är det överlägset att köra med mus och tangentbord. Tänk dig då att när du sitter där och kan klara FEAR med en polare också och fienden kommer på alla kanter. Det skulle upplyfta spelet en nivå till.

SÅ VARFÖR I HELA VÄRLDEN är det så få COOP spel i storyläge till FPS på PC??!!

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd

För att det är krångligt för många utvecklare att införa COOP online för PC antar jag.

Tyvär existerar knappt coop på pc, vilket suger, tycker det hade varit roligt att lira online SP med någon i ett PC spel men tja.