Panasonic lanserar blu-ray-brännare

Permalänk
Melding Plague

Panasonic lanserar blu-ray-brännare

Tillverkaren Panasonic har i dagarna släppt en ny blu-ray-spelare för datorer. Enheten heter LF-PB271 och kan bränna bd-skivor med dubbla lager samt bränna vanliga bd-skivor med fyra gångers hastighet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fyra gångers hastighet? Fyra gånger vad?

Permalänk
Medlem

idg skrev väl nyligen om en ny teknik för skrivbar blu-ray media som skulle göra (median) billigare. Problemet är att den nya tekniken inte är kompatibel med dagens brännare så jag skulle vara lite försiktig.
Möjligheten finns att man kan få stöd för det med en ny firmware men vad vi sett av sådana lösningar tidigare är att skrivkvalitén inte brukar ligga på topp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krafs
Fyra gångers hastighet? Fyra gånger vad?

4 gånger läshastigheten för en blu-ray spelare som man kopplar upp mot tv:n, of course

när cd-brännarna kom så var det multiplicerat med hastigheten för cd-musikspelare

dvd-brännarna multiplicerafr man med dvd-läsarens hastighet... osv

Permalänk
Avstängd
Citat:

Wikipedia
Media type: High-density optical disc
Encoding: MPEG-2, MPEG-4 AVC (H.264), and VC-1
Capacity: 25 GB (single layer), 50 GB (dual layer)
Read mechanism: 1x@36 Mbit/s & 2x@72 Mbit/s
Developed by: Blu-ray Disc Association
Usage: Data storage, High-definition video and PlayStation 3 Games

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrwhite

Då känns det ganska överdrivet att den ska skriva 142 MB/s. Rätt snabbt.

Permalänk
Medlem

Ca: 3000 kr i Japan.... Trevligt att priserna börjar gå ner

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

Små märkligt att spelarna/brännarna som kommer ut (förutom LaCies externa) inte fungerar/kompatibla med OS X. Apple är ju trots allt med i bluray gänget!

3000 är rätt bra pris. Ska bli kul o se hur den hamnar i pris när den väl landar i Svenska hyllor... om den i huvudtaget gör det!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjasmuggler
Då känns det ganska överdrivet att den ska skriva 142 MB/s. Rätt snabbt.

Du menar 144 ?
Sen är inte Mbit = MByte. 144 Mbit/s = 18 MByte/s vilket inte är särskilt imponernade i ren överföringshastighet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Du menar 144 ?
Sen är inte Mbit = MByte. 144 Mbit/s = 18 MByte/s vilket inte är särskilt imponernade i ren överföringshastighet.

Jag menade 144, men det där hade jag ingen koll på.

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar det ljusna med priset. Längtar tills priset är nere i 1500kr, då blir det ett köp.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

En brännare för runt tusenlappen som fixar bägge formaten är vad jag väntar på samt att skivpriserna minskar till typ 1/10 av nuvarande.

Men det är på rätt väg i vart fall