Ström från fläkt-kontakten på grafik kort?

Permalänk
Medlem

Ström från fläkt-kontakten på grafik kort?

Jaha.. har ett problem där jag har en äldre 2 pinnars Fläkt (röd - svart) som jag vill få fungerande på mitt 3 pinnars x800 kort. (röd - svart - gul!)

provade röd svart (självklart) först.. fick då igång den nya fläkten och trode allt var klart! men den gick då åt fel håll! vände på kontakterna och ....... då startade inte fläkten alls.
provade röd svart (igen) för att kolla så jag inte bränt, fick då igång den nya fläkten igen, så inget bränt. Nu sitter jag som ett "?" och svär!

någon som kan pinnarnas volt? och kanske är det varvtal eller grader ut från någon av dom.. vil gärna inte testa mig fram mer!

Permalänk
Medlem

gul är väl varv mätarn ? så är det på vanliga tex 80 mm 120 mm vad jag vet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

är det inte bara att vända på fläkten?
eller passar inte hålen då?

Permalänk
Avstängd

Vadå "åt fel håll"? Det har förekommit att folk av någon outgrundlig anledning trott att fläkten snurrat åt fel håll, fast den snurrat precis rätt. Detta tycker jag är mycket egendomligt, man ser ju rent intinutivt på fläktbladen åt vilket håll det ska snurras. Tydligen tolkar folk fel här. Hur det kan komma sig är för mig en gåta. Ungefär som att "intinutivt" tro att en kub rullar bättre än en boll...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vadå "åt fel håll"? Det har förekommit att folk av någon outgrundlig anledning trott att fläkten snurrat åt fel håll, fast den snurrat precis rätt. Detta tycker jag är mycket egendomligt, man ser ju rent intinutivt på fläktbladen åt vilket håll det ska snurras. Tydligen tolkar folk fel här. Hur det kan komma sig är för mig en gåta. Ungefär som att "intinutivt" tro att en kub rullar bättre än en boll...

men herregud man känner väl om det blåser eller dra.. känner man det inte tar man lite papper och kolla om det suger åt sig det!

jaja .. fläkten gick iaf åt fel håll.. men fick inget svar i går kväll så jag bestämde mig för att testa ist och fick fläkten att gå åt rätt håll med röd (fläkten) till gul (kortet) och svart (fläkten) till röd (kortet)

och iom att det var en ac vga kylare så kunde jag ej vända på fläkten. sitter fastmonterad i kylaren.

tack ändå