Hur fan kan 11 dioder lysas upp av ett 9-volts batteri?

Permalänk
Medlem

Hur fan kan 11 dioder lysas upp av ett 9-volts batteri?

Köpte för länge sedan en ram på ikea, med blinkande lysdioder i. Tänkter inte så mkt på att det drevs att ett 9volts batteri, men började fundera på det nu, och hur fan kan det gå ihop? Det är 10 vita, och en röd. De röda sitter inuti ramen, och lyser upp de andra vita så de lyser lite orange. Drar vita mindre ström? Eller hur kan det funka? Är inga resistorer i kresten, utan leds bara genom en kanske 2mm tjock järntråd. Explain.

Visa signatur

roflcopter

Permalänk

Lysdioderna kanske har ett inbyggt motstånd
sen så är de väl kopplades parralelt i serie med några styck för att få minimalförlust.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vad är det att inte förstå? Lysdioder måste inte ha EXAKT sin speccade spänning för att lysa, dom lyser visserligen en aningen svagare beroende på spänning men dom lyser.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Okej, tack för att du är trevlig syph!

Ska kika lite närmare på hur de är kopplade..:)

Visa signatur

roflcopter

Permalänk
Medlem

Jag har tänt upp vanliga dioder med en 4000 Volts neontransformator som var strömbegränsad till 25mA.'

Så visst lyser lysdioder på en spänning som dom inte är specade till

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

Okej, tack!

Tror du jag skulle kunna driva 5-6 st röda lysdioder med ett endaste 9volts batteri? Har inte den blekaste hur många ampere jag får ut, eller vad dioden behöver. Men att de endast blir 1.5-1.8V var låter väl lite klent? Eller? Vet inte om
ens om amperen spelar ngn roll här.

Har just läst klart Ellära A så ni kan gärna använda "de rätta termerna"...^^

Visa signatur

roflcopter

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla på http://ledcalc.com/#calc
"Vita" behöver normalt sett mer spänning. Dessutom så måste de vara paralellkopplade på något sätt. Alla är inte i serie.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuCke
Jag har tänt upp vanliga dioder med en 4000 Volts neontransformator som var strömbegränsad till 25mA.'

Så visst lyser lysdioder på en spänning som dom inte är specade till

Tro inte att du matade dina dioder med 4000 Volt, du sa ju själv att den var strömbegränsad. Det betyder att den ger 4000 V så länge strömmen är under 25 mA, men om strömmen stiger så begränsas den genom att spänningen sjunker. Dina dioder matades alltså inte med högre spänning än de ska ha för att "släppa igenom" 25 mA, gissningsvis ca 2,5 V.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte heller problemet. Lysdioder är väldigt strömsnåla, och att driva ett dussin eller så med ett 6R22-batteri (9 volt) är väl ingen konst? Må vara att livslängden på batteriet inte blir lång.

Ett alkaliskt primärbatteri av typ 6LR22 håller säg 500 mAh. Om dioderna har ett framspänningsfall på 2 volt kan fyra seriekopplas för ett totalt framspänningsfall på 8 volt. Tre sådana grupper ger 12 lysdioder. Om diodernas märkström är 20 mA (och motståndet dimensioneras därefter) drar alla tolv dioderna tillsammans 60 mA. Vilket ger 500/60 = 8,3 timmars driftstid.

Observera att det är "idealt" uträknat. I verkligheten bör man inte koppla mer än tre dioder i serie för att parera den sjunkande polspänningen vid belastning och åldring, och på så sätt få ut längre brinntid. Vidare ä 60 mA rätt mycket för ett 6R22-batteri och den s.k. peukertkonstanten kommer sörja för att inte alla 500 milliamperetimmarna kommer ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuCke
Jag har tänt upp vanliga dioder med en 4000 Volts neontransformator som var strömbegränsad till 25mA.'

Så visst lyser lysdioder på en spänning som dom inte är specade till

Låter inte speciellt klyftigt. För det första så kommer spänningen obönhörligen sjunka till nominellt framspänningsfall vid 25 mA, dvs runt ett par volt och inte i närheten av 4 kV. För det andra är det ett mycket dumt sätt att testa lysdioder på. Dels så räcker det med en aldrig så liten kondensator i transformatorns utgång för att den initiala strömmen ska döda dioder. Dels så klarar lysdioder just inte mycket mer än sitt framspänningsfall i backriktningen innan zenerspänningen uppnås och dödar dioden. Jag antar dessutom att en neontrafo lämnar växelspänning ut, vilket av nämda anledning då är en säker död för lysdioden. I vilket fall som helst kommer en oavsiktlig polvändning att döda dioden. Dessutom är 25 mA en inte helt ofarlig ström, om än inte direkt dödande. Att "leka" med lysdioder med en spänningskälla om 4 kV som kan lämna 25 mA kan vara mycket obehagligt om inte rentav farligt för den känslige.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
...och den s.k. peukertkonstanten kommer sörja för att inte alla 500 milliamperetimmarna kommer ut...

Tack, då lärde man sig något nytt. Alltid kul med lite ny kunskap.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peukert's_law

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag förstår inte heller problemet. Lysdioder är väldigt strömsnåla, och att driva ett dussin eller så med ett 6R22-batteri (9 volt) är väl ingen konst? Må vara att livslängden på batteriet inte blir lång.

Ett alkaliskt primärbatteri av typ 6LR22 håller säg 500 mAh. Om dioderna har ett framspänningsfall på 2 volt kan fyra seriekopplas för ett totalt framspänningsfall på 8 volt. Tre sådana grupper ger 12 lysdioder. Om diodernas märkström är 20 mA (och motståndet dimensioneras därefter) drar alla tolv dioderna tillsammans 60 mA. Vilket ger 500/60 = 8,3 timmars driftstid.

Observera att det är "idealt" uträknat. I verkligheten bör man inte koppla mer än tre dioder i serie för att parera den sjunkande polspänningen vid belastning och åldring, och på så sätt få ut längre brinntid. Vidare ä 60 mA rätt mycket för ett 6R22-batteri och den s.k. peukertkonstanten kommer sörja för att inte alla 500 milliamperetimmarna kommer ut.

Låter inte speciellt klyftigt. För det första så kommer spänningen obönhörligen sjunka till nominellt framspänningsfall vid 25 mA, dvs runt ett par volt och inte i närheten av 4 kV. För det andra är det ett mycket dumt sätt att testa lysdioder på. Dels så räcker det med en aldrig så liten kondensator i transformatorns utgång för att den initiala strömmen ska döda dioder. Dels så klarar lysdioder just inte mycket mer än sitt framspänningsfall i backriktningen innan zenerspänningen uppnås och dödar dioden. Jag antar dessutom att en neontrafo lämnar växelspänning ut, vilket av nämda anledning då är en säker död för lysdioden. I vilket fall som helst kommer en oavsiktlig polvändning att döda dioden. Dessutom är 25 mA en inte helt ofarlig ström, om än inte direkt dödande. Att "leka" med lysdioder med en spänningskälla om 4 kV som kan lämna 25 mA kan vara mycket obehagligt om inte rentav farligt för den känslige.

Jag är utbildad elektriker och jobbar som skyltmontör, så jag lovar att jag satte säkerheten först. och det var ju givetvis inte i syftet att ha det tänt permanent utan det var för att lura säljarna på kontoret att detta var nya miljövänliga alternativet istället för neonrör och att dessa superdioder var så bra eftersom de gick att använda med vanlig neontrafo.

kontentan av hela testet var att de inte vågade avfärda mina superdioder =).
Och jag jobbar ofta intill spänningskällor som är mellan 3500v-10000v. (så nu fick ni en historia från mitt liv).

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuCke
Jag är utbildad elektriker och jobbar som skyltmontör, så jag lovar att jag satte säkerheten först. och det var ju givetvis inte i syftet att ha det tänt permanent utan det var för att lura säljarna på kontoret att detta var nya miljövänliga alternativet istället för neonrör och att dessa superdioder var så bra eftersom de gick att använda med vanlig neontrafo.

kontentan av hela testet var att de inte vågade avfärda mina superdioder =).
Och jag jobbar ofta intill spänningskällor som är mellan 3500v-10000v. (så nu fick ni en historia från mitt liv).

Jaså? Du vet vad du gör, och då är det plötsligt klyftigt att driva lysdioder från en källa som olastat håller en spänning på 4 kV?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jaså? Du vet vad du gör, och då är det plötsligt klyftigt att driva lysdioder från en källa som olastat håller en spänning på 4 kV?

ja i 2 min för att blåsa folk så tyckte jag att det var en kul idé som sagt stod några meter ifrån innan vi anslöt det till 230. Sen att du/ni kunde förklara hur det fungerar med framspänningen på dioderna etc tycker jag är bra.

'MVh
jucke

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

Sluta tjafsa, labba är skoj bara man är försiktig. Om en lysdiod för 2kr går sönder gör ju varken till eller från.

Koppla på en kondensator med 10 volt märkspänning på 24 eller 36 volts aggregat så blir det skoj. ha det gärna i en burk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubido
Sluta tjafsa, labba är skoj bara man är försiktig. Om en lysdiod för 2kr går sönder gör ju varken till eller från.

Koppla på en kondensator med 10 volt märkspänning på 24 eller 36 volts aggregat så blir det skoj. ha det gärna i en burk.

Det är väl ingen som har förnekat någon att ha skoj med komponenter? Det jag reagerade på var JuCke felaktiga redogörelse att lysdioder lyser på andra spänningar de är specade till hänvisandes till en neontrafo som kan lämna 4 kV. Detta gav det felaktiga intrycket att lysdioder går att köra på 4 kV, för den som inte är bekant med strömbegränsning och intern resistans.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."