Bildskärmsdrivrutin slutar att fungera vid överklockning?

Permalänk

Bildskärmsdrivrutin slutar att fungera vid överklockning?

Vad är det som orsakar sådant? Den återställs dock efter en stund

Permalänk
Medlem

Vet inte, fixade sig efter att jag laddade ner senaste nvidia beta drivrutinen

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk

Hittade omgjorda drivrutiner på ett annat forum men vet inte om dom fungerade bättre

Permalänk

Det är när grafikkortet är för högt klockat drivrutinerna slutar "fungera".

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

Så det har inget med temperaturen att göra?

Permalänk

Nope, mitt gör också så när jag har klockat för högt och då har temperaturerna alltid varit helt okej. Testa att sänka klocken lite, även om det känns förjäkligt.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

Jag har inte klockat ett skit och jag får ändå samma problem. Så det är nog inte bara pga av överklockningen.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Samma här, ibland. Inte ofta dock. Var betydligt värre förr.

Permalänk
Medlem

Jag fick samma problem jämnt förut när ja installerade Vista.
Fick även bluescreens som jag tror hade med grafikkortet att göra.
Sen slutade det helt plötsligt, kan ha varit när ja installerade SP1.

Sen dess har det fungerat skitbra, tills idag när ja installerade Windows 7 och datorn har startat om sej flera gånger, ibland med bluescreen ibland utan förvarning.

Och jag får samma meddelande som förut bildskärmsdrivrutinen slutade svara.
Har samma catalyst version som jag hade innan formatering med, fattar inte vad som kan vara fel.

Visa signatur

E8400 @ 4,2 ghz | Thermalright Ultra 120 eXtreme | Asus P5Q-Deluxe | 4Gb Corsair 8500 | Asus GeForce ENGTX560 TI DCII | Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk
Medlem

Installerade Windows 7 RC 7.100 igår. Kör med ett XFX 4890 just nu och väntar på att mitt andra kort ska komma. Jag får grafikfel och krashar efter en minut i Crysis. Testade ATITool för att kolla efter artifacts och får grafikfel efter 30 sekunder, en liten stund senare krashar datorn och ibland får jag blue screen där det antingen står irql not less or equal eller "dumping physical memory". Trodde först det var fel på ramminnena och testade med 2, 3 och 4 stickor men fortfarande samma fel. Även utan överklockning på CPUn men ingen lycka.

Senaste catalyst (9.6) kör jag med. Så antar att mitt kort är trasigt men väntar tills det andra har kommit så ska jag testa med det.

Testa med ATItool du med se om det krashar med det.

Edit: Har testat lite nu och underklockade mitt grafikkort med 5MHz (!!) och det verkar fungera bättre. Kört testet i 10 minuter nu och inga fel....

Permalänk
Medlem

Jag testade att överklocka mitt kort och råkade ut för samma sak, bilden blev svart i 1 sekund, sedan stod det "Bildskärmsrutinen slutade svara och har nu återställts"
Det var vid 50MHz höjning. Kortet måste väl klara mer? Jag hade fläkten på max + alla chassifläktar.

Höjde med 90MHz och testade Crysis. Det funkade i typ 15-20 minuter tills bildskärmsrutinen failade igen, men i FurMark failar det så fort kortet kommer upp i 85 grader.
Jag tycker att FurMark verkar vara lite väl krävande, jag maxade Crysis och hade 60 grader i temp på grafikkortet, men i det blir det typ 85+.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM