Permalänk
Medlem

Mini-PCI WLAN - Kan man göra så här?

Hej!

Jag kunde inte komma på någon passande rubrik.

Såhär är läget, jag har ett Atheros AR5416-AC1E mini-pci chip (tror att det är mini-pci). Se bilder.

Bild 1

Bild 2

Och jag funderar på om man kan göra som den här killen. Fast tvärtom, alltså ta bort det chippet som sitter i WG311 och stoppa i ett annat. Kommer det fungera om jag installerar rätt drivrutiner i windows eller är det omöjligt att göra så här?

Har någon som har några erfarenheter/kunskaper om hur sådana här PCI-kort fungerar. Funkar själva PCI-kortet som ett skal/adapter som gör det möjligt att använda mini-pci kortet (ger ström och en länk mot datorns syd-/nordbrygga)?

Eller har PCI-kortet mer avancerade funktioner?

Mvh,
Holm

EDIT: Jag beställde MINI-PCI -> PCI adapter från trådlöst.se och installerade sedan OmniPeeks Atheros beta drivare 6.xxx. Allt funkar.

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R3, Intel core i5 3570K, asrock Z77 Pro4, Corsair TX650, Samsung 840 ssd och corsair vengeance 8gig.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt är nog adaptern från Trådlöst enklast lösning, glöm inte att göra egna uttag för fler antenner om du planerar att använda N-läge eller diversity.

Permalänk
Medlem

Tack! Tror ni detta kommer fungera? Isf är det lätt värt 200:-, t.om. billigare än att köpa ett WG311 för att ändå bara ha sönder det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fyxim
Som tidigare nämnt är nog adaptern från Trådlöst enklast lösning, glöm inte att göra egna uttag för fler antenner om du planerar att använda N-läge eller diversity.

Hm..? Nu förstår jag inte riktigt. Det finns redan 3 uttag som är kopplade till två riktade antenner och en omniantenn.

Snälla utveckla för mig som nybörjare på detta!

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att inet har WG311 för 221kr så är det nog billigare, då har man mini-PCI kort och trådlösa..

http://www.inet.se/naetverk/traadloesa-naetverkskort/pci-netg...

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Tänk på att bara första revisionen av WG311 har ett mini-pci kort under skalet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holm
Hm..? Nu förstår jag inte riktigt. Det finns redan 3 uttag som är kopplade till två riktade antenner och en omniantenn.

Snälla utveckla för mig som nybörjare på detta!

Citat:

På adaptern finns det en U.fl-HIROSE'S till R-SMA pigtail monterad. Passar våra miniPCI radiokort.
http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/miniPCI%20till%20PCI%2...

I övrigt angående dina antenner: oftast sitter det bara en förstärkardel på dessa Atheros baserade kort och därför inte alltid bra att köra en ojämn antenn installation, dock kan detta skilja sig på nya 5008-serien. Eftersom jag är tveksam till att 5008-serien fungerar med Madwifi, i vilket ännu inte har stöd för N-läge har jag övervägt att inte göra några tester.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av willmans
Tänk på att bara första revisionen av WG311 har ett mini-pci kort under skalet!

Exakt och då får man inte heller ta fel på WG311T

Citat:

Rev 01 works fine with Madwifi(ng?) under Ubuntu 7.04 with NetworkManager.
Rev 02 has a TI chip, and is not compatible (Device Information : 104c:9066, Work with ndiswrapper).
Rev 03 has a Marvell Chip, and is also not compatible (Device Information : 11ab:1faa (rev 03), Work with ndiswrapper)
http://madwifi.org/wiki/Compatibility/Netgear

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fyxim
I övrigt angående dina antenner: oftast sitter det bara en förstärkardel på dessa Atheros baserade kort och därför inte alltid bra att köra en ojämn antenn installation, dock kan detta skilja sig på nya 5008-serien. Eftersom jag är tveksam till att 5008-serien fungerar med Madwifi, i vilket ännu inte har stöd för N-läge har jag övervägt att inte göra några tester.

Exakt och då får man inte heller ta fel på WG311T

Hej igen!

Jag har bestämt mig att inhandla mini-pci <-> pci adaptern från Tradlost.se.

Får helt enkelt prova.

Jag har inga ambitioner att använda antennutgången på mini-pci adaptern. Jag har tagit detta mini-pci kortet från en Linksys WRT300N och har kvar antennen från routern. M.a.o. borde väl allt vara avstämt och klart? Eller förbikopplar adaptern mini-pci kortets egna tre antenn utgångar?

Mvh,
Holm

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holm
Hej igen!

Jag har bestämt mig att inhandla mini-pci <-> pci adaptern från Tradlost.se.

Får helt enkelt prova.

Jag har inga ambitioner att använda antennutgången på mini-pci adaptern. Jag har tagit detta mini-pci kortet från en Linksys WRT300N och har kvar antennen från routern. M.a.o. borde väl allt vara avstämt och klart? Eller förbikopplar adaptern mini-pci kortets egna tre antenn utgångar?

Mvh,
Alexander Holm

Du nämnde att du skulle använda två riktade antenner och en omniantenn, vad jag vet har WRT300N tre omniantenner. Ska inte vara några problem att återanvända.

Vad är ändamålet för ditt byggande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fyxim
Du nämnde att du skulle använda två riktade antenner och en omniantenn, vad jag vet har WRT300N tre omniantenner. Ska inte vara några problem att återanvända.

Vad är ändamålet för ditt byggande?

Förlåt mig, det stämmer (jag hade inte läst på, jag bara antog utifrån deras utseende) att det är tre rundstrålandeantenner.

Ändamålet för mitt bygge är väl egentligen trisstess och jag fann mig själv med delar över. Tänkte om jag kunde göra något roligt med det. Bieffekten, en positiv sådan är att jag behöver något som kan skapa en trådlöslänk till en lokal där vi lanar ibland.

Jag hade tänkt ha en PII450 passivt kyld, med operativsystemet på en usb-sticka. När vi är i lokalen ska PII burken agera AP och min dator som har ett inbyggt nic och ett 3Com EtherLink III Parallel Tasking kort. Samt ett Linksys USB wifi kort.

M.a.o.

[Uppkoppling] --> [PII] = = = = [Min dator] --> [Switch WAN-port] --> Resten av nätverket, samt min dators andra nic. Jag skall alltså hosta en DHCP-server.

Förstod du mina veliga tankar?

Mvh,
Holm

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?