N-routrar i stort test

Permalänk
Medlem

Lite nästan off topic. Om jag har tolkat: http://grouper.ieee.org/groups/802/11/Reports/802.11_Timeline... rätt så är Draft 3.0 klart. Vore kul om ni jämförde 2.0-3.0 mot varandra när dom börjar komma..

Och du som frågade trödlöst på 802.11n skulle vara flaskhals i ditt 20Mbit/s internet så skulle jag inte tro det. Då dom här routrarna borde klara en litet bit över det utan problem..

Längtar till sept-08 när skarpa 802.11n är släppt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swipp
Och du som frågade trödlöst på 802.11n skulle vara flaskhals i ditt 20Mbit/s internet så skulle jag inte tro det. Då dom här routrarna borde klara en litet bit över det utan problem..

Som jag frågade, vad innebär då det testet med throughput med 1000 dataströmmar i praktiken? Har liksom inget sammanhang att sätta in det i, är det extrem belastning som knappast kan uppkomma under "normalt" användande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Jag har hört att D-Link inte fungerar så bra med Comhem som internetleverantör.
Någon som vet nåt om detta, eller var det rent skitsnack från support-gubben på Comhem?

Tacksam för svar, eftersom jag har comhem 24/1 och vill ha: D-Link DIR-655

Vet inget om just detta, men jag vet att N-routrarna av någon anledning inte fungerar i MKB:s bredbandsnät (finns endast i malmö). Vi håller därimot på att jobba fram en lösning på detta

Så ett tips till alla som bor i MKB hus....köp inte N-routrar.

Visa signatur

Ajdå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Det är den maximala teoretiska hastigheten och även om du sitter precis bredvid i praktiken så kommer du inte upp i denna hastighet. Dessutom tror jag de menar den totala överföringskapaciteten vilket inkluderar headers och annat på paketen.

Problemet blir väl snarare omvänd om signalen är för hög altsså om båda aparaterna står alldeles intill varann så stör de väl ut varann, optimalt är väl ett par meter med frisikt?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Trist att asus:en skall vara så svår att ställa in för port forwarding,
hade det inte vart för det så skulle jag ha köpt mig en bums.

Lutar åt en DIR-655 men trist att inte D-Link kan fatta hur användbart
det hade vart med en usb port som hade stött tex en usb disk...

Man får väl sätta sig och kolla på prisjakt efter fler alternativ

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Avstängd

Vad har man för nytta av trådlöst på 300Mbit/s när Lan portarna bara ligger på 100Mbit/s på alla testade routrar utom den från D-link?

Blir ju inte så snabbt då ialla fall om man skickar filer till/från sin fil server med det trådlöst.

Jag menar alla routrar som har 300Mbit/s trådlöst måste ju ha 1000Mbit/s lan allt annat är ju lurendrejeri.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrwhite
Vad har man för nytta av trådlöst på 300Mbit/s när Lan portarna bara ligger på 100Mbit/s på alla testade routrar utom den från D-link?

Blir ju inte så snabbt då ialla fall om man skickar filer till/från sin fil server med det trådlöst.

Jag menar alla routrar som har 300Mbit/s trådlöst måste ju ha 1000Mbit/s lan allt annat är ju lurendrejeri.

Fan vad alla blarrar om gigabit hit och dit,ingen router ivärlden klarar såna hastigheter ändå och trådlöst är ännu värre,inget där som ens kommer upp i 3Mbit per sekund ens oavsett om både router och klient klarar 108g....(som min D-Link 4300 har)...

Sen måste jag säga att denna router klarar allt man slänger på den +att du kan tanka torrents och köra onlinespel samtidigt utan att pingen påverkas alls:))(kallas gamefuel aka färdiga inställningar i routern för runt 200+ onlinespel)bara bocka för och köra:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epple
Får man fråga hur tjock betongväggen var? Och att testa dem 1 meter från väggen på vardera sida säger ju en del, men haft ett större avstånd skulle vara ännu mer intressant (och realistiskt kanske?) för att se hur mycket sämre signalen faktiskt kan bli...

Väggen är ca 15 cm tjock.

Ett kul test vore att ställa upp dem vid en öppen åker och promenera iväg med en bärbar dator. Tyvärr hade jag ej möjlighet att göra detta denna gång.

Citat:

Någon som vet nåt om detta, eller var det rent skitsnack från support-gubben på Comhem?

D-Link fungerar ihop med ComHem. Har personligen testat DI-604, DI-524, DIR-635 och DIR-655.

DI-604 hade i första revisionen problem med ComHem, något som är löst sen många år tillbaka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Hur kan man ha ett seriöst test av ett helt gäng routers, men inte ha vettiga prylar för GigaBit?

I dagsläget har jag tyvärr bara en stationär dator med Gbit samt tre bärbara datorer med 100 Mbit LAN att tillgå.

Sörjer att Gbit inte gick att testa, men vid tillfället fanns endast en dator med Gbit att tillgå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Runt jul så får jag en 100/10mbit lina, och vill köra det trådlöst.
Skulle D-link routern i testet då flaskhalsa min lina, eller skulle det fungera problemfritt?

Vid trådlöst kommer du med stor sannolikhet inte att få ut 100 Mbit, men å andra sidan är det sällan man verkligen får ut 100 Mbit från sin internetleverantör. DIR-655 ger enormt bra prestanda på de fasta portarna och jag rekommenderar att använda denna med kabel och ha det trådlösa som komplement till exempelvis en laptop om man vill surfa i soffan eller sängen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Jag tycker det är orättvist när ni tar med DIR-655 av D-Link och sedan WRT-150N av Linksys när ni borde tagit med WRVS4400N eftersom den precis som DIR-655 har Gbit portar.

Vi testade den router Linksys valde att skicka till oss.

Ska försöka få med mer matchande produkter i eventuellt framtida test.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEBBiE
Blev lite sugen på Asusen..

En fråga dock, det här med throughput och dataströmmar, vad innebär det egentligen i praktiken att den bara klarar 5 Mbps med 1000 dataströmmar?
Antar att det mest krävande jag kommer köra är torrents i ca 20 Mbit/s, kommer jag ha några bekymmer med det?

Om du laddar ner torrents med väldigt många anslutningar är det bättre med högre genomströmning vid ett högre antal strömmar. Normalt sett fungerar torrents helt okej så länge du inte drar ner väldigt många samtidigt. Man kan även begränsa antalet anslutningar i de flesta torrentklienter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av caizer
Dåligt att ni inte testade hur dom presterar när dom måste NAT:a.
Allstå pressa LAN-WAN med flera datorer på LAN som tankar genom WAN-porten. Ju fler datorer man har på "insidan" så brukar den totala throughputen sjunka mot om man kör 1 till 1.
Detta är ju mycket intressantare än vad dom presterar med bara en dator på insidan då det är helt onödigt att han en NAT-box eller "Router" som dom brukar kallas då.

Tyvärr är detta inte det enklaste att testa på bra sätt där alla routrar ska utsättas för identisk belastning.

Om du har tips på hur ovanstående ska utföras får du gärna dra iväg ett mail till mig på jonas(at)sweclockers.com.

Permalänk

Du kan till exempel köra Norton ghost. En server på WAN-sidan och sedan ett antal klienter som får ta emot strömmen på LAN-sidan. Ghost talar om aktuell överföringshastighet, vill man ha en genomsnitlig så får man beräkna på tiden det tog.

Permalänk
Medlem
Citat:

D-link e skit överlag om du frågar mig, men för att ge svar på din fråga: jag har också comhem och min d-link har jobbat sig i över 1 år nu, så förra fredagen fick jag nog och åkte iväg för att köpa en netgear router istället.
Fungerar felfritt och internet tycks gå snabbare?.... desutom har netgear en mkt
enklare inställningsmeny i webbrowsern än vad d-link har, känner mig supernöjd. (kunde inte öppna portar på min gamla d-link heller) vilket jag kan nu

Köpte ifs netgears billigare router för 340spänn på inet (trådlös kostar lika mkt)
aldrig hört ngn som klagat på den ifl.

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Medlem

Tackar för testen! Ni har alltid extremt bra timing på era artiklar! Ni har verkligen känselspröten ute. Som vanligt så hoppade jag direkt till slutsats för att se vad ni kommit fram till.

Jag har förkärlek till Neatgear så jag kommer även denna gång att välja deras produkter. Då allt större filer och större mängd data flyttas mellan datorerna så är det hög tid att uppgradera för min del.

Synd bara att N- standarden inte är riktigt fastslagen ännu......

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Saknade bara ett test under lite längre tids belastning. Min Netgear(108Mbit/s) router brukar bli ganska vissen efter en tids belastning på kanske 20Mbit/s ner. Effekten är att den initialt stabila höga genomströmningen går ner mot modemfart samt svänger kraftigt från noll till kanske 1Mbit/s.

Jag har hört om liknade problem för andra där de sonika har sågat upp plasten och limmat fast en NB kylare på routen för att råda bot på det hela med god effekt.

/zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

För en gångs skull ett mycket bra test, fortsätt i samma spår :).

Sen som ni nämner finns alltid lite små saker som skulle kunna vara bättre men så är det ju alltid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den funkar alldeles utmärkt med Com Hem.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte D-Link överlag.
DI-604 är modellen många haft strul med.
Jag har Linksys RT31P2 och den fungerar bra om nätet fungerar som den ska.
Men så fort det är driftstörningar så kan dock rotern låsa sig. Men det är inte routerns fel. Det är ISP'ns fel.

Jag är en av dem som försökte tills jag grät och gav upp.
Jag har provat sex sju st utav bäst i test trådlösa i prisklasser uppemot 2000 kr. Ingen har fungerat bra som de skall. Trots försök med bättre antenner och förstärkningspunkter så har jag tappat för mkt kraft. Särskilt när man spelat på sevrar med många spelare eller laddat torrents.

Den som kom närmast var D-Links Fuel 4300 tror jag den hette.
Men den hade ändå ett bra tapp. Jag fick ungefär 30-40 högre i ping på servrar som jag hade under 10 på med kabel. Lite sopigt. Torrents fick jag ungefär 60-70% av kapaciteten av vad jag hade med kabel.
Sen en annan grej. Att hålla på med torrents och spela samtidigt var totalt uteslutet med alla trådlösa routrar jag testade.
Tanken från början var att kunna ha en WAN-telefon och slippa en massa kablar. Men efter att ha förlorat på kanske 2000 kr på mellanskillnaden på att försökt hitta något vettigt så körde jag på med kabel igen. Man kanske inte bryr sig så mycket om man skulle tappa 25-40% om man satt med en 100Mbit uppkoppling. Men jag gör det inte och jag tror inte Comhem har bråttom att fixa en sådan hastighet. När de väl gör det. Vad kommer den då att kosta. Antagligen för dyrt för mig!

D-Link DIR-655

Hur bra är denna egentligen?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

En gång D-Link, aldrig D-link. Det är ingen slump att de kallas för Död-Länk. Råkar man mot förmodan få ett ex som funkar går de sönder inom ett år.

Till folk som inte gillar att skruva själv är Netgear det märke jag brukar rekommendera och ASUS till de som kan skruva.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Jag har ComHem 8/8 och en D-link DIR-655, och det fungerar hur bra som helst. Har inte haft en tillstymmelse till problem.

Permalänk
Medlem

Haft en Asus WL-500W sen början på sommaren och den har fungerat bra, dock så strular nätverket mellan XP/Ubuntu, men det kanske har med operativsystemen att göra då det fungerade bra då båda burkarna körde XP, kan dock rekommendera routern, är inte så förtjust i Asus men här har dom faktiskt gjort bra ifrån sig

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Klarar ingen av routrarna .11n-nätverk på 5GHz-bandet?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros

/Adrian

detta är konsument grejor, 5 ghz bandet är licensbilagt och vill du inte bryta mot lagen så måste du söka licens vilket kostar mer än vad jag är beredd att betala för att köra på 5 ghz.

Sen saknar jag med ett långtidstest, hårdbelaste de med 1000 anslutningar i ett dygn eller så. Det borde ta kål på dem.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
En gång D-Link, aldrig D-link. Det är ingen slump att de kallas för Död-Länk. Råkar man mot förmodan få ett ex som funkar går de sönder inom ett år.

Till folk som inte gillar att skruva själv är Netgear det märke jag brukar rekommendera och ASUS till de som kan skruva.

Äsch. Testar man DGL 4300 eller denna 655 modell så blir man garanterat nöjd. Har nu ägt en 4300 i 2år och en 4100 i 1år och har en DIR655 som köptes in för någon vecka sedan. Alla fungerar hur bra som helst och har än så länge inte krånglat ett dugg.

Men jag kan förstå att man blir besviken när man köper en skitrouter som 604 och tror att den klarar hur mycket påfrästningar som helst. Lägg ut lite pengar så får man en av de bästa hemrouterna idagsläget, syftar på de ovan nämnda.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

tack som vanligt för en bra test. Skaffade en D-Link DIR-655 efter att ha läst många trådar här på forum, det finns mycket kompetens här på sweclokers, och testet bekräftar det!!

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk

Alla ni som har ComHem och DIR-655, tack otroligt mycket för att ni har bekräftat att den fungerar bra med min internet-leverantör. Hade nämligen också D-Link för några år sedan och då funkade det inte alls bra.

Då blir det en DIR-655

Permalänk

jag skulle vilja veta vilken router som gör det möjligt att trådlöst streama hd-material utan lagg.. finns d ngn sådan?

sen är det intressant att veta vilken router som bryter uppkopplingen när man ex. laddar ner stora trailers etc från nätet? hade en netgear wpn 824 förut. gav över 2200kr för den när den kom, och den var ren ut sagt värdelös..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twebbas
jag skulle vilja veta vilken router som gör det möjligt att trådlöst streama hd-material utan lagg.. finns d ngn sådan?

sen är det intressant att veta vilken router som bryter uppkopplingen när man ex. laddar ner stora trailers etc från nätet? hade en netgear wpn 824 förut. gav över 2200kr för den när den kom, och den var ren ut sagt värdelös..

Problemet med trådlöst är att prestanda sviktar såpass mycket. Strömmande bild kräver en stabil förbindelse och när ett trådlöst nätverk för en stund sviktar i prestanda börjar bilden hacka.

Går säkerligen att få okej resultat med hjälp av en stor buffert och program som är anpassade efter att strömma video trådlöst.

Vet inte riktigt hur många Mbit hd-material kräver, men kolla upp det och jämför med denna tabell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twebbas

Kolla på routrar med Ubicom's "StreamEngine"-chip med WISH (Wireless Intelligent Stream Handling).
Här finns en "reklam- / infofilm" som visar hur det fungerar.
http://www.youtube.com/watch?v=_voInI1K-jA

Whitepaper finns här:
http://www.ubicom.com/streamengine/streamengine.html

Tips: DIR-655 har det chippet i sig..;)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros

/Adrian

Det är på gång...kommer förmodligen till Sverige under Q1 2008.

Förhoppningsvis kommer även DAP-1555 MediaBridge hit då:
http://www.dlink.com/products/?sec=0&pid=570

Här finns en film där Microsoft använder DIR-655 och MediaBridge för att streama HD-video under en demonstration:
http://www.youtube.com/watch?v=tvAZHvSRp5o

Edit: stavfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N1ghtCrawler
detta är konsument grejor, 5 ghz bandet är licensbilagt och vill du inte bryta mot lagen så måste du söka licens vilket kostar mer än vad jag är beredd att betala för att köra på 5 ghz.

Där ser man. Man får alltså inte använda .11a eller .11n på 5GHz här? Har för mig att vissa DECT-telefoner också använder 5GHz-bandet.

/Adria

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk

jag har en pryl som sänder videosignaler i 5ghz bandet iaf.. för att slippa störningar från telefoner, trådlöst bredband osv. har aldrig hört om ngn licens.. eller d gäller bara vissa varor?

Permalänk
Medlem

Har en D-Link DIR-655 kopplad mot 8/1 tele2 kabel. Funkar kalas-bra. Men det bästa med routern är just Gigabit portarna på LAN. Om man aktiverar Jumbo-Frames så tar det inte många sekunder att överföra filer mellan datorerna i nätverket.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Har en D-Link DIR-655 kopplad mot 8/1 tele2 kabel. Funkar kalas-bra. Men det bästa med routern är just Gigabit portarna på LAN. Om man aktiverar Jumbo-Frames så tar det inte många sekunder att överföra filer mellan datorerna i nätverket.

har du testat streama hd-film i nätverket? eller annat?
tänkte koppla till en xbox 360.. o ev. streama film till denna o glo på projektorn.