Matrox introducerar strömsnåla grafikkort

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Det e ju iaf betydligt mindre än vad mitt 8800Ultra bränner bara för att pussla ihop lite 2D-grafik, har iofs skruvat ner kortet till 315/775/1150 när det bara kör 2D men jag tror nog det drar mer än 12W ändå utan att göra något vettigt för dom watten och detta matrox-kortet skulle ju dra MAX 12W så lite skillnad skulle det ju iaf bli för mig.

Nu är väl inte 8800 Ultra det rätta kortet att jämföra med, direkt.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Nu är väl inte 8800 Ultra det rätta kortet att jämföra med, direkt.

Jo för mig e det det eftersom det är just ett 8800Ultra jag har.

Jag säger ju inte direkt att detta skulle ha prestanda någonstans i närheten av ett 8800Ultra ^^

Menar ju såklart om man hade kunnat göra som jag skrev innan i tråden men det e ju som sagt mer önsketänkande än realitet för tillfället.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
jasså, säger du det
vad säger ni andra då?

Vad kan man få för max fps på CS 1.6 då?

Kortet är inte tänkt att köra 3D applikationer, så CS lär lagga om det startar över huvud taget. Om du har tur flyter det med låga inställningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av djdiff
Säker? Sen när i sånt fall? Var inne på ultraljud för ett par veckor sen. Maskinen var en Philips, och när den bootade var det minsann en GeForce-bios-logga som flashade förbi på skärmen.

Kanske chipsetet är Nforce, men grafikkortet kan fortfarande vara ett Matrox. En av mina (nu skrotatde) burkar hade Nforce chipset, och Sapphire Radeon X600 XT grafik, men (väldigt konstigt - inte) så stod det Nvidia Geforce/Nforce på skärmen när jag boota. Detta för att det var den bilden som var standard bootscreen för bioset.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Kortet är inte tänkt att köra 3D applikationer, så CS lär lagga om det startar över huvud taget. Om du har tur flyter det med låga inställningar.

Men kära nånn CS 1.6 fungerar ju på en 300 MHZ med supergammal ATI rage. Hur kan detta kort klara 2 skärmar (och tillockmed fler :S) men inte en enkel 3D applikation?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Står inte ett ord, vad jag kan se, på Matrox hemsida om att kortet skulle stödja 3D accelerering. Om det inte gör det så kommer det inte kunna att dra CS1.6. Kör du i software så är det ju inte kortet som accelererar, der är din vanliga CPU.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Varför har du ett grafikkort i en server. De flesta upgifter går minst lika bra utan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Varför ska man ha ett bra grafikkort i en server

Hur gör ni vid installation av server mjukvara?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Det är bara för installation av operativsystemet man behöver grafikkort, såtillvida att man inte gjort en automatisk installationsskiva(vanligt), så fort man installerat ett fjärrskrivbord eller liknande så behövs det inte längre. Och för installation av OS(en gång) behöver man knappast ett _bra_ grafikkort. Onboard-chip eller sämsta tänkbara graffe duger.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Hur gör ni vid installation av server mjukvara?

Beroende på maskin, men antingen nullmodelkabel, nätverkskabel eller firewirekabel.

Jag har inga grafikkort i mina servrar... Jag äger dock inga skärmar jag kan ansluta till datorer heller, vilket skulle göra det hela mer komplicerat. Men riktiga servrar levereras inte alltid med grafikkort, finns ingen som helst användning när det finns com-portar som skickar ut precis allt som finns på skärmen, eller som på macar, firewire-portar och man installerar maskinerna i target-mode.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det är bara för installation av operativsystemet man behöver grafikkort, såtillvida att man inte gjort en automatisk installationsskiva(vanligt), så fort man installerat ett fjärrskrivbord eller liknande så behövs det inte längre. Och för installation av OS(en gång) behöver man knappast ett _bra_ grafikkort. Onboard-chip eller sämsta tänkbara graffe duger.

Nej, riktiga servrar, från Sun, IBM, Apple osv. levereras ofta utan grafikkort. COM-portar fungerar klart bättre, du behöver bara ansluta com-portskabeln i en annan maskin så kan du styra datorn. Allt från inställningar i OpenBoot/OpenFirmware till systemens output.

Permalänk

Så man kan använda COMporten som skärmutgång?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Så man kan använda COMporten som skärmutgång?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Var det roligt sagt av mejj eller ^^!
Hmm, kan man värkligen pressa ut så mycket bilder genom comporten till en annan dator?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX